Gå til innhold

Hvilken ekstern harddisk for lagring av bilder?


Anbefalte innlegg

Har 250GB til rådighet.... Jeg har tatt bilder for 30GB.

 

Husk det er kun fåtallet som får sin verdigheti TIFF. Ofte er det mange bilder i en serie hvor jeg plukker ut 2 av 10 som ser ut til å være de beste, og vis de er like, men det ene utmerker seg, så blir bare 1 av 10 i TIFF. Med makrobilder tar det ofte 5-10 bilder før det endelige blinkskuddet sitter, spesielt når det er 1:1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er viktig å hugsa på at RAID er _redundant_, det er _ikkje_ backup_.

 

dvs. med RAID1 har du ein fullstendig oppdatert kopi til ei kvar tid, men det betyr også at dersom du med ein feiltakelse slettar ei fil så slettas den frå begge diskane. Brukar du to diskar og tar "manuell speiling" har du ein backup av fila på den andre disken (sålenge du har huska å kopiert fila, og du ikkje har sletta fila på den andre disken også :p)

 

Med to diskar og manuell backup står du også friare til kva du skal bruka den resterande plassen til, feks kan du ha "bilder + dill" på disk 1 og "bilder + dall" på disk 2. Med RAID1 har du "bilder + dill/dall" på begge diskane. Sånn sett er den manuelle metoden billegare dersom du har uviktige ting som skal lagrast på same disk.

 

Eg veit i alle fall at for min del er RAID1 ein mykje betre løysning enn manuell speiling over to diskar, eg hadde sett igang med synkronisering med godt mot, men det hadde ikkje vart så lenge..

I tillegg til å lagra på RAID-BokaMi planlegg eg å ha kopiar av det viktigaste ut over fleire andre diskar, kanskje også brenna nokre backup-DVD'ar og senda til venner og kjente ;)

 

Eksempelvis kan ein MyBook Premium II 1TB + ein 500GB ekstern disk kan gi deg både redundans og backup dersom du synkorniserar RAID-BokaMi med den andre disken (dette treng du jo ikkje gjera kvar gang du gjer noko med bildene, men sånn innimellom).

Det finnes forresten også alternativ til MyBook Premium II, eks. Buffalo Drivestation Duo til omtrent same pris. (Ingen ide om korleis Buffalo er i forhold, men kan aldri tru den bråkar meir enn MyBook'en)

 

Til sist: dersom ein reknar å bruka 30mb per bilde (originalfil + diverse versjonar) har ein jo faktisk framleis plass til over 30bilder per GB.

Lenke til kommentar
Clupus, Anew og Mr.Olsen:

 

Takk for gode innspill og kommentarer. Jeg har bestilt WD Mybook Pro og WD Mybook Essential, begge 500 GB.

9590872[/snapback]

 

Har ikke fulgt med så mye, men det du har bestilt er to bokser som synkroniseres når du gjør noe i den ene...?

 

Kopierer du et bilde, blir det samme gjort i det andre....?

 

Slik at du til hver tid har full kontroll på bildene i tilfelle ulykke?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Pro versjonen skal kun brukes på bilder. Essential skal brukes på bilder og andre ting. Jeg tror det lønner seg å ha minst 2 eksterne harddisker med samme sett av bilder på begge to, lite sannsynlig at begge ryker på samme tidspunkt. Må kopiere over manuelt, som Anew viser til lengre oppe.

9590938[/snapback]

 

Altså det man egentlig kan gjøre er å bare kjøpe to like harddisker, hvor den ene oppdateres 1 gang i mnd?

Lenke til kommentar
Pro versjonen skal kun brukes på bilder. Essential skal brukes på bilder og andre ting. Jeg tror det lønner seg å ha minst 2 eksterne harddisker med samme sett av bilder på begge to, lite sannsynlig at begge ryker på samme tidspunkt. Må kopiere over manuelt, som Anew viser til lengre oppe.

9590938[/snapback]

 

Altså det man egentlig kan gjøre er å bare kjøpe to like harddisker, hvor den ene oppdateres 1 gang i mnd?

9590986[/snapback]

 

Ja, noe sånt avh av hvor mange bilder jeg tar. Tenker med det blir hver 14 dag. Krever selvdisiplin!

Lenke til kommentar
Pro versjonen skal kun brukes på bilder. Essential skal brukes på bilder og andre ting. Jeg tror det lønner seg å ha minst 2 eksterne harddisker med samme sett av bilder på begge to, lite sannsynlig at begge ryker på samme tidspunkt. Må kopiere over manuelt, som Anew viser til lengre oppe.

9590938[/snapback]

Altså det man egentlig kan gjøre er å bare kjøpe to like harddisker, hvor den ene oppdateres 1 gang i mnd?

9590986[/snapback]

Ja, noe sånt avh av hvor mange bilder jeg tar. Tenker med det blir hver 14 dag. Krever selvdisiplin!

9591024[/snapback]

Tenk basic informasjonssikkerhet - dersom en rutine skal fungere, må du legge inn en kontrollmekanisme som sikrer at den fungerer. Worst case er jo at du mister 14 dager med foto - er det akseptablet for deg?

 

Det er det ikke for meg - derfor har jeg lagt inn en "kontroll" i systemet mitt - ved å behandle bildene på én disk, men se på dem fra en annen, tvinger jeg meg selv til å overholde rutinen. Skal jeg få sett på bildene, så jeg ta backup! AlwaySync gjør det uansett så raskt og enkelt at det ikke er noe pes.

 

Det kan være det er vanskelig å konfigurere Lightroom sånn, om det er det du bruker til å vise bildene, men da må du forsøke å finne en annen mekanisme.

Lenke til kommentar

Anew:

 

Enig i prinsippene dine, men jeg bruker Lightroom og tror nok ikke det er mulig å konfigurere den slik i og med at jeg bruker den både til konvertering og organisering. Får satse på å være flink til å ta backup. Jobber stort sett med bilder fra én fotosession om gangen, håper det blir lettere slik.

 

Lest om Alaways Sync, den ser enkel og grei ut. Synd den ikke finnes for MAC.

Lenke til kommentar
14 dager med tap er ikke krise. Om man tar noen skikkelige blinkskudd så kan man jo bare flytte over enkelte filer.

 

Men kjører dere framgangsmåten ved å kopiere hele bildemappen over til den andre HDD'n for å så slette de gamle når alt er overført?

9592194[/snapback]

 

Nei, jeg gjør ikke det. Straks jeg har lastet inn NEF'ene på den interne harddisken overfører jeg disse umiddelbart til den eksterne som har samme mappestrukter som den interne. Etter konvertering overføres disse til den eksterne. Sjelden jeg jobber med ett bilde her og der, da blir det lett surr hvis en ikke har dedikert synk software.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Hvilken ekstern harddisk bruker dere for lagring/backup av digitale bilder? Noen dere vil anbefale/fraråde?

 

Driver å vurderer å kjøpe en sånn fra Synology, samt 4stk. 500GB/750GB fra Western Digital. Prisen er litt stygg, men med tanke på alt man kan bruke den til, samt fleksibilitet når det gjelder oppgradering m.m, så er jeg veldig fristet.

 

Tenker da å sette den opp med RAID, samt ekstra kopi til en egen ekstern harddisk som jeg har fra før. Tror det kan bli et rimelig sexy oppsett :D

 

At den kan kobles til nettverk er jo også en stor fordel, ettersom jeg da kan plassere den i kottet sammen med routeren, samt at den er tilgjengelig for alle maskinene i heimen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...