Gå til innhold

Hvilken ekstern harddisk for lagring av bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan godt slutte meg til WD-anbefalingen. Jeg har hatt en skokk med WD-disker de siste 15 årene uten problemer.

 

Min første eksterne disk var en 300GB Maxtor, som ikke tålte strømbrudd, så nå har jeg to WD "MyBook", som fungerer glitrende - en slags manuell RAID 1. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Er fullstendig grønn når det gjelder RAID. Hvilken forbindelse brukes mellom de eksterne diskene (de kobles vel til hverandre??) ved RAID1? USB? Firewire?

 

Har ikke så mange bilder, men tenker på å kjøpe D300, dvs store filer. Trenger plass.

 

WD ser ut jo bra ut med Firewire 800, tenker på å ha hele Lightroom pakken med bilder, katalog inkl previews på ekstern disk med FW800 tilkobling.

Lenke til kommentar
Hvilken forbindelse brukes mellom de eksterne diskene (de kobles vel til hverandre??) ved RAID1? USB? Firewire?

9579624[/snapback]

Regner med at du sikter til spøken min om "manuell RAID"? Med det menes at jeg lagrer filene på begge disker gjennom en manuell "rutine" (bruker AlwaySync). :thumbup: Når det gjelder den 1 TB løsningen du tenker på å kjøpe, så regner jeg med at det er implementert ved at det rett og slett sitter to 500GB disker inne i boksen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvilken forbindelse brukes mellom de eksterne diskene (de kobles vel til hverandre??) ved RAID1? USB? Firewire?

9579624[/snapback]

Regner med at du sikter til spøken min om "manuell RAID"? Med det menes at jeg lagrer filene på begge disker gjennom en manuell "rutine" (bruker AlwaySync). :thumbup: Når det gjelder den 1 TB løsningen du tenker på å kjøpe, så regner jeg med at det er implementert ved at det rett og slett sitter to 500GB disker inne i boksen.

9579738[/snapback]

 

Det stemmer. Men hvis jeg skal kjøpe to eksterne på 500 GB, hvordan kobler jeg disse med hverandre? Jeg er også tilhenger av manuelle løsninger som det du gjør, men ifølge Rørslett må man satse på mest mulig automatiserte prosesser, mindre sjanser for feil (leste dette i et foruminnlegg). Den 1 TB til WD bråker visst noe for jæ...!

Lenke til kommentar
Det stemmer. Men hvis jeg skal kjøpe to eksterne på 500 GB, hvordan kobler jeg disse med hverandre?

9579851[/snapback]

Det tviler jeg på om du kan gjøre. RAID er en egenskap ved harddiskcontrolleren, som sitter mellom USB/FW-grensesnittet og selve disken. Da må du i tilfelle ha noe software som ligger og følger med på filsystemet, og automatiserer prosessen. Neppe en særlig god løsning - om det finnes aner jeg ikke.

 

Alternativet er da en SAN-løsning (eller kaller de det NAS når det er på hyggelig hjemmeskala?). Jeg ser de selger sånne rundt omkring for et par tusen.

Lenke til kommentar

Hei Autoxave!

Forrige veke kjøpte eg meg ein WD MyBook Premium II 1TB, og er foreløpig ganske fornøgd.

Har sett den opp i RAID1 og utnyttar dermed berre halve plassen, men litt datasikkerhet er greitt til musikk og bilder!

 

Diskane i seg sjølve bråkar ikkje så mykje, men skapar sjølvsagt eindel vibrasjon.

Støyen kjem hovudsakeleg av ei lita, sint vifte som står i kabinettet.. Når vifta set igang (som skjer litt etter bruk, men også plutselig utan forvarsel) bråkar den alt frå "litt" via "ganske mykje" til "litt for mykje".

 

Ubuntu registrerte disken utan problem, men kunne ikkje formatera den; formatering og RAID oppsett måtte gjerast frå Windows.

MyBook'en er plassbesparande i forhold til to stk på 500GB, samt at "automatisk RAID" er fint ;)

 

Anew:

SAN

NAS

Lenke til kommentar
Med din "Alwaysync" - synker du de to eksterne diskene med hverandre eller må du synke dem hver for seg med den interne harddisken?

9580914[/snapback]

Jeg bruker en 100GB partisjon på en intérn disk til "årets bilder" - den syncer jeg med begge de eksterne samtidig (AlwaySync kan setts opp slik at den syncer én kilde med to mål samtidig), slik at jeg har to komplette sett med backup på to fysisk separate disker.

 

Ulempen er altså at jeg må huske å kjøre AlwaySync hver gang jeg har gjort noe med bildene mine på den intérne disken.

Lenke til kommentar
For meg med maks 6MB per bildefil er det uaktuelt og ha noe mer enn 200GB på hard-disken.

 

Innen du rekker å fylle den opp ville eg ha fornyet den for å sikre bildene...

9581514[/snapback]

 

6 MB, dvs RAW. Men du gjør dem kanskje om til jpg eller dng, eller kanskje har flere versjoner. Jeg konverterer mine RAW filer til DNG og deretter til jpg ved behov. Ender da opp med minimum 12 MB pr bilde. Med D300 blir det 24 MB pr bilde..huff..heldigvis er harddisker fortsatt rimelige.

Lenke til kommentar
For meg med maks 6MB per bildefil er det uaktuelt og ha noe mer enn 200GB på hard-disken.

 

Innen du rekker å fylle den opp ville eg ha fornyet den for å sikre bildene...

9581514[/snapback]

 

6 MB, dvs RAW. Men du gjør dem kanskje om til jpg eller dng, eller kanskje har flere versjoner. Jeg konverterer mine RAW filer til DNG og deretter til jpg ved behov. Ender da opp med minimum 12 MB pr bilde. Med D300 blir det 24 MB pr bilde..huff..heldigvis er harddisker fortsatt rimelige.

9582708[/snapback]

 

Det blir et mareritt når du konverterer .NEF filen til TIFF, for å ta vare på versjonen på best mulig måte...

Lenke til kommentar

Clupus:

 

Nå ble jeg plutselig usikker igjen, hadde frem til denne timen tenkt å gå for en WD 500 GB pro (for bilder + Lightroom stuff) + WD Mybook Essential 500 GB (for annet dilldall + bilder). Men det frister med opplegget som du beskriver, men da trenger jeg en tredje ekstern disk til dilldall, vil ikke blande dilldallet med bildene. Er det noen ulemper med RAID 1?

 

Anew:

Det virker som om systemet som du bruker krever stor grad av selvdisiplin, men har en det, funker det sikkert fint.

Lenke til kommentar
Mr.Olsen:

 

TIFF holder jeg meg laaangt unna, de filene er svære...DNG funker like greit for meg som er Adobefan :)

9582852[/snapback]

 

Så lenge man har plass så er det greit. De er på maks 20mb til meg.

 

Det jeg gjør før jeg lagrer bildet er å konvertere, gjøre justerngene jeg skal, og lagrer en TIFF fil, før jeg reziser bildet, skarper opp og legger på ramme, og lagrer en kopi i JPG.

 

Da har jeg en stor TIFF til som back up, i tilfelle det lille blir galt, og jeg bare trenger å gjøre små justeringer.

Lenke til kommentar
Anew:

Det virker som om systemet som du bruker krever stor grad av selvdisiplin, men har en det, funker det sikkert fint.

9582833[/snapback]

Jeg har noe, men ikke så mye selvdisiplin - derfor har jeg gjort det sånn at Picasa, som jeg bruker til å organisere bildene mine, jobber på en av backupdiskene. Dermed tvinger jeg meg selv til å ta backup før jeg i det hele tatt får sett på bildene. :)

Lenke til kommentar
Mr.Olsen: Hva gjør du med RAW fila etter konvertering til TIFF? Sletter du den?

9583000[/snapback]

 

Neineinei!

 

Deler inn bildene fra hver dag/tid inn i 2 mapper. En som heter "RAW filer" og en som heter "Konverterte RAW filer"

9583118[/snapback]

 

OK, men det høres ut som du bruker store mengder med harddisk plass. Dersom du har ett motiv i RAW, TIFF og JPEG kan dette komme opp i mot 30 MB. Men som sagt, harddisker er jo billig. Det er den optimale bacup løsningen som er problemet. RAID1 eller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...