Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot på Moped


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Her om dagen etter trening, så ble jeg utrolig irritert av å se en 600,- kroners bot på mopeden min, jeg har parkert på samme sted rundt 20 ganger før og det har gått bra.

 

Dette stedet hvor jeg fikk bota trenger du ikke betale, men du må bare trekke lapp for å vise at du står der... Max 3 timer.

 

Kjører kåpesykkel, ser ut som motorsykkel.

 

Så tenker jeg, hvordan i helvete skal jeg få festa en lapp på en scooter? skal jeg ta med meg teip da eller?

 

Det er teit hvis det skal være forskjell på å velge å kjøre kåpesykkel og scooter, for hvis en scooter slipper unna.... (er ikke sikker på om de gjør det)

 

Tilfeldigvis møtte jeg en av parkeringsvaktene her om dagen, det var ikke han som hadde skrivi den, men jeg spurte han om moped fikk parkeringsbot. Han sa at det hadde han aldri kommet til å gjort.

 

Så... Er så jævla mongo land vi bor i. En moped bruker like stor plass som en sykkel. Hadde jeg sykla og satt sykkelen der, hadde jeg fått bot da og?!

 

Makan til ***** trenger penger til russetia, ikke til bøter som det her :(

Endret av Drunk_Panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Skjønte ikke helt det med trekke-lapp-opplegget :p Men føler med deg! Fikk en på 600,- for noen uker siden selv. Jeg sto på privat parkering, så hadde ikke noe jeg skulle ha sagt. Kan visstnok stå på kommunet sine plasser gratis, men tror det er egne bestemmelser innefor hvert kommune, så kan ikke si noe sikkert til deg.

 

Uansett, du får kanskje prøve å klage!

Lenke til kommentar

Trodde mopeder og scootere tok definisjonen "sykkel" når motoren er slått av.

 

Du kan f.eks slå av motoren og trille og trille dem over torgallmenningen i Bergen(åpen plass for folkemengden,bilfritt) akkurat som en sykkel.

 

Du kan f.eks slå av motoren og trille den forbi et rødt lys uten å få bot så lenge det ikke skaper en farlig situasjon og er trafikk i krysset.

 

Har ikke noe linker eller noe sånt på dette,men det er et kryss her i Bergen som ikke reagerer på scootere og ene gangen ble jeg så forbanna av å vente på grønt at jeg ringte politiet og ba de fikse det jævla lyset og da fikk jeg vite det.

Lenke til kommentar

motorkjøretøy er motorkjøretøy uansett om motoren er av eller på. vi lærte på moped opplæringen vi hadde at man alltid må gi plass til biler i lyskryss da en mopd ikke er tung nok til å sette av vektsensorer som er i bakken. men du kan nok trille den på et fortau og lignende vis den ikke fungerer med begrunnelse i at det er litt tryggere en å dytte moped/motorsykkel midt i veibanen, men nok om det.

 

det spørsmålet angående bot på moped: når jeg hadde teorikurs på bil var det en parkeringsvakt som kom på en av dagene for å informere om hva som var lov og ikke lov og mange spørsmål rundt parkering.

 

spurte da om dette med moped og fikk beskjed om at en moped(siden det er et motorkjøretøy) kan det få bot for å parkere på andre steder en parkeringsplasser og det skal egentlig betale for å parkere på parkeringsplasser. parkeringsvakten sa jo i samme slengen at det var sjelden noen ga bot til mopeder for de det er umulig å "trygt legge en parkeringslapp på en moped/motorsykkel, men parkeringvakten ambefalte oss å betale for parkeringen vis vi parkerte mye i samme området. da det var stortsett da man fikk bot. og vis man da hadde betalt og tatt med lappen kunne man bare kontakte parkeringsselskapet og vise til lappen og de ville annulere boten.

 

fikk og vite at du kan betale og ta med eg lappen til en bil. og vis du får bot kan du bare vise lappen i en henvedelse ved en senere anledning. men det ar ikke anbefalt :p

Lenke til kommentar
vi lærte på moped opplæringen vi hadde at man alltid må gi plass til biler i lyskryss da en mopd ikke er tung nok til å sette av vektsensorer som er i bakken.

9547751[/snapback]

Dette stemmer ikke helt. Selvsagt kan det hende noen sensorer ikke registrerer mopeder og scootere, men jeg har egentlig aldri hatt det problemet. Ingen fortalte oss at vi alltid må gi plass for biler. Dessuten så registrerer sensorene bilene bak meg.

Lenke til kommentar
vi lærte på moped opplæringen vi hadde at man alltid må gi plass til biler i lyskryss da en mopd ikke er tung nok til å sette av vektsensorer som er i bakken.

9547751[/snapback]

Dette stemmer ikke helt. Selvsagt kan det hende noen sensorer ikke registrerer mopeder og scootere, men jeg har egentlig aldri hatt det problemet. Ingen fortalte oss at vi alltid må gi plass for biler. Dessuten så registrerer sensorene bilene bak meg.

9547792[/snapback]

 

 

Det vel som regel induktive følere i bakken. Ikke vektsensorer.

Lenke til kommentar
vi lærte på moped opplæringen vi hadde at man alltid må gi plass til biler i lyskryss da en mopd ikke er tung nok til å sette av vektsensorer som er i bakken.

9547751[/snapback]

Dette stemmer ikke helt. Selvsagt kan det hende noen sensorer ikke registrerer mopeder og scootere, men jeg har egentlig aldri hatt det problemet. Ingen fortalte oss at vi alltid må gi plass for biler. Dessuten så registrerer sensorene bilene bak meg.

9547792[/snapback]

 

 

Det vel som regel induktive følere i bakken. Ikke vektsensorer.

9548011[/snapback]

ikke vet jeg, vi ble bar forklart at en moped ikke veier nok til at sensoren registrerer at det er et kjøretøy som venter på å kjøre. nå er det riktig nok en 7-8 år siden jeg tok mopedlappen da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...