Gå til innhold

Alle vil ha digital speilrefleks - aftenposten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aftenposten

Tenkte denne kunne være intressant for enkelte som kanskje ikke har fått med seg denne :)

Forresten har de en syltynn test der også :fun:

Og jeg syns det var merkelig at de manglet d80 som alternativ blandt de 6 som var der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper mangen tror de kommer til å ta bra bilder når de får seg ett sr kamera. Johooo, nå skal det bli fart i sakene. Og ca 2-3 mnd senere ligger kameraet og støver på en hylle.

Skrevet
Tipper mangen tror de kommer til å ta bra bilder når de får seg ett sr kamera. Johooo, nå skal det bli fart i sakene. Og ca 2-3 mnd senere ligger kameraet og støver på en hylle.

9540794[/snapback]

Det blir jo veldig bra for bruktmarkedet om en stund...

Goffen

Skrevet
Aftenposten

Tenkte denne kunne være intressant for enkelte som kanskje ikke har fått med seg denne :)

Forresten har de en syltynn test der også :fun:

Og jeg syns det var merkelig at de manglet d80 som alternativ blandt de 6 som var der?

9540782[/snapback]

Det var vel sånn gjennomsnittelig dagspresse artikkel det der.

Men du savnet D80 i oppstillingen ?

Er det også et kamera? :tease:

Skrevet

Det som mest av alt slo meg, var det sinnsyke lysavfallet mot kantene på ilustrasjonsbildet. :tease: Er det tatt med EOS 5 eller har de glemt en "D" i billedteksten?

Skrevet
Det som mest av alt slo meg, var det sinnsyke lysavfallet mot kantene på ilustrasjonsbildet.  :tease:  Er det tatt med EOS 5 eller har de glemt en "D" i billedteksten?

Merket meg også at fotografen het 'Hasselknippe', kan man virkelig fotografere med noe annet enn Hasselblad med det etternavnet? ;o)
Skrevet

9540794[/snapback]

De havner på hylla veldig fort hvis kamera er stort og tungt, for manges vedkommende. Derfor er jeg veldig kritisk til at alle skal ha dSLR, spesielt nybegynnere som kan få hobbyen ødelagt altfor tidlig med en D300, og lignende mursteiner.

Skrevet

Jeg syns det er lettere å fotografere med noe som er litt større og tyngre enn kompaktkameraene... Måtte ha batterigrep på huset mitt før det ble noe å snakke om :p

Tror 350D/400D er grei størrelse på førstegangs SLR... Uten grep er de små, men ikke for små...

Skrevet

Det er klart at mange foretrekker tunge aparater, men det er som oftest de med litt erfaring. For meg er min 20D en skikkelig lettvekter, siden jeg er vant med Nikon FM med MD12 motordrive og 50mm f/1,2. Det veide omtrent 2kg til sammen, men ble aldri for tungt for mine kraftige skuldre ;)

Skrevet

Jeg startet med Canon og Panasonic digitale kompakt-kameraer. Så gikk jeg over til Konica Minolta A2 semi-pro, og nå sitter jeg med Canon 30D D-SLR. Skal oppgradere til kjempemurstein D3 el. lign. med F2.8 linser før året er omme..

Tunge saker, og alle spør selvfølgelig hvilken avis man jobber for. Men det er bare morsomt. 400D eller 1D, en skal uansett bære det med seg.

Jeg tror grunnen til at mange kjøper D-SLR, er at de ønsker et "skikkelig" kamera som et alternativ til lommekameraet. Og nå har innstegsmodellene (for eks. 400D) blitt så billige og lette, at de er oppnåelige for folk flest. Veldig mange har nok ikke engang foto som hobby, og kommer sannsynligvis aldri til å utnytte eller bruke kameraet slik det er beregnet for.

Skrevet

Den artikkelen føyer seg glatt inn i serien "Jeg skriver om noe jeg har greie på - tror jeg".

Artikkelforfatteren skriver da at det finnes to kameratyer; SLR og små lommekamera. Han hopper da elegant over store og små ultrazoomkamera som blir stadig mer populære grunnet sin store fleksibilitet. Det, sammen med det triste faktum at de store tåpelige el-kjedene også stort sett kun lagerfører SLR og små lommekamera hjelper til å lede de uerfarne til å tro at det er det som finnes.

I tillegg til at man får inntrykk av at så snart man har fått seg SLR tar man kun proffe bilder, og kan praktisk talt ikke ta dårlige bilder. Jeg vil tro mange sylferske SLR-eiere med liten fotoerfaring går på en smell der. Velkommen til den virkelige verden. Og hvor mange kjøper seg ikke SLR med kun et middelmådig kitobjektiv, og aldri utvider med andre objektiver? Da er vel også litt av vitsen borte.

Nei, slike artikler både ler og gråter vi av....

Skrevet
kompaktkamera er supert til å dokumentere happenings, bursdager osv. men skal du ta dekorative bilder er det nok flere som synes Dslr er å foretrekke

9542978[/snapback]

Det er trist fordi innendørsbilder i dårlig belysning og/eller med mange personer i lite rom er det de fleste kompaktkameraene feiler katastrofalt på etter min mening.

Kompaktkamera på påskefjellet, SLR på fest -)

-k

Skrevet
For meg er min 20D en skikkelig lettvekter, siden jeg er vant med Nikon FM med MD12 motordrive og 50mm f/1,2. Det veide omtrent 2kg til sammen, men ble aldri for tungt for mine kraftige skuldre  ;)
It ain't heavy... it's my Nikon :!:

Personlig synes jeg at jeg holder et tyngre kamera stødigere enn et lett kamera. Det er nok derfor jeg foretrekker D80 fremfor D40(x) og 40D fremfor 400D når det gjelder ergonomi. Ikke har jeg spesielt store hender, men de litt større og tyngre kameraene sitter rett og slett bedre i mine hender, og jeg føler jeg har mer kontroll over kameraene.

Når det gjelder artikkelen, så må vi bare innse at folk flest leser slike artikler/tester, og tror plutselig at de har fasiten på hva de skal kjøpe, og hva som gjelder i markedet. Det er ikke så mye vi får gjort med det, annet enn å klage oss imellom her inne. En gang i blant får jeg gleden av å endre en kundes oppfatning av virkeligheten (som f.eks. at det bare er Canon og Nikon som gjelder), men alle de som går på mindre seriøse utsalgssteder, der f.eks. Canon er hovedmerke, blir bare forledet videre.

Skrevet

Heldigvis var de ganske demokratiske i artikkelen, og tok med både Pentax og Olympus. De skrev til og med godord om dem. De overså Panasonic, Leica og Sony, men de kan ikke ta med alle uansett.

Skrevet
kompaktkamera er supert til å dokumentere happenings, bursdager osv. men skal du ta dekorative bilder er det nok flere som synes Dslr er å foretrekke

9542978[/snapback]

Kompaktkameraer er ubrukelige til action events som bursdager er, mye bedre med DSLR som er betydelig kjappere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...