Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvite mark i rumpa?!


Gjest -guttmedmark-

Anbefalte innlegg

Skummelt. Lurer på om jeg ikke hadde dette ved et tilfelle i utlandet da jeg var liten. Husker jeg fikk helt panikk da etterlatenskapene skulle observeres, og synet som møtte meg var 5-6 stk centimeterlange hvite tråder som svømte apatisk rundt i skåla. Var bare med den ene gangen men ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette her SKAL IKKE behandles med en reseptfri ormekur. For all del gå til legen for en konsultasjon. Siden du har hatt sykdommen såpass lenge kan du ha utviklet andre sykdommer og skader som kan være langt farligere.

 

Enkelte personer bør virkelig senke terskelen for å oppsøke fagfolk.

Jeg har fulgt litt med på denne tråden, og har lurt på om det kan være tøys.

Uansett.

 

Det du trenger er en henvendelse til tropisk medisin/infektologi.

 

Du trenger å avlegge en avføringsprøve :wee: og kanskje en IgE telling (blodtest).

 

Avhengig av parasitttypen, vil du får tildelt den rette medisin. Noe som vil ende med blablabla-AZOLE :wee:

Jeg må også advare at, ubehandlet orminfeksjon kan gir alvorlige "lidelser."

 

Den eneste som skriver noe fornuftig i denne tråden er Eskhyo, noe som ikke overrasket meg mye.

Mao:Ta eskhyos råd

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ett svar jeg fant på lommelegen.no:

 

Mot mark i endetarmen kan du bruke en medisin som heter Vermox. Den får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Husk at du bør gjenta behandlingen etter 12-14 dager. Dersom det er flere i husstanden som har symptomer på mark, bør disse behandles samtidig, slik at du unngå å bli smittet på nytt.

Kløen kan nok skyldes marken. Dersom kløen ikke gir seg en stund etter at marken er borte, bør du kanskje få det undersøkt av en lege.

 

Vennlig hilsen Farmasøyt Arne Yndestad

 

Noen som fortsatt er i tvil om at Vermox er reseptfritt?

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe "reseptfri" ormkur i apoteket.

 

Tull! Tror du vi alle sitter her og ljuger?? Har vært igjennom det selv, og de pillene du får

reseptfritt, ja respetfritt, på apoteket, funker helt utmerket som sagt.

Jeg skal bite i støvelen på den der. Men jeg fant seriøst ikke noe reseptfri ormkur da jeg søkte felleskatalogen.

 

Må sannlig si at Norge har forandret seg...

 

Redbull er reseptmedisin, ormkur er reseptfritt..... :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vermox i felleskatalogen:

Utlevering: Inntil 30 ml mikstur og 6 stk. tabletter er unntatt fra reseptplikt til behandling av småmark hos voksne og barn over 2 år.

Jeg, vet.. Fant den.. nå...

 

Satt og søkte på Panacur el. lignende

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Det gjør jeg ikke uten og være sikker på hva det er..

 

Hva kan det være?

Vet dette er postet for omtrent et år tilbake. Men dette går til alle. Om du opplever noe unormalt og heller søker råd her enn å gå til legen. Fuck deg! Da kan du bare ligge der å råtne av mark. Er bare dumhet som hindrer man å gå til legen.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Det er ikke bra å spise snø.

 

Spiste en del snø når eg var liten. Aldri hatt mark.

Hmm, det var snodig.

Det er stort sett to mark som er aktuelle, spolmark og barnemark. Begge tilhører rundmarkene og lever som parasitter i tarmen. Spolmarken kan bli rundt 10 cm og er i dag ikke så vanlig hos mennesker. Barnemarken er bare en centimeter eller mindre, og er veldig alminnelig - særlig hos barn (derav navnet). Eggene til begge er seiglivete og kan tåle tørke og til og med kortere opphold i sprit og formalin. Det er selvfølgelig en teoretisk sjanse for å få i seg egg av disse markene ved å spise snø som har vært i kontakt med eksrementer (f.eks. av hund). Men dette er temmelig usannsynlig. Derimot kan man få frostskader i munnen av å spise kald snø, og dette kan det sette seg betennelse i. Så marken er nok mest for å skremme unger fra å spise snø. Det er verdt å nevne at verken spolmark eller barmemark er farlige i Norge. De er bare ekle (hvis man da ikke synes de er interessante!).

 

Det fins mark som lever i snøen. Små rundmark som ikke er parasitter forekommer. dessuten kan meitemark forville seg opp på snøen under vårløsninga. Insektlarver, f.eks. av fluer og mygg, kan også forekomme.

 

Klaus

 

Klaus Høiland

Avdeling for botanikk og plantefysiologi

Biologisk institutt

P.b. 1045 Blindern

N-0316 Osl

 

Kanskje ikke så snodig?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har man makk i magen går man til legen.

Har man makk i øret går man til legen.

Har man makk i rompa, noe som jeg tror du har, går man til legen.

Har man makk noen andre steder går man OGSÅ til legen!

Har man makk så går man til legen, så enkelt er det bare :)

 

Hvorfor har vi leger om ingen tar de i bruk? Leger er her for å hjelpe syke personer, gjelder også de med makk i rompa!

 

Ingen her på forumet kan gi deg et bedre svar enn at du har makk i rompa, noe som du tydeligvis har lagt merke til selv. Hvorfor vente med legebesøk tils du vet hva det er...?

 

Ingen andre enn en lege kan si deg hva det er....Velger du å ikke gå til legen så må du passe deg så ikke makken spiser deg opp innvendig og kommer ut på utsida av kroppen. Til slutt ser du ut som en levende, eventuellt ikke-levende testil.

 

;)

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...