Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router brannmur eller?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt denne routeren:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...oduct_Id=141064

 

Men jeg har et problem. Nettet virker ustabilt hele tiden. Merker det spesielt godtt når jeg spiller poker, og plutselig mister jeg forbindelsen med serveren. Samme om jeg kjører trådløst eller via kabel sliter jeg med dette problemet.

Noen som vet om dette kan skyldes brannmur i routeren og hvordan jeg evt kan fikse dette?

(Nettet er stabilt når jeg kjører via kabel rett i modemet).

 

Hilsen

Gnoke:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det er stabilt via kabel så er det nesten garantert ikek relatert til brannmuren.

 

Problemet er 99% sansynlig relatert til trådløs ustabilitet. Og nei... selv om det står at signalet er "meget bra" så er det ikke nødvendigvis det...

 

Du kan avsløre evt. ustabilitet på den trådløse linken slik:

 

gå til start

trykk på "kjør"

skriv "cmd" og trykk enter

dos-edetekst kommer opp iet svart vindu

 

(dette gjelder for windows XP. Har du Vista, så må hente opp dos ledetekst fra alel programmer menyen under "tilbehør". Hvis du har eldre windows enn XP/2000/NT (win95,98,Me f.eks.) så må du skrive "command" i stedet for "cmd")

 

Skriv "ipconfig" og enter

du får da opp en del info om nettverkskortene dine

finn ditt trådløse kort (normalt sett heter det "ethernet kort trådløs tilkobling")

et par linjer ned derfra ser du "standard gateway" med et tall bak (f.eks. 192.168.1.1 eller noe lignende)

Noter deg dette tallet

 

Så skriver du: ping 192.168.1.1 -T -L 1000 (bytt ut 192.168.1.1 med tallet du har for gateway dersom det er anderledes)

 

En rekke linjer begynner å komme fram da, og disse skal si "svar fra...." om du har kontakt. Hvis du da mister kontakt i en periode så vil du da se det som flere linjer der du får noe annet enn "svar fra". En slik linje eller til og med to er ikke et stor problem og vil normalt sett ikek føre til at du mister kontakten helt med f.eks. poker online, men når du får flere slike linjer etterhverandre så har du da i praksis mistet kontakten med den trådløse ruteren, og er utfallet langt nok så vil poker online annta at du har mistet kontakten og sparke deg ut fra spillet.

 

Om du har lyst å logføre disse linjene i stedet for å se på dem i realtime, så kan du bruke denne variasjonen av kommandoen:

 

ping 192.168.1.1 -T -L 1000 > velgetfilnavn.txt

 

Det opprettes da en enkel tekstfil med navnet du har valgt på maskinen der alle linjene lagres. Dette er nyttig for å kunne gå tilbake i tid og se hva som har skjedd mens du har holdt på med andre ting. Du kan evt. bruke 2 vinduer for å både logge og samtidig se på linjene direkte mens de skjer.

 

Mitt råd er å bruke dette verktøyet for å først bekrefte eller evt. utlukke at ustabiliteten ligger på den trådløse overføringen. Denne testen måler bare direkte fra PC-en og bort til den trådløse ruteren, og vil dermed kun avsløre den trådløse (u)stabiliteten. problemet kan også ligge på selve internettforbindelsen din, men i og med at du sier at problemet ikke oppstår når du bruker direkte kabel forbindelse, så tror jeg ikek det er her hovedfeilen ligger.

 

Naturligvis må du koble vekk kabelen når du tar disse testene, ellers vil du ente opp med å måle stabiiteten på kabelen, og det er jo ikke det du vil gjøre :)

 

Til slutt, om du finner ut at det ER det trådløse som er ustabilt, så finnes det er par måter å forbedre stabiliteten, men det får vi evt. diskutere senere etter du har bekreftet/avkreftet problemet, ellers blir denne posten litt vel lang.

 

Lykke til! :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

EDIT: Sorry, leste ikke at han sa kabel rett i MODEMET og ikke kabel rett i RUTEREN.

 

I så tilfelle annbefaler jeg i første omgang at du kobler med kabel til ruteren (slik at du får problemer om jeg forstår riktig). Så kjører du en variasjon av kommandoen forklart i tidligere post:

 

ping www.vg.no -T -L 1000

evt.

ping www.vg.no -T -L 1000 > velgetfilnavn.txt

 

sjekk om du får noen utfall der.

 

Hvis ja, så er neste steg å koble med kabel direkte i modem og så kjøre samme testen over en god periode. Se om du ser lignende mønster der, eller om utfallene da er forsvunnet helt.

 

Sjekk det først, så kan vi feilsøke videre etter det avhengig av hva du finner. Med denne nye informasjonen på bordet, så kan ikke firewall utelukkes helt, dog jeg ser på det som usansynlig fremdeles. Om du skal ha hjelp med å slå av firewall i ruteren for å teste så må du i såfall legge ut screenshots av alle mennyene, for jeg kjenner ikke modellen godt nok.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...