Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

volvo motorer hvem er hvem ? a b ft fk k


AMD89

Anbefalte innlegg

er det noen som vet va alle de forskjelige motorene til volvo heter som brukes i

 

amason, 140, 240, 740 og 940

 

 

skriv gjerne åssen bil motorene brukes i og va som er spesielt med den va som gjør den bra og va som gjør den dårlig

 

 

 

plis blir så forviret av dette så hadde vert fint om det var en som va ordentlig flink på det her :p

 

si de du kan vertfall

 

glad får all info? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B230F(T) har elektronisk innsprøyting, F har 116hk og FT har 165hk,

 

B230E(T) har mekanisk innspøyting der E har 136hk og ET har 182hk.

 

disse kom vel i 240/740/760

 

 

tror det er slik :)

 

så har du vel B230BK som er lavtrykksturbo med 138hk, (er det ikke?) som kom i 940

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
B230F(T) har elektronisk innsprøyting, F har 116hk og FT har 165hk,

 

B230E(T) har mekanisk innspøyting der E har 136hk og ET har 182hk.

 

disse kom vel i 240/740/760

 

 

tror det er slik  :)

 

så har du vel B230BK som er lavtrykksturbo med 138hk, (er det ikke?) som kom i 940

9528011[/snapback]

 

 

er akuratt så jeg vil ha det tusen takk :w00t:

 

men va er forskjellen på b23 og b230 ?

 

og sitter med to motorer ene heter b23a ? er den no tess og en som jeg tror er b230k hva er betegnelsen får disse ?

Lenke til kommentar

Dette sier artikkelen om b23 vs b230

 

In 1985 a revised, "low friction" design was introduced, dubbed the B200 and B230 (depending on displacement).

The improvements were different, longer rods (152 mm c-c, 7 mm longer), pistons with a lower compression height, lower friction bearings (smaller in size) ,a crankshaft with 8 counterweights (instead of 4 on the older Bxx engines) and a heavy harmonic balancer in the crank pulley.

However, the robustness of the reciprocating assembly was decreased. The engine rods were sized down from 13 mm to 9 mm, the crankshaft design and fabrication were altered and main bearing placement was altered, together with smaller bearings. This low friction design was used throughout the remainder of the "red block" production.

Lenke til kommentar

som vanlig, er det en del feilinfo ute å går:

89'-> har sterkere råder igjen

 

A og K motor er forgassermotorer..

F er elektronisk injection

E er mekanisk injection

T = turbo.. dvs..

b230a = forgasser

b230k = forgasser (med masse masse vakuumslanger)

b230at = forgasserturbo

b230ft (men også fk!) = injection, turbo (el. innsprut)

b230et = injection (dog mekanisk) + turbo

 

Det er også andre differanser, blandt annet:

Kompresjon (avvik i alle motorer)

Forskjellige topper

Forskjellige kamaksler

Katalysator på noen av f, samt ft/fk.

 

Mange tror det er "b230et" som er den svake motoren, men det hele avhenger av årsmodell. Frem til 1989, var det svakere råder.

 

i 1993, kom underspyling på ALLE volvomotorene som heter b230..

b230a forsvant vel i 1986 tror jeg.. og b230k tok vel over for a i 1987.

 

b230ft har 165hk ca., mot b230fk sine 135hk.

Det er samme motoren (såfremt de er samme årsmodell), men du kan ikke justere wg på b230fk.

 

Man kan således tenke på om kanskje ikke en b230k er det beste objektet for fremtidig trim, da den mest sannsynlig har fått mindre belastning/misbruk.

 

Ellers, en motor fra 740/940 har fordeler montert i toppen,mot blokken som 240 har den montert på.. Denne krever således litt jobb for å bygge om.

 

Om du har en 1989'-> 240, har du mest sannsynlig b230f fra før med lh 2.4. I så tilfelle, er det bare å flytte over en b230ft med lh 2.4, lodde inn formotstander til dysene, slenge inn hjernene og eventuellt chippe vekk en eventuell startsperre.. brom brom etterpå!

Lenke til kommentar
89'-> har sterkere råder igjen

...

Frem til 1989, var det svakere råder.

9611356[/snapback]

 

Det vil si at en 1989 modell 740 turbo, med b230ft og lh2.2 har de sterke rådene?

Om motoren i realiteten er en 1989, skal den ha sterkere råder.

Vær dog obs på at noen 1989 biler er 1988 biler (overliggere).

 

Noen 1988 biler kan sådan være 1989 også!

Samme gjelder underspylingen, den kom i 93', men noen få fikk den i 92'.

Man kan dog. også risikere å kjøpe en 93', som er en "overligger" fra 92....

 

b230et = injection (dog mekanisk) + turbo

Så motronic er et mekanisk innsprut?

9611504[/snapback]

Ja, der tabbet jeg meg ut!

b230e er mekanisk innsprut, men b230et har motronic ja..

motronicen ble angivelig brukt i apollo 13 romfergen!

 

Selv om begge er el. innsprut, så må jeg nesten påpeke at b230f/fk/ft bruker lambdasensor og bankesensor. Det betyr at f/ft/fk lh 2.4 er "Lærende" til en viss grad. (kompanserer)

 

lh 2.4 har også diagnoselesning i motor-rommet.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
89'-> har sterkere råder igjen

...

Frem til 1989, var det svakere råder.

9611356[/snapback]

 

Det vil si at en 1989 modell 740 turbo, med b230ft og lh2.2 har de sterke rådene?

Om motoren i realiteten er en 1989, skal den ha sterkere råder.

Vær dog obs på at noen 1989 biler er 1988 biler (overliggere).

 

Noen 1988 biler kan sådan være 1989 også!

Samme gjelder underspylingen, den kom i 93', men noen få fikk den i 92'.

Man kan dog. også risikere å kjøpe en 93', som er en "overligger" fra 92....

9618962[/snapback]

Jeg bare lurte på om det var noen sammenheng med bruken av lh2.2 og innmaten i motoren. Men hvis "datostemplinga" på blokka tilsier at den er produsert i 1989 så har den altså samme opplagring av veiva og samme råder som senere ft/fk/f motorer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det vil si at en 1989 modell 740 turbo, med b230ft og lh2.2 har de sterke rådene?

 

Om motoren i realiteten er en 1989, skal den ha sterkere råder.

Vær dog obs på at noen 1989 biler er 1988 biler (overliggere).

 

Noen 1988 biler kan sådan være 1989 også!

Samme gjelder underspylingen, den kom i 93', men noen få fikk den i 92'.

Man kan dog. også risikere å kjøpe en 93', som er en "overligger" fra 92....

 

Jeg bare lurte på om det var noen sammenheng med bruken av lh2.2 og innmaten i motoren. Men hvis "datostemplinga" på blokka tilsier at den er produsert i 1989 så har den altså samme opplagring av veiva og samme råder som senere ft/fk/f motorer?

En 89 skal ha lh.2.4, såvidt jeg vet.

MEN: b230et ble laget i 89 også, da med sterke råder og den har jo motronic, som du selv påpekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...