Gå til innhold

Valve viser interesse for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen i hardware stabben som har fått med seg at fujitsu simens leverer med linux? maskinene er i salg hos leasy ;)

 

Joda, vi har fått det med oss, men pga. skole og slikt så tar ting tid ;)

 

hehe... morsomt =D

noen som vet om vi som har kjøpt quake4 kan få linux utgaven gratis? gjenbruk av samme lisens?

9491903[/snapback]

 

Hvis du har Quake IV så finnes det jo allerede en Linux versjon...

9492809[/snapback]

hvordan da?

På samme dvd? eller må jeg skaffe en ny dvd? laste ned fra nette?

Kan jeg bruke samme lisens?

Lenke til kommentar
cs 1.6 støtter bare direct 3d.

men cs 1.5 støttet også openGL

så tror nok det kommer =)

 

CS 1.6 støtter OpenGL, som en før meg hinta til. Derfor kjører spillet helt greit gjennom Wine, og jeg kjører CS i ubuntu på 100 fps, med beryl kjørende. Det som holder meg fra å bytte fullstendig til Ubuntu derimot er at sensitivity og museakslerasjon (som er fy-fy) ikke fungerer helt som det skal. Får heller ikke fulll-skjerm til å virke skikkelig (Gnome-panels forsvinner ikke).

Lenke til kommentar
Source-motoren baserer seg jo på DirectX, så jeg vil tro porting av source-motoren (og alle spill basert på denne) vil være heller vanskelig, men de fikk jo implementert OpenGL-støtte i den for å brukes på PS3, så det er mulig de kan ta utgangspunkt i det arbeidet og relativt raskt kunne ha Source-motoren kjørende i OpenGL på linux. :)

9491407[/snapback]

Hvis det er sant at de har portet det til OpenGL skulle det vel ikke være mye værre å kjøre det i linux?

 

Spillprodusentene har faktisk mulighet til å skreddersy en distro til spillet sitt slik at det kjører optimalt under det uten noe som stjeler ram og ytelse i bakgrunnen.

9491338[/snapback]

Dette er akkurat det som er mitt store ankepunkt for Linux. Egen distro for ditt og egen for datt. Nå har jeg endelig tatt steget over på Ubuntu (kun filserver, men allikevel), men så 'må' man ha egen distro (i ytterste konsekvenst) for å spille Valve-spill, kanskje enda en for andre typer, Ubuntu burde vært byttet ut med en annen server distro osv. Man har muligheter så det holder, ingen tvil om det, men det er ikke rart det sitter mange på gjerdet og trykker på sin gamle trygge XP-makskin.. ;)

9491636[/snapback]

En distro er jo bare en "samling programmer" og instillinger. De baserer seg jo på samme kjerne. Finnes det programmer nå som kun fungerer på enkelte distroer?

Lenke til kommentar
Ingen i hardware stabben som har fått med seg at fujitsu simens leverer med linux? maskinene er i salg hos leasy ;)

 

Joda, vi har fått det med oss, men pga. skole og slikt så tar ting tid ;)

 

hehe... morsomt =D

noen som vet om vi som har kjøpt quake4 kan få linux utgaven gratis? gjenbruk av samme lisens?

9491903[/snapback]

 

Hvis du har Quake IV så finnes det jo allerede en Linux versjon...

9492809[/snapback]

hvordan da?

På samme dvd? eller må jeg skaffe en ny dvd? laste ned fra nette?

Kan jeg bruke samme lisens?

9493480[/snapback]

 

se på denne siden. http://zerowing.idsoftware.com/linux/quake4/

 

Det du gjør er å flytte over noen vesentlige filer fra Quake 4 DVD'en også installerer du nyeste patch 1.4.2 for linux i samme mappe (eller noe slikt).

 

Skal ikke være noe problem å bruke samme lisens nei :)

Lenke til kommentar

Man kan jo kjøre HL2 og dens mods(CS:S, DOD:S osv) greit i wine 0.9.41(er noe problemer med alt-tabbing med de siste versjonene).

FPSen er mye lavere enn i windows, men ikke så alt for mye. Har spilt igjennom HL2 og mange timer med CS:S og DOD:S med wine.

 

Ang. artikkelen: Kjempebra at valve iallefall viser interesse. Er jo mange som maser om en linuxversjon av steam. Så siden de alt har fått source til å støtte openGL(for PS3) bør det vel ikke bli så stort problem å få sourcespill å kjøre native i linux?

Lenke til kommentar

Tar jeg veldig feil hvis dette vil være negativt for hardware bransjen? Siden linux krever utrolig mye mindre resurser så kommer jo ikke spill til å kreve så mye under linux. Men en annen possitiv effekt er jo at all profesjonell gaming går over til linux hvis du får bedre ytelse og fps der :thumbup: ! :D

Lenke til kommentar
Tar jeg veldig feil hvis dette vil være negativt for hardware bransjen? Siden linux krever utrolig mye mindre resurser så kommer jo ikke spill til å kreve så mye under linux. Men en annen possitiv effekt er jo at all profesjonell gaming går over til linux hvis du får bedre ytelse og fps der :thumbup: ! :D

9497892[/snapback]

Det kommer an på implementasjonen til hvert enkelt spill. Jeg vil heller si at i så fall får vi håpe på bedre spill som kan utnytte skjermkortet mer :)

Lenke til kommentar

HW-produsentene går nok ikke konk nei, og utviklingen gjør uansett at spill stadig krever mer.

 

Men at linux er mer ressursvennlig er jeg enig i. Minnebruken er mye lavere, spesielt sammenliknet med Vista. Ytelsen kan nok være noe bedre andre steder også :)

 

Ang. Vista ser vi jo stadig programmer som ramser opp system requirements, og hvor samme program/spill har høyere krav for å kjøre under Vista enn WinXP. Med linux slipper man i hvertfall dette hoppet.

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte ikke at de går konkurs :p. Men faktum er at de vil ha mer krevende programvare / spill så de fortsatt kan selge produktene sine :)

 

Hadde det ikke kommet så mange nye spill så hadde ikke f.eks skjermkortprodusentene tjent så mye penger ;)

 

Et direkte eksempel er jo CS 1.6 som nå blir nedprioritert i større turneringer pga. man kan spille det helt fint på en maskin fra 2000.. Så det gir lite mening at da f.eks NVIDIA reklamerer for 8800GTX XXX version 768mb ram osv. Når ikke behovet ligger der.

 

 

Så hvis du ser tegninga der, så kan skjermkortprodusentene få en liten pause i salgene av skjermkort hvis overgangen blir ekstrem (selv om det er lite sansynelig da), og folk kan kjøre nyere spill på gammel hardware pga. linux krever mye mindre av maskinen og dermed blir mer dedikert til spillets ytelse.

 

Dette er jo da satt veldig spissen da, men men :tease:

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...