Gå til innhold

Objektivkompatibilitet Nikon - Canon ++


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter her og ruger på et Nikon FM2 med diverse objektiver. Manuelle greier, vet dere. Kan jeg bruke disse objektivene på digitale Nikon-kameraer?

 

Hva med det objektivet som står på mitt gamle EOS 1000F? Kan jeg smette det på et digitalt EOS-kamera?

 

Om jeg nå skal kjøpe et kamerahus til rundt 5000,-.. hvilket hus bør jeg satse på? Spør jeg for enkelt med for lite info?

 

Har nå et Sony DSC-S85 som jeg har skutt 10-15 000 bilder med og som begynner å vise svakhetstegn. Vurderer et CANON G-9 som alternativ til speilrefleks, men har også tittet på S5-IS. Noen som kan gi meg noen trøstens ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg sitter her og ruger på et Nikon FM2 med diverse objektiver. Manuelle greier, vet dere. Kan jeg bruke disse objektivene på digitale Nikon-kameraer?

 

Hva med det objektivet som står på mitt gamle EOS 1000F? Kan jeg smette det på et digitalt EOS-kamera?

 

Om jeg nå skal kjøpe et kamerahus til rundt 5000,-.. hvilket hus bør jeg satse på? Spør jeg for enkelt med for lite info?

 

Har nå et Sony DSC-S85 som jeg har skutt 10-15 000 bilder med og som begynner å vise svakhetstegn. Vurderer et CANON G-9 som alternativ til speilrefleks, men har også tittet på S5-IS. Noen som kan gi meg noen trøstens ord?

9489152[/snapback]

EOS er EOS, så et EOS objektiv kan du smelle på et EOS-kamera. (Edit: ok, noen kommer sikkert til å ville påpeke at du ikke kan smelle et EF-S objektiv på en hvilken som helst EOS, men det er ikke relevant i denne sammenhengen...)

 

Når det gjelder gamle, manuelle Nikkorer, så kan du i prinsippet smelle de på en hvilken som helst Nikon, så lenge objektivene er laget etter 1977 (altså er AI eller senere), men på modeller under D200 vil du ikke få lysmåling. Kjøper du en adapter til EOS kan du imidlertid bruke dem på Canon, og få lysmåling, selv på en 350D.

 

Når det gjelder kompakt som alternativ til speilrefleks, så har jeg ingen trøstens ord på lager. Speilreflekser du kan vurdere er vel EOS 350D eller Nikon D40. Begge er veldig gode.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Når det gjelder gamle, manuelle Nikkorer, så kan du i prinsippet smelle de på en hvilken som helst Nikon, så lenge objektivene er laget etter 1977 (altså er AI eller senere), men på modeller under D200 vil du ikke få lysmåling. Kjøper du en adapter til EOS kan du imidlertid bruke dem på Canon, og få lysmåling, selv på en 350D.

En interessant observasjon er også at Nikon D40(x) kan bruke alle produserte Nikon F-objektiver unntatt F3AF-objektivene (som bare passer fysisk på N/F70, N90s/F90x, FM2n, FM3A, N8008s/F801s, F3, F4 og F5 (og gir bare AF på F4)). Selv pre-AI-objektiver kan brukes i helmanuell, som de eneste DSLR-modellene til Nikon (selv ikke D1/D2/D3/D200/D300 kan bruke pre-AI). Siden disse objektivene ikke vil gi autofokus med noen kameraer, er det jo heller ikke noe tap å ikke ha autofokusmotor i huset dersom du har en liten samling av dem...
Lenke til kommentar
Hei, jeg sitter her og ruger på et Nikon FM2 med diverse objektiver. Manuelle greier, vet dere. Kan jeg bruke disse objektivene på digitale Nikon-kameraer?

 

Hva med det objektivet som står på mitt gamle EOS 1000F? Kan jeg smette det på et digitalt EOS-kamera?

 

Om jeg nå skal kjøpe et kamerahus til rundt 5000,-.. hvilket hus bør jeg satse på? Spør jeg for enkelt med for lite info?

 

Har nå et Sony DSC-S85 som jeg har skutt 10-15 000 bilder med og som begynner å vise svakhetstegn. Vurderer et CANON G-9 som alternativ til speilrefleks, men har også tittet på S5-IS. Noen som kan gi meg noen trøstens ord?

9489152[/snapback]

Jeg bruker et manuellt Micro Nikkor på D70s. Får ikke lysmåling, men tar noen prøvebilder og sjekker histogrammet til jeg er innenfor. Så skyter jeg i RAW slik at jeg har noen trinn å justere på etterpå. Funker, men selvsagt ikke ideelt til alle motiver. Men som regel skifter ikke lyses så brått...

 

Har forøvrig forgjengeren til S5-IS, S3-IS. Også et flott kamera til sitt bruk, men søkeren kan ikke sammenlignes med SLR. Bruker begge mye, men synes det er ekstra stas å jobbe med SLR igjen!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...