Gå til innhold

Rotasjon av 3D objekt ved bruk av quaternions


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

 

Denne går for det meste til krigun, som hevder han har peil. :)

 

Har drevet med et relativt simpelt program i Java som går ut på å vise en eller flere 3D-figurer på skjermen vha en drøss med punkter. Fått brukt quats til å rotere selve modellene, men skjønner ikke hvordan jeg skal få rotert kamera. Jeg vil rotere kamera rundt sine egne akser, ikke rundt et punkt i verden. Evt forklare hvordan jeg finner kamerarotasjonen (rundt de tre aksene) når kamera "sikter" på et gitt punkt. Legger ved all kildekode... :ermm: Se spesielt på ViewPort-objektet som liksom oppfører seg som kamera. HUSK! Jeg er fjerdedimensjonsnabb på 3D-programmering, så ikke ta noe for gitt! :blush:

 

Håper på svar! Eller referanser... :love:

Poly.zip

Endret av LostOblivion
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les om matriser.

 

Forresten må du tenke det som at kameraet alltid er plassert på (0, 0, 0) og dermed må alle objekter flyttes rundt kameraet, for kameraet i seg selv kan man ikke flytte, hvis du tenker litt på det, så er det ganske logisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...