Gå til innhold

Jeg ønsker: byggekvalitet og stor skjerm - tips?


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Hei. Ser etter en ny telefon til ca. 3500 kr eller mindre. Jeg kan godt legge inn et par hundrelapper til hvis dere vet om et perfekt alternativ, men hold prisen nede om dere kan.

 

Ønsker:

God byggekvalitet

Stor og klar skjerm

Et kamera som er litt over gjennomsnittet

Blåtann

Gjerne minnekort

Kalender og vekkeklokke

 

Alt annet (3g, java ytelse, osv) er nokså uinteressant.

 

 

Har sett på Nokia E65, Nokia 6300 og Sony Ericsson T650i. Førstnevnte er en skyvetelefon, som skremmer en del mtp kvalitet. Dessuten er kameraet ikke noe å hoppe i taket for. 6300 virker litt for "basic", mens T650i er litt for spesiell med de knappene. Er de gode å trykke på? Alle har i hvert fall en ting til felles - gode skjermer og rapportert høy kvalitetsfølelse fra Amobil.no, hvilket er det jeg hovedsakelig er ute etter.

 

Det er disse 3 alternativene jeg har så langt - har jeg oversett noen? (Hvordan er K800i og K810i)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med min Nokia 6300. Den fyller alle punktene dine. (Har ikke brukt kalenderen til annet enn å se dagens dato..) Er litt usikker på hvor bra kameraet egentlig er på den, men det virker greit, uten at jeg har brukt det noe særlig. Tror du kan plukke den opp til rundt to tusen nå, uten abonnement :)

Lenke til kommentar
Gå for E65.. stor og klar skjerm, genial kalender og et kurrant kamera.. Ikke vært borti noen som har klaget på slark i skyvemekanismen på denne på samme måte som feks N80 og N95. E65 virker rett og slett bedre bygget.. Kvalitetsfølelse å håndtere den.

9484325[/snapback]

 

Byggekvaliteten på Nokia E65 er veldig bra ja, ingen nevneverdig slark i slideren selv etter rundt ni måneders bruk med mitt eksemplar. Det negative er at Nokia enda ikke har sluppet ny firmware til denne mobilen og etter å ha gått over til Nokia 6120 Classic føltes den treg. Det positive med E65 er bra battertid, stor skjerm og selvfølgelig Symbian operativsystem som gir mange muligheter.

Lenke til kommentar

Uff, Nokia 6500 slide frister også ekstremt! Men den har series 40 system etter det jeg har lest. Er det så altfor galt? Jeg er ingen avansert bruker. Var fornøyd med systemet på en Nokia 6280 faktisk.

 

Står mellom E65 og 6500 slide, men 6120 classic og 6300 frister også litt. Mener dere at de to førstnevnte er verdt prisøkningen?

Lenke til kommentar
Gå for E65.. stor og klar skjerm, genial kalender og et kurrant kamera.. Ikke vært borti noen som har klaget på slark i skyvemekanismen på denne på samme måte som feks N80 og N95. E65 virker rett og slett bedre bygget.. Kvalitetsfølelse å håndtere den.

9484325[/snapback]

 

Genial kalender er vel litt å ta i...

 

Klønete visning av dagens avtaler i månedsview, man må velge dato, vente så spretter det opp et vindu med den dagens avtaler som til dels legger seg over kalenderen /til dels ikke viser alle oppføringene.

 

I ukeview kan man ikke se en dag fra 0800 til 1600 uten å scrolle. Så vidt meg bekjent er det ikke innført sekstimers arbeidsdag i norge ennå. Man kan heller ikke se hvilke avtaler man har i ukesview, bare når de er.

 

Dagsview er ok, men lite eller ingen indikasjoner om man har avtaler som overlapper.

 

Gjøremål: Har man lagt til et gjøremål og vil hake det av som ferdig kan man ikke gjøre det på en intuitiv måte. Man må først trykke venstre softbutton, så pil ned, så velge "Fullført". Trykker man direkte på valgknappen får man redigere gjøremålet sitt.

 

Heldigvis kan man opprette et møte ved å bare begynne å skrive med tallknappene når man står i kalenderen, det er bare så synd at man legger til nye møter, selv om man står i gjøremålsvisning!

 

Skal man legge til nytt gjøremål må man gjøre følgende: Venstre softbutton, pil ned, pil ned, pil ned, pil til venstre, pil ned, pil ned, pil ned, valgknapp.

 

Til slutt kan jeg nevne at man i "ventemodus" ikke får mer enn ca to events og et gjøremål, slik at det er umulig å få full oversikt over dagen uten å gå inn i kalenderen manuelt.

 

Og, ja, kamera er dårlig, men omtrent på par med 6300 mener jeg å huske.

 

Mvh

Simen

(Som ellers er fornøyd med min E65, selv om min gamle series 40 kunne legge inn avtaler fra sms "kopier sms til ny kalenderoppføring)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva du setter først, byggekvalitet eller stor skjerm. Du har forøvrig glemt et rimelig bra alternativ: Nokia E50. Den selges til spot-pris for under 2 lapper og er etter min mening den mest solide telefonen jeg noen gang har holdt i (den er solid metal) - og ikke vond å se på om du velger black-metal utgaven. Minuset er at den kun har 2.1'' skjerm. Det kommer an på hvor mye stor skjerm teller for din del - jeg synes den er mer enn stor nok, og oversiktlig.

 

Den har forøvrig samme prossessor som E65, og er vel i bunn og grunn lik med unntak av wifi. Når det kommer til å N73 tror jeg tregheten i forhold til E65 er a)illusjon eller mest sannsynlig b) dårlig firmware. Det har igjen samme prossessor hastighet. (220 mHz dual ARM 9).

 

Jreg gjorde rimelig mye research på nokias smarttelefoner for jeg bestemte meg for E50, er er stor sett fornøyd. Du skal dog være obs på et par små-bugs som haunter de forskjellige. E65 har blitt rapportert med ymse bugs (du får nesten surfe igjennom forumet til Nokia) - alt fra spontan reboot til at den låser seg. E50 er rimelig stabil men har i nyeste firmware en bug ved at om du vil se hvem som har sendt meldinger, ikke kun nummer - må du la det første nummeret på hver person være lagret med internasjonal prefix. Regner med at dette er noe som blir fikset, men uvisst når - selvom det så vidt jeg skjønner er snakk om å endre en enkelt kodelinje.

 

Når det kommer til 6120c var jeg nede og prøvde den i butikken, og fikk instant plastikk følelse da jeg tok i den - så jeg skygget unna. I tillegg viser det jo at når man setter inn en mye raskere prossessor får man til de grader dårligere batteritid. Jeg stod også å så på E65, men grunnet at jeg hadde lest om mye bugs og at det var slide droppet jeg den til noe som var 1500 kr billigere. (Og jeg er fan av styrespak)

 

Noen sider som kan hjelpe deg å sammenlikne det hardware-messige er:

http://3lib.ukonline.co.uk/s60history.htm

http://www.forum.nokia.com/devices/matrix_all_1.html

 

EDIT: blei langt. *trekke pusten* :)

 

Når det kommer til 6300 synes jeg den har veldig god størrelse, men skjermen er vel ikke mye å skryte av. Forøvrig har det vært rapportert problemer med minnekort håndtering på den (om dette i det heletatt er noe du vil ta med i betraktningen). Dessuten er jo E50 bare hakket dyrere - så jeg vet hva jeg ville tatt.

 

Forøvrig, om du ikke har bruk for symbian os kan du jo likegodt gå for 6500, den er jo av metal - som taler bra for byggekvalitet. Så vidt jeg skjønt er s40 systemet blitt ganske så fint, med "active standby" (genialt) og alt.

En series 60 telefon, som du sikkert vet, blir levert ganske skrapet - og det er lagt opp til at du legger til funksjoner (som en repeterende vekkerklokke hvis du har s60v3 uten FP1 - dvs. både E50 og E65) via 3. parts utviklere. Dette kan koste noen kroner eller være gratis. S40 har så vidt jeg vet alt dette innebygget.

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...