Gå til innhold

Hvilken type kontakt trengs for adsl-modem ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og venter på at Telenor skal koble opp adsl-linja. Men lurer på hvilken type kontakt/plugg jeg må sette på ledningen fra splitteren.

Pr i dag har vi kun kontakter av den gamle typen, dvs de som er laget for plugger med 3 flate pinner. Har hørt at man må ha en RJ45-kontakt slik at jeg kan koble ledningen fra splitteren rett i veggen.

 

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm....

Har koblet til en overgang fra 3-pins kontakt til RJ45. Det blinker på dsl-lampa men den får ikke koblet til. :(

 

Har et SpeedTouch 546T2 routermodem.

 

Har ringt til Telenor, de skulle gjøre litt research og ringe meg imorgen. Irriterende at det ikke er noe jeg kan gjøre selv for å rette på problemet... Noen som har hatt samme problem ? Noen som vet hva problemet egentlig kan være ?

Endret av dannyboy2k
Lenke til kommentar

Hadde 3pins- overgangen vært død, ville dsl-lampa vært slukket. Det at den blinker betyr at modemet ikke får synkronisert med sentralen pga støy, feilkobl osv. Kan selvølgelig være støy fra andre apparater rundt om i huset, om du har koblet noe utenom splitteren (faks, telefon, etc), men antar at du nok må vente på at Telenor får sjekket sine systemer, og evt sendt ut montør på ny for å få den fikset. Dette skal vanligvis være ordnet på 24 timer, men litt avhengig av entreprenør kan det ta et døgn ekstra :\

 

Har vært borti dette problemet hundrevis av ganger, da jeg inntil nylig jobbet i feilmottaket i Telenor :)

Lenke til kommentar

Hadde en anelse om at det kunne være støy fra diverse ustyr ja. Koblet fra alle andre telefoner, da fikk jeg koblet til. Men hvis jeg nå kobler til en telefon, enten til telefon-kontakten i splitteren eller i veggen, blir adsl-linjen frakoblet i samme sekund, uansett om telefonrøret er lagt på eller ikke. Når jeg kobler fra telefonen tar det gjerne 5 minutter før modemet klarer å koble til igjen. ADSL i seg selv ser ut til å fungere smertefritt, men ikke med telefoner koblet til... :cry:

Lenke til kommentar

Berre eit skudd i det blinde, kvar sitter splittern i nettverket?

For med både adsl og telefon på linja så er det behov for å splitte signalet og la koblinga til telefonen og adsl-utstyret gå via den.

Viss du ikkje har den i første uttaket og den sitter før ein telefon i det vanlige telefonnettverket så trur eg slike problem kan oppstå.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

modemet og splitteren er , skal hvertfall være, koblet til det første uttaket i huset. Men uansett om jeg kobler telefonen til splitteren eller de andre kontaktene blir jeg koblet fra Internett. Nå har jeg i tillegg fått problemer med at tilkoblinga er veldig ustabil. Når den først fungerer, så fungerer den bra, kan spille BF2 på TV2 sine servere med 22 i ping. Men tilkoblingen blir ofte frakoblet, laveste oppetid har vært 8 minutter, lengste opptid har vært ca 5 timer.

Lenke til kommentar

Rart om linja skal koble ut når du plugger apparat i splitteren, så generelt sett ville jeg sendt ny i disse tilfellene. Vedkommende hos Telenor har nok uansett sett at du har mange nedkoblinger, og sendt saken over til leveranse, som igjen har sendt den til entreprenør, da systemene mest sannsynlig er konfigurert riktig. Får håpe det ordner seg når han har vært ute en tur. Kan være mange forskjellige årsaker til problemet, og montør vil måle over hele linja di for å se hvor feilen evt ligger.

Lenke til kommentar
Rart om linja skal koble ut når du plugger apparat i splitteren, så generelt sett ville jeg sendt ny i disse tilfellene. Vedkommende hos Telenor har nok uansett sett at du har mange nedkoblinger, og sendt saken over til leveranse, som igjen har sendt den til entreprenør, da systemene mest sannsynlig er konfigurert riktig. Får håpe det ordner seg når han har vært ute en tur. Kan være mange forskjellige årsaker til problemet, og montør vil måle over hele linja di for å se hvor feilen evt ligger.

9489173[/snapback]

 

 

Er ikke enig i innlegget ditt... selv om du kun har splitter og 1 apparat tilkoplet gjennom det kan det skape problemer om du har ethundre og ørten kontakter fremdeles tilkoplet samme linja. ADSL signalet sviver gjennom alle kontaktene, og enkelte er det sikkert motstand i, samt at det sikkert ikke er det nyeste anlegget.

 

Trådstarter kan risikere regning på feilretting for feil på innvendig opplegg.

 

PS! Saken blir sendt direkte til feilretter hos entreprenør fra feilmottaket i de fleste slike saker som dette.

Lenke til kommentar

Hvis du har lest hele gangen i saken her, så skjønte du sikkert at splitteren er koblet på førsteinntaket, og andre apparater ellers i huset er koblet fra. Derfor blir det underlig om linja kobler ned om man plugger ett apparat i splitteren.

 

Og nei, slike saker skal innom leveranse før entreprenør evt sendes ut. Det er kun når linja har fungert tilfredsstillende en stund at man sender ut entreprenør direkte. Fungerte slik da jeg jobbet der ihvertfall.

 

Tviler sterkt på at trådstarter får regning på feil i innvendig opplegg når modemet er koblet i splitter etter førsteinntaket, og Telenor har ansvaret tilogmed nevnte inntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...