Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2005 modell som ruster, VAG verksted dårlig?


_Daniel_

Anbefalte innlegg

Velkommen til den vidunderlige VAG galskapen. Her finner man overprisede biler med elendig kvalitet og service. Det er derfor ikke overraskende å høre at begge deler har skjedd i ditt tilfelle.

9461356[/snapback]

 

Igjenn kommer du med utsagn du tydligvis ikke har peiling på. ALLE merker har noen mandagsbiler, noen har mange. Såklart kan til og med VAG fabrikken gjøre feil, men det skal fikses.

Det at du har hatt en polo du var misfornøyd med, så er det en god nokk grunn til å konkludere med at alt fra VAG er søppel? Virker som du er en kar som har like mye peiling på bil som en 14 åring.

Er VAG overpriset? såklart får du det du betaler for. Japsebiler er jo billige og har som regel god driftsikkerhet. Men thats it, kvaliteten på Vag og japse kan ikke sammenlignes, det hadde du hvist om du jobbet med bil.

En splitter ny mazda 6 f.eks, hvor mye tror du den ruster.

 

Jeg har fikset et par Vag biler med samme rustproblem som superb'en, og dette er rett og slett feil i galvansieringa, og hvist rusten kommer tilbake har verkstedet sannsynligvis ikke slipt ned godt nokk, kun der de har sett rusten.

Og ta av skjermen for å lakkeren den, hva er vitsen med det? kaste bort mest bulig tid? At det ikke er maskert godt nokk er slurv.

Verkstedet gjør det som er nødvendig for å få fikset problemet. Er det godt nokk å gjerne rust og lakkere gjør de jo det istedefor å bytte delene.

 

Kvaliteten på galvanisering kan variere mye, på min 13 år gamle Audi hadde jeg en passelig stor bulk hvor det var bart metall, slik kjørte jeg i ca 6 mnd uten det minste hentydning til rust.

9480366[/snapback]

 

Legg merke til at jeg også skrev service.

9480872[/snapback]

 

Haha.. =P

 

 

Og ta av skjermen for å lakkeren den, hva er vitsen med det? kaste bort mest bulig tid? At det ikke er maskert godt nokk er slurv.

 

Vettu hva, det høyest nødvendig.. Når dem ikke klarer en gang og dekke til områder som IKKE skal lakkeres.. Det lille skille, ser man utrolig godt når sola skinner.. Og det er stygt.. Så det får dem ta som en ekstra jobb for å fikse igjen..

 

Når vi får tilbake bilen igjen neste gang, skal jeg gå over med forstørelseglass og spotlighter bare for purefaen for å finne feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo en enkel sak. Om ikke verkstedet fikser bilen rett, ta bilder og skriv et brev til importøren. Skriv at du forventer at rustskadene blir reparert med et rimelig faglig nivå og at verkstedet må ha vært uheldig. Be importøren hjelpe deg med å få bilen reparert hos et annet verksted fordi du gjerne vil fortsette å ha den, men er svært skuffet over arbeidet verkstedet du har brukt til nå har utført.

 

Det er ikke sikkert du får så veldig mye tilbakemelding, men det kommer til å bli lagt merke til. Er ingenting Skodaimportøren er mer redd for enn at folk skal begynne å tvile på kvaliteten deres ;)

9476423[/snapback]

 

Vi som kunde, skal da ikke bruke mye tid på å kjøre frem og tilbake til et verksted pga. dem ikke klarer å gjøre jobben sin ordentlig.. Dette er helt på tryne..

Muttern skal ringe til markedsjefen for Møller og ta dette opp.. Noe sånt negativt som dette er vel det siste en markedsjef vil høre?

9476892[/snapback]

 

I en ideell verden er det sikkert sant, men litt egeninnsats tror jeg det er verdt å investere. Det er jo i bunn og grunn en slapp lakkerer som er problemet her, og det kan skje alle verksteder. Voldsom mangel på fagfolk i bransjen for tiden ;)

 

Ser det er mange som foreslår å gå til verks med advokater og rettssaker og greier - vel, gjør nå i hvert fall et forsøk først. Kan hende du vinner en rettssak, men all tiden og energien du investerer får du aldri igjen ;)

Lenke til kommentar
Dette er jo en enkel sak. Om ikke verkstedet fikser bilen rett, ta bilder og skriv et brev til importøren. Skriv at du forventer at rustskadene blir reparert med et rimelig faglig nivå og at verkstedet må ha vært uheldig. Be importøren hjelpe deg med å få bilen reparert hos et annet verksted fordi du gjerne vil fortsette å ha den, men er svært skuffet over arbeidet verkstedet du har brukt til nå har utført.

 

Det er ikke sikkert du får så veldig mye tilbakemelding, men det kommer til å bli lagt merke til. Er ingenting Skodaimportøren er mer redd for enn at folk skal begynne å tvile på kvaliteten deres ;)

9476423[/snapback]

 

Vi som kunde, skal da ikke bruke mye tid på å kjøre frem og tilbake til et verksted pga. dem ikke klarer å gjøre jobben sin ordentlig.. Dette er helt på tryne..

Muttern skal ringe til markedsjefen for Møller og ta dette opp.. Noe sånt negativt som dette er vel det siste en markedsjef vil høre?

9476892[/snapback]

 

I en ideell verden er det sikkert sant, men litt egeninnsats tror jeg det er verdt å investere. Det er jo i bunn og grunn en slapp lakkerer som er problemet her, og det kan skje alle verksteder. Voldsom mangel på fagfolk i bransjen for tiden ;)

 

Ser det er mange som foreslår å gå til verks med advokater og rettssaker og greier - vel, gjør nå i hvert fall et forsøk først. Kan hende du vinner en rettssak, men all tiden og energien du investerer får du aldri igjen ;)

9482475[/snapback]

 

Nei nei, sant det du sier.. Men blir jo forsatt ikke riktig at kunden skal styre og pese pga det.. Men selvsagt, noen må det jo skje..

Lenke til kommentar
Velkommen til den vidunderlige VAG galskapen. Her finner man overprisede biler med elendig kvalitet og service. Det er derfor ikke overraskende å høre at begge deler har skjedd i ditt tilfelle.

9461356[/snapback]

 

Igjenn kommer du med utsagn du tydligvis ikke har peiling på. ALLE merker har noen mandagsbiler, noen har mange. Såklart kan til og med VAG fabrikken gjøre feil, men det skal fikses.

Det at du har hatt en polo du var misfornøyd med, så er det en god nokk grunn til å konkludere med at alt fra VAG er søppel? Virker som du er en kar som har like mye peiling på bil som en 14 åring.

Er VAG overpriset? såklart får du det du betaler for. Japsebiler er jo billige og har som regel god driftsikkerhet. Men thats it, kvaliteten på Vag og japse kan ikke sammenlignes, det hadde du hvist om du jobbet med bil.

En splitter ny mazda 6 f.eks, hvor mye tror du den ruster.

 

Jeg har fikset et par Vag biler med samme rustproblem som superb'en, og dette er rett og slett feil i galvansieringa, og hvist rusten kommer tilbake har verkstedet sannsynligvis ikke slipt ned godt nokk, kun der de har sett rusten.

Og ta av skjermen for å lakkeren den, hva er vitsen med det? kaste bort mest bulig tid? At det ikke er maskert godt nokk er slurv.

Verkstedet gjør det som er nødvendig for å få fikset problemet. Er det godt nokk å gjerne rust og lakkere gjør de jo det istedefor å bytte delene.

 

Kvaliteten på galvanisering kan variere mye, på min 13 år gamle Audi hadde jeg en passelig stor bulk hvor det var bart metall, slik kjørte jeg i ca 6 mnd uten det minste hentydning til rust.

9480366[/snapback]

 

Legg merke til at jeg også skrev service.

9480872[/snapback]

 

Også med service som med alt annet :) Kundemottakere er også bare mennesker, noen kan ha dårlige dager, mens andre bare er noen drittsekker, sånn er det overalt. Selv om du har fått dårlig service hos møller på ditt lokale verksted, er det sånn at da må det være like jævlig overalt på verksteder rundt om.

Lenke til kommentar
Vettu hva, det høyest nødvendig.. Når dem ikke klarer en gang og dekke til områder som IKKE skal lakkeres.. Det lille skille, ser man utrolig godt når sola skinner.. Og det er stygt.. Så det får dem ta som en ekstra jobb for å fikse igjen..

 

Når vi får tilbake bilen igjen neste gang, skal jeg gå over med forstørelseglass og spotlighter bare for purefaen for å finne feil..

9482264[/snapback]

 

Om de har misset en plass med maskeringen har null og nada og si om man skal ta av skjermen eller ikke. Når du skal polere bilen, demonterer du alt som er av plastdeler på bilen for ikke å få poleringsmiddel på det? Kanskje du tilogmed demonterer dører, paners osv. for å skikkelig bra arbeid?

Lakkstøvet som har kommet igjennom maskeringen kan uansett bare vaskes bort og poleres.

 

Hvist du er så sinnsykt kresen kan du jo heller få mor di til å sende bilen til f.eks en toyota forhandler, tror du lakkeringa blir helt 100% plettfri? Null støv, tørrsprøyt, lakkant?

Lenke til kommentar

Glad jeg ikke selger biler lenger og møter slike kunder i etterkant grunnet et et enganstillfellet :!:

 

At noen produkter ruster mer en andre er også grunnet den pokers miljølakken som kom i 94/95 som ikke var så god men den er mye bedre i dag så det burde ikke være noe problem på denne .Jeg syntes det er merkelig at en 2005 skal ruste men dette er som skrevet et engastilfellet eller en Mandagsbil ang forsinking/lakk på denne bilen.

 

Lykke til med Møller AS

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Glad jeg ikke selger biler lenger og møter slike kunder i etterkant grunnet et et enganstillfellet :!:

 

At noen produkter ruster mer en andre er også grunnet den pokers miljølakken som kom i 94/95 som ikke var så god men den er mye bedre i dag så det burde ikke være noe problem på denne .Jeg syntes det er merkelig at en 2005 skal ruste men dette er som skrevet et engastilfellet eller en Mandagsbil ang forsinking/lakk på denne bilen.

 

Lykke til med Møller AS

9484784[/snapback]

 

Prøv å få Møller til å si at nye biler som ruster er en "mandagsbil" offisielt. Det tror jeg blir vanskelig. Mest sannsynlig vil de prøve seg med at eieren bruker kjøretøyet feil først, deretter si at de er snille fordi de i det hele tatt gidder å sprøyte litt lakk på toppen av rusten.

Lenke til kommentar
Vettu hva, det høyest nødvendig.. Når dem ikke klarer en gang og dekke til områder som IKKE skal lakkeres.. Det lille skille, ser man utrolig godt når sola skinner.. Og det er stygt.. Så det får dem ta som en ekstra jobb for å fikse igjen..

 

Når vi får tilbake bilen igjen neste gang, skal jeg gå over med forstørelseglass og spotlighter bare for purefaen for å finne feil..

9482264[/snapback]

 

Om de har misset en plass med maskeringen har null og nada og si om man skal ta av skjermen eller ikke. Når du skal polere bilen, demonterer du alt som er av plastdeler på bilen for ikke å få poleringsmiddel på det? Kanskje du tilogmed demonterer dører, paners osv. for å skikkelig bra arbeid?

Lakkstøvet som har kommet igjennom maskeringen kan uansett bare vaskes bort og poleres.

 

Hvist du er så sinnsykt kresen kan du jo heller få mor di til å sende bilen til f.eks en toyota forhandler, tror du lakkeringa blir helt 100% plettfri? Null støv, tørrsprøyt, lakkant?

9483795[/snapback]

 

For om detta hadde vært iditt tilfelle, hadde du også vært så nøye...

Og ikke kom her og sammenlign lakkering og polering opp mot hverandre, det er helt 2 forskjellige ting...

Når man sender inn en bil til et verksted for å få evnt. deler lakkert, forventer man jo selvsagt at det er fagfolk, som ikke slurver og som har flere års erfaring.

Det med polering over, og vaske bort.. det går bare ikke.. for det prøvde jeg i går da jeg vasket bilen.

 

Når det kommer til dette til lakk, selvsagt er jeg kresen da, for det hadde du også vært, garantert..

Alt under og over lakken, beskytter bilen mot og ruste opp, og om det er rust eller ikke på en bil som skal selges, har mye og si.

Og endaværre når bilen bare er 2 år gammel.. Hvem forventer at den skal ruste?

 

Til det med mandagsbil, ja, alle bilmerker har noen mandagsbiler.. Men alt kan jo fikses på og det har dem jo hatt sjangsen til, men når dem ikke klarer å fullføre jobben, så rusta bobler opp igjen, så er det vel ikke rart at kunden blir irritert..?

Lenke til kommentar
Glad jeg ikke selger biler lenger og møter slike kunder i etterkant grunnet et et enganstillfellet :!:

 

At noen produkter ruster mer en andre er også grunnet den pokers miljølakken som kom i 94/95 som ikke var så god men den er mye bedre i dag så det burde ikke være noe problem på denne .Jeg syntes det er merkelig at en 2005 skal ruste men dette er som skrevet et engastilfellet eller en Mandagsbil ang forsinking/lakk på denne bilen.

 

Lykke til med Møller AS

9484784[/snapback]

 

Merkelig dette jah.. Men får håpe det ordner seg..

 

Takk.

Lenke til kommentar
Jeg har nå kikket litt på bildene, hadde ikke lagt merke til at disse var der tidligere.

 

Utifra det første bildet som viser korrosjonen detaljert så ser man at dette er en skade som kommer fordi chromelisten(?) har gnisset inntil metalldelen nedenfor.

9484846[/snapback]

 

Ja, det ser sånn ut... Men den lista har sittet helt fast, har såvidt klart å fått bøyd på den tidligre, men når jeg så det var rust der, måtte jeg bruke mye krefter på å få den litt bøyd opp for å få se under der...

 

Men den har ingenting med rusta og gjøre andre steder på bilen.. Det kan ha vært en rustboble som har vært der.. Fordi dem sprekker veldig lett og under er det rust, som vil ruste. :hrm:

Lenke til kommentar
Glad jeg ikke selger biler lenger og møter slike kunder i etterkant grunnet et et enganstillfellet :!:

 

At noen produkter ruster mer en andre er også grunnet den pokers miljølakken som kom i 94/95 som ikke var så god men den er mye bedre i dag så det burde ikke være noe problem på denne .Jeg syntes det er merkelig at en 2005 skal ruste men dette er som skrevet et engastilfellet eller en Mandagsbil ang forsinking/lakk på denne bilen.

 

Lykke til med Møller AS

9484784[/snapback]

 

Prøv å få Møller til å si at nye biler som ruster er en "mandagsbil" offisielt. Det tror jeg blir vanskelig. Mest sannsynlig vil de prøve seg med at eieren bruker kjøretøyet feil først, deretter si at de er snille fordi de i det hele tatt gidder å sprøyte litt lakk på toppen av rusten.

9486409[/snapback]

 

Det skal jeg prøve å få dem til å si jah.. Blir morsomt om dem gjør det.. Skal skjule telefonen og filme det.. =P

 

EDIT: Om dem starter å klage på at bilen er blitt brukt feil.. Da blir jeg sur, og skal spørre om å få en oppskrift på hvordan han bruker sin bil.

 

Å bruke en bil riktig, hva vil det si? Og sette seg i den, ta på belte, vri om nøkkelen og derretter kjøre? Vaske den når den blir skitten, vær vår og høst polerer man den..?

 

Vel, alt dette er gjort, vask er gjort opptil 1-3 ganger i uka, og polering ca 1 gang iløp av 1-3 mnd..

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar
Vettu hva, det høyest nødvendig.. Når dem ikke klarer en gang og dekke til områder som IKKE skal lakkeres.. Det lille skille, ser man utrolig godt når sola skinner.. Og det er stygt.. Så det får dem ta som en ekstra jobb for å fikse igjen..

 

Når vi får tilbake bilen igjen neste gang, skal jeg gå over med forstørelseglass og spotlighter bare for purefaen for å finne feil..

9482264[/snapback]

 

Om de har misset en plass med maskeringen har null og nada og si om man skal ta av skjermen eller ikke. Når du skal polere bilen, demonterer du alt som er av plastdeler på bilen for ikke å få poleringsmiddel på det? Kanskje du tilogmed demonterer dører, paners osv. for å skikkelig bra arbeid?

Lakkstøvet som har kommet igjennom maskeringen kan uansett bare vaskes bort og poleres.

 

Hvist du er så sinnsykt kresen kan du jo heller få mor di til å sende bilen til f.eks en toyota forhandler, tror du lakkeringa blir helt 100% plettfri? Null støv, tørrsprøyt, lakkant?

9483795[/snapback]

 

For om detta hadde vært iditt tilfelle, hadde du også vært så nøye...

Og ikke kom her og sammenlign lakkering og polering opp mot hverandre, det er helt 2 forskjellige ting...

Når man sender inn en bil til et verksted for å få evnt. deler lakkert, forventer man jo selvsagt at det er fagfolk, som ikke slurver og som har flere års erfaring.

Det med polering over, og vaske bort.. det går bare ikke.. for det prøvde jeg i går da jeg vasket bilen.

 

Når det kommer til dette til lakk, selvsagt er jeg kresen da, for det hadde du også vært, garantert..

Alt under og over lakken, beskytter bilen mot og ruste opp, og om det er rust eller ikke på en bil som skal selges, har mye og si.

Og endaværre når bilen bare er 2 år gammel.. Hvem forventer at den skal ruste?

 

Til det med mandagsbil, ja, alle bilmerker har noen mandagsbiler.. Men alt kan jo fikses på og det har dem jo hatt sjangsen til, men når dem ikke klarer å fullføre jobben, så rusta bobler opp igjen, så er det vel ikke rart at kunden blir irritert..?

9486884[/snapback]

 

 

Jepp jeg hadde jeg vært nøye, hadde jeg vært ganske misfornøyd med en lakkering hadde jeg levert inn bilen igjenn, og 2 gangen blir jobben gjort riktig.

Jeg sammenlignet lakkering og polering for å poengtere hvor bortkastet tid og penger det er å ta av skjermen. Demontering+montering av skjermen tar minst 1 time, maskering maks 10 min.

Når det er timespriser på oppimot 1000kr så sier jo dette seg selv at er uaktuelt.

 

Har du aldri gjort en feil på jobben? Alle kan gjøre feil, derfor har man 2 fine ord som er reklamasjon og garanti. Jeg har selv fått åpning i maskeringen slik at lakkstøv har kommet inn, det er fort gjort når man har det travelt. Men når jeg har oppdaget det har jeg med en gang fikset det.

 

Å prøve og vaske bort lakkstøv med såpe skal du vite med en gang en nyttesløst, man må først vaske med tynner, deretter slipe/rubbe og tilslutt polere.

 

At rusten er kommet tilbake kan være at verkstedet har undervurdert omfanget av rusten og dermed ikke gjort godt nokk arbeid, da skal du bare benytte deg av klageretten.

Vedlikehold av bilen har også endel å si med rust, om bilen kjører på salta veien kan salten legger seg imellom lister osv og etter tid danne rust, derfor viktig å vaske bilen. Og steinsprang skal behandler så for som mulig.

Lenke til kommentar
Har du aldri gjort en feil på jobben? Alle kan gjøre feil

9488111[/snapback]

Sant. Men i første omgang burde karosseriarbeideren sett at jobben han hadde gjort ikke holdt mål, og gjort det om igjen. Det har ikke skjedd, og dette har altså passert verksmester/kollegaer, evt. kundebehandler og andre som kan ha sett bilen uten at det har blitt stoppet.

 

Alle kan gjøre feil, men ikke alle på en gang. Sånn sett kan det virke som om man har vært enige om å prøve å utlevere bilen til kunde og se om det gikk.

Lenke til kommentar

årsaken til at mercedes har slitt med rust er fordi de har trodd at de kan bygge biler på sin egen måte og da ble ikke galvanisering brukt, kombinert med miljølakk. dere klarer å trekke linjene selv.

 

 

Men noen sa at golf 5 sliter med sink slipp? hva betyr det? er det da slik at disse bilene har en lei tendens til å ruste? har nemlig solgt men mercedes e klasse og kjøpt golf 5, og viss samme faenskapen med rust dukker opp her også så hvet jeg ikke hva jeg gjør...

Lenke til kommentar
årsaken til at mercedes har slitt med rust er fordi de har trodd at de kan bygge biler på sin egen måte og da ble ikke galvanisering brukt, kombinert med miljølakk. dere klarer å trekke linjene selv.

9489995[/snapback]

 

 

Og fordi at pressene som stanset ut dørene ble benyttet til vesentlig større antall dører enn hva de tidligere gjorde. Jeg mener å ha hørt at de tidligere ble benyttet til å stanse ut ca. 150-200.000 dører, men at de nesten fordoblet antallet og da ble falsekantene skarpere slik at lakken ikke satt skikkelig og det ble da "osmosisk korrosjon" i dørrammene.

Lenke til kommentar
Har bare lest på VACN-forumet at noen har hatt problemer med sinkslipp på nye Jetta og Golf, men tror ikke dette er noe problem på disse bilene. Sinkslipp er vel en defekt i sinklaget, slik at det bobler opp og sprekker? Er ikke helt sikker ...

9490025[/snapback]

 

 

Det er riktig som du skriver, samt at lakken kan løsne og det blir områder uten lakk.

Lenke til kommentar
osmosisk korrosjon

9491284[/snapback]

Osmose :)

9491427[/snapback]

 

OI! Tusen takk for at du påpekte det, har du noen flere fliser å spikke på?

 

Årsaken til mine eventuelle skrivefeil (jeg tviler på at du skriver - osmose korrosjon?) er fra en rapport fra Teknologisk Institutt som forklarer en form for korrosjon.

 

Eller mener du at jeg bruker betegnelsen feil?

 

Osmotisk blæring er å forstå som væskefylte blærer som følge av osmostisk effekt.

 

Osmose

 

Transport av væske gjennom en semipermeabel (halvgjennomtrengelig) membran, eksempelvis en lakkfilm.

Den osmotiske effekten oppstår som følge av at vannløselige forurensninger (for eksempel salter) som er til stede i lakkfilmen som trekker til seg vann.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...