Gå til innhold

Hvilke kort vil ATI/AMD støtte?


pedervl

Anbefalte innlegg

Leste forleden dag at AMD skal gi ut veldig mye bedre drivere til Linux, samt frigi spesifikasjonene til en rekke kort slik at folk kan lage opensource-drivere også. Det jeg lurer på, er om dette vil si at kort til bærbare, slik som ATI Radeon Xpress 1250, ATI Radeon Xpress 1100, ATI Radeon X200M vil bli støttet. Om de blir det, vil de være bra nok til å kjøre f.eks. Ubuntu + Beryl greit? Skal være en billig skolebærbar, og jeg skulle gjerne imponere noen venner med Beryl eller Compiz Fusion. Kjører Beryl på stasjonære, men den ligger på et helt annet prisnivå.

 

Edit: Og den stasjonære har nVidiakort.

Endret av pedervl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har forstått det kommer det denne måneden oppdateringer til fglrx-driveren fra ATI som er VELDIG forbedret i forhold til de gamle (skal ikke så mye til...) og vil by på enorme ytelsesforbedringer samt støtte for AIGLX som brukes i forbindelse med Compiz og dermed vil gjøre det lettere å kjøre 3D-effekter med ATI-kort.

Denne oppdaterte driveren vil støtte alle de samme kortene som dagens fglrx-driver støtter pluss noen av de nyeste ATI-kortene.

 

I tillegg har de lovet å gi tilgang til maskinvare-spesifikasjoner til R500-serien og nyere hvilket betyr at det i nær fremtid vil komme opensource-drivere til disse kortene.

 

Snakker vi om eldre kort så har den allerede eksisterende opensource-driveren rimelig god støtte på mange av kortene.

 

Kort oppsummert så kan du kjøre 3D-effekter nesten uansett bare du har et grafikk-kort fra de siste åra (og som ikke er så nytt at det mangler linux-driver), pr. dags dato så er ATI-kort det dårligste valget, selv om det kan endre i løpet av noen få måneder.

Vet dessverre ikke i hvilken kategori de modellene du nevner ligger.

 

http://www.phoronix.com/ dekker disse områdene godt.

Lenke til kommentar
Hvis radeon express kortene er raskere enn intel sine integrerte grafikk løsninger så skal nok nevnte radeon kort klare compiz helt fint, men ikke før i oktober.

9462558[/snapback]

 

Er da fullt mulig å kjøre skrivebordseffekter med dagens fglrx-drivere også, men det krever at man bruker XGL i tillegg som visstnok har en del svakheter ovenfor AIGLX.

Lenke til kommentar

Hei. Slackware 12.0 og Mutagenix klarer fint ATi kort. Kjører Slackware 12.0 sammen med Windows 2000 og Windows XP på hovedboksen og den har ATi kort. Ingen problemer med X der. Riktignok tror jeg Fedora og Ubuntu sliter litt med ATi tror jeg. Iallefall fungerte det dårlig med ATi med Fedora 7 LiveCD og Ubuntu LiveDVD tror jeg det var.

Lenke til kommentar

Ubuntu LiveCD har problemer med en del ATI-kort. Hele bildet blir vridd, og musa blir femdobbel osv. Det løses ved å starte i sikker grafisk modus, eller å redigere xorg.conf til å bruke vesa driveren. Det ser ut til at Ubuntu LiveCD-en bruker driveren "ati", som fungerer strålende etter at systemet er installert, så jeg vet ikke hva som er feil.

Lenke til kommentar
Beklager om dette virker som mas og ignoranse for at jeg ikke har lest tråden (jeg har det), men vil X1700 (R520) sine spesifikasjoner bli offentliggjort? Og når kan jeg vente meg en driver til Ubuntu?

9483991[/snapback]

 

De spesifikasjonene vil bli offentliggjort ja. En åpen driver er forventet allerede neste uke (kommer en artikkel om dette imorgen (torsdag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...