Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sort skjerm, lyden henger - i spill[LØST]


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nå fått et problem på PC'en at når jeg spiller noen spill(litt krevende) så får jeg sort skjerm og lyden(eller pc'en) henger. Jeg hører bare. "requesting back-up-up-up-up-up-up-up-up-up" hvis dere skjønner. Eneste mulighet er da å RS'e pc'en.

 

Etter dette kan det være litt vanskelig å starte den, dvs. den henger seg igjen under oppstart. WC3 går greit, men ikke wow eller css.

 

PC'en er 100% god nok for disse spillene, speccs i sig.

 

Noen som vet hvorfor!?

Har en mistanke om at det er skjermkortet...

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastet nå ned alle driverene(nyeste).

 

Driverene til HK, lyd, chipset osv. kom som en .htm fil.

 

Hvordan kjører/installerer jeg de?

 

 

 

Har også kjørt gjennom med avast, fant ingen ting. Noen forslag til adware og spyware-programmer?

 

Edit: Kan også nevne at jeg kjører 2 skjermer. Og etter PC'en har krasje er dert ofte den bare finner den ene skjermen.

Må vel nesten være skjermkortet? Og er det defekt, eller hva?

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Nei, kan oppdatere DirectX nå.

 

Hva skal jeg gjøre med minidump-fila?

Kan ikke alt for mye data:p

 

edit: Fant denne mappen C:\WINDOWS\Minidump med filen mini082807-01.dmp oppi. Hvordan får jeg åpnet/lest den?

 

Kan også si at verken den driveren som fulgte med skjermkortet på CD, eller den nyeste driveren fra msi.com har bestått Windows-logo testen.

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Skannet PC'en med Ad-aware, CCleaner og Spybot. Fjernet det den fant, men vare mest cookies o.l.

 

Edit: Nyeste DirectX er også oppdatert. Kjørte WoW i ca 1 min så fikk jeg svart skjerm:S Hjelp!

 

Kan det være at PC'en ikke får nok strøm? Har en 400w strømforsyning på:

 

MSI GeForce 7950 GT

Intel Core2Duo e6600

2x1 GB ddr2 667 Mhz ram

Ekstern CD/DVD brenner med egen strømkabel, tilkoblet med usb

2 Eksterne skjermer med egen strømkabel

2 7200 rpm 250 GBs harddisker

4 vifter, hvorav den ene er en stor Zalman CPU-kjøler.(stock er 3 vifter, hvorav cpu-kjøleren er betraktelig mindre)

vifte-kontroll

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å sjekke harddiskene med et eller annet diskscanningsverktøy. Og pass på at strømkablene sitter godt i rundt om i kabinettet.

 

Men jeg synes det kan høres ut som et varmeproblem, sannsynligvis i skjermkortet. Nøyaktig det samme har skjedd med diverse system, og varmeproblem i skjermkortet har vært problemet, enten pga overklokking, dårlig kjøling, eller i ett tilfelle et defekt skjermkort.

 

Du burde sjekke temperaturen på skjermkortet ditt, med f.eks. ATI Tool (som virker på Nvidia kort også). Jeg vet ikke hva som er normal temp på ditt kort, men du kan nok finne dette ved å søke rundt på diverse forum.

 

Grunnen til at jeg tror det er skjermkortet og ikke andre komponenter er at man vanligsvis får blåskjermer av diverse slag ved feil på PCU, RAM, og umiddelbare restarts ved CPU feil. Hvis du har et annet skjermkort kan det være verdt et forsøk å prøve, ellers kan du forsøke å stille ei bordvifte eller noe som blåser rett in på kortet og se om du kan spille noe særlig lenger.

 

Edit: Jeg la merke til at skjermkortet ditt faktisk er av Silence versjon, noe som betyr den har passiv kjøling (tror jeg), noe som indikerer enda mer at det er synderen, spesielt hvis det ikke er veldig bra luftstrøm gjennom kjøleribbene. Prøv det jeg sa over, spesielt det med bordvifta, og si fra om det hjelper.

Endret av Kahlius
Lenke til kommentar

Trodde kanskje også at det var harddiskene, men kjørte windows error check på dem og det var ingen feil.

 

Alle strømkabler sitter godt i skjermkortet og harddiskene hvertfall, det har jeg sjekket.

 

Kabinettet mitt er et lite shuttle kabinett, og det er veldig dårlig plass der. Så mulig det er et varmeproblem. Skal prøve med bordvifte+alle viftene på fullt og teste det.

 

Skjermkortet er vifteløst ja, men ifølge MSI skal det tåle 130c, noe det ikke har vært oppi når det har kræsjet(har fulgt med). Men det kan ha overstiget 130c før, selvom jeg ikke tror det...

 

 

 

Skal kjøre memtest og scandisk også jeg :)

 

KJEMPEEDIT: Når jeg startet opp PC'en nå fikk jeg melding om at windows ikke startet uten feil og jeg trykket "Start opp med sist fungerende konfigurasjon".

 

Når jeg logget inn var ingen skjermkortdriver installert, og det popet opp "Ny hardware funnet, NVIDIA 7950...."

 

Jeg har installert og avinstallert skjermkortdriveren før, mulig det har skapt problemer. Installerer driver nå og ser hva som skjer...

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Okey...

 

Før jeg rakk å installere driveren fikk jeg sort skjerm(skjermen var fortsatt på, så dette kan beskrives som sånn skjerm du for når pc'en er av og skjermen på). Prøvde å restarte PC'en men var fortsatt sortskjerm og kødd. Dette fordi skjermkortet fortsatt er varmt og må kjøles ned?

 

 

 

Og et spørsmål, hvis skjermkortet er blitt utsatt for for høy varme elns, kan det da være at det tåler en mye mindre temperatur nå?

 

Edit: Fikk sort-skjerm isted og kunne fortsatt prate med folk på ventrilo ETTER skjermen ble sort. Dette sier vel bare at det MÅ være skjermkortet?

 

Tenker jeg ringer Norek i morgen og sier dette, så får jeg vel nytt skjermkort... ?

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...