Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som fraråder meg snusing?


medlem-130744

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Potensielle helseskader ved snusbruk
Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn[trenger referanse], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Nitrosaminer er stoffet som er potensielt kreftfremkallende, og dette stoffet finnes i matvarer som feks ketchup også¨. Men i dag er snus stemplet som "ikke kreftfremkallende".

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2[trenger referanse].

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

Det er foreløpig ingen studier som direkte kan bekrefte disse potensielle skadeefektene ved snusbruk

 

 

Avhengighet
Nikotin er et stoff det er lett å bli avhengig av. Nikotinet i snus blir tatt opp i blodet i slimhinnene i munnen og ført med rundt i kroppen. Det tar kort tid fra du legger en porsjon snus i munnen til nikotinet når hjernen. Når det skjer, frigjøres stoffer i hjernen som gir en beroligende og stimulerende effekt. Det er denne virkningen som gjør deg avhengig. Den fysiske avhengigheten merker du først når du slutter å snuse og ikke lenger får den stimulerende eller beroligende effekten av nikotin

 

Kilde: wikipedia.

 

Jeg snuser, og trives med det, blir ikke skremt av faren som kan skje:P

Lenke til kommentar

Enhver snus og sigarett skader deg. hvis du vil prøve å skade deg selv kan du like gjerne eksperimentere med kniver og krutt, de skadene som følger kan hvertfall helbredes, tobakksskader kan ikke helbredes.

(Ja, jeg er imot all form for tobakk.) Prøv én snus, liker du det ikke slutt med en gang. Liker du det, så kan du velge selv om du vil fortsette litt eller ikke.

Lenke til kommentar

"Ikke begynn med det fast"

Det er det dummeste jeg har hørt.

 

Enten liker du det, ellers liker du det ikke.

Liker du det så blir det nok sikkert vanskelig å slutte.

 

Jeg for min del har hatt litt lyst til å begynne å røyke sånn smått i det siste, selv om en del av meg sier at det er en idiotisk tanke.

Lenke til kommentar
"Ikke begynn med det fast"

Det er det dummeste jeg har hørt.

 

Enten liker du det, ellers liker du det ikke.

Liker du det så blir det nok sikkert vanskelig å slutte.

 

Jeg for min del har hatt litt lyst til å begynne å røyke sånn smått i det siste, selv om en del av meg sier at det er en idiotisk tanke.

9449311[/snapback]

Skall ikke begynne fast, skall bare teste og mixe litt med snus :roll:

Har ventet lenge på den rette anledningen til og begynne, tidligere har jeg hatt dame som har nektet meg det så nå har anledningen bydd seg..

Lenke til kommentar
Enhver snus og sigarett skader deg. hvis du vil prøve å skade deg selv kan du like gjerne eksperimentere med kniver og krutt, de skadene som følger kan hvertfall helbredes, tobakksskader kan ikke helbredes.

(Ja, jeg er imot all form for tobakk.) Prøv én snus, liker du det ikke slutt med en gang. Liker du det, så kan du velge selv om du vil fortsette litt eller ikke.

9449303[/snapback]

Jeg har prøvd en gang, blei så svimel at jeg ikke klarte å gå på beina mine :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...