Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"fjusk" med calibra turbo


oygab

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For at dere skal få en god innsikt i problemet vil jeg fortelle alt fra dag 1:

 

Fredag: Jeg kjøpte bilen (Opel Calibra Turbo), og kjørte hjem, på en 5 timers strekning. Jeg merket at rundt 5000 omdreininger, begynte den å streike, den ville ikke mer opp i fart/turtall. Men jeg girte å var fornøyd, ettersom jeg var vande med farten i en sierra.

 

Ved motoren er det er røyr til eksosen på ca 40-50 cm som går til et nytt røyr. Dette røret var bare "stappet" inn i det første røyret, men spratt ut dag 2. Jeg satte dette på plass og lappet med "eksosbandasje".

 

Samme dag var vi full bil, i oppoverbakke. Jeg skulle akslerere, men nå begyunte bilen å stoppe på turtall/fart, på alle gir, og på et mye lavere turtall (omlag 3000 o/min).

 

Slik har det forsatt hver dag fram til i dag, av og til virker bilen omtrent helt fint, men av og til vil den bare ikke gå høyere i fart, til og med ikke når jeg skifter gir.

 

I dag skulle jeg inn på motorveien. Jeg klarte å kjøre i 80km/t på det meste, med god hjelp av nedoverbakke. Var nesten umulig å komme seg over seksti. Når jeg stoppet opp i kø, kveltes bilen og gikk av. Etter at jeg startet den igjen, virket den helt fint som dag 1. Men det ble BVITTElitt værre 5 minutter etterpå når jeg skulle parkere. Når jeg parkerte kveltes -nesten- bilen, men jeg måtte slå den av med nøkkel.

 

Om det skulle ha noe å si, så virker det hvertfall som om bilen prøver å komme opp i fart. Turboen "suser" MASSE, og det står jeg bruker ca 4 liter per mil i bensin.

 

Bilen skal i følge eier ha en oljelekasje på motortank. Jeg satt på ny pakning og fikk stoppet denne, men det hadde rent litt olje ned til tennpluggene, så jeg tørkte dette grundig i går. I tilleg er det en annen lekasje ved pakning mellom topp og fordeler.

 

Håper denne beskrivelsen gir mening, og noen kan forklare hva som er galt;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det skulle ha noe å si, så virker det hvertfall som om bilen prøver å komme opp i fart. Turboen "suser" MASSE, og det står jeg bruker ca 4 liter per mil i bensin.

 

Høres ut som du har en lekkasje på trykksiden. Da vil bilen oppføre seg sånn og du vil høre høy "suselyd".

Prøv å trykkteste slangene med en kompressor stilt inn på 1bars trykk, da burde du klare å lokalisere hvor det lekker.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har fått mange svar på forskjellige plasser. Noen av følgende som kan utelukkes (husk at problemet ikke er konstant):

 

- Innmaten i katalysator brekker i biter og tetter eksosen til tider

- rust i innsuget

- nødprogram

- føler/sensor så begynne å bli ødelagt

- lekasje på trykksiden

- falsk luft

- tennplugger/fordeler

Lenke til kommentar

Den får tydligvis nok bensin :D jeg tror det er en høyspent feil.. Har du sjekka eller bytta plugger og kabler? Det er forbruksvare på turbomotorer. eller kanskje en kam eller veivføler som kødder... Siden du sliter med og få opp turtallet.

Kan jo være en tett kat også. Den blir nok tett snart uansett hvis du ikke fikser feilen fort.

 

Er hullet i eksosen før lambda sonden? det kan være en grunn til at den får mye bensin. Tror ikke lambdaen klarer og lage sånne feil uansett. Da skal bilen funke fint på kald motor og på full gass ellers, lambda styringen kobler ut på full gass med mindre du har bredbåndslambda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...