Gå til innhold

Clonk Rage Informasjonstråd (PC - Freeware)


Anbefalte innlegg

lgocrzd3.gif

 

Clonk Rage er et freeware spill man kan laste ned fra Clonk.de, og er et 2D "platform" spill med flere typer gamemmodes. Spillet er fortsatt i beta, men fungerer veldig bra. I all hovedsak har spilleren ofte som mål å bygge en liten by, grave gull, drille olje o.l. med de små menneskelignende karakterene man styrer (clonker).

 

Spillet er artigst med flere spillere, og støtter LAN/Internett spilling og opp til 4 spillere på samme maskin (Splitscreen). Det kan være litt knotete å lære seg spillet i begynnelsen, men når man først har lært seg kontrollene har du et hav av muligheter.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
westernshootthesheriffdu3.jpg

 

Singleplayer/Coop:

Ofte får man mål som å grave ut en viss mengde gull eller olje. Man kan også måtte skaffe såkalte settlementpoints man får fra å bygge hus eller skaffe penger.

 

Melee:

I denne spillermodusen skal clonkene sloss mot hverandre og du kan bygge kanoner o.l. for å drepe fienden. Våpen kan produseres for å sloss clonk mot clonk. Her kan man også være flere på ett lag og jobbe sammen for å knuse fienden.

 

Kjøper man fullversjonen til 130kr får man unlocka noen flere missions, i tillegg til at man kan laste ned oppgraderinger fra CCAN. Oppgraderingspakkene har jeg ikke testet så veldig selv, men kan anbefale den offisielle "Western" modifikasjonen.

 

Håper hvertfall noen får lyst å teste det ut, og sleng gjerne deres erfaringer hit :)

 

 

Nybegynnertutorial

 

Jeg vil gjerne begynne med at konfigureringa av tastene er rotete i begynnelsen. Dette kan virke skremmende, men det er logisk så snart man får gjort noe med det. Så vil jeg fortsette med generell spilling.

 

For de som ikke orker å lese gjennom hele, oppsummerer jeg ganske kort her på toppen:

 

1. Forandre tastene dine til noe logisk og lær deg å spille uten mus.

2. Grav enten vertikalt, på skrå, eller horisontalt.

3. Bruk 'down' tasten på bygninger, kjøretøy o.l. for å velge den/det.

4. Gå inn i bygninger ved å trykke opp når du står ved døra, ut med ned.

5. Bruk linekits til strøm/væske ved å aktivere den ved bygningene.

6. Utforsk!

 

1. Tastaturet

 

Sett gjerne bevegelsestastene på konfigurasjon 1 i options til f.eks piltastene som bevegelse, og throw til A, dig til D, select left, select up og select right til Q, W og E. Special keys kan man sette til Z og C. Dette er det som fungerer mest logisk for meg hvertfall. (Dette må muligens forandres på hvis du skal spille flere på ett tastatur (splitscreen), da man må ha tastene ganske tett sammen.)

 

2. Graving

 

På flere brett starter man uten ressurser i det hele tatt, og det første du må gjøre er å grave opp f.eks gull. Det jeg anbefaler når man graver er å IKKE bruke musa, da clonken din mest sannsynlig graver en ganske rotete gang. Grav rett ned, horisontalt eller på skrå med tastene, ellers er det lett at du blir sittende fast nederst i hullet du graver og må restarte missionet hvis du ikke har kjøpt flere clonker som kan komme å redde den som er fast.

 

3. Bygging og bruk av kjøretøy/bygninger

 

Bygging er eneste unntak ved bruk av mus, åpne riktig meny med special keys, eller høyreklikk på din clonk og velg construction, du bygger det du vil ved å drag'n'drop det du vil ha, dit du vil ha det.

Ting som ikke er fast i bakken som kjøretøy o.l. aktiverer man ofte ved å trykke ned når du står i nærheten. Deretter får du opp en meny nederst til venstre med hva du kan gjøre med det valgte objektet, som f.eks å flytte det. Dette gjelder også f.eks et hus som ikke er ferdigbygd, og ved å trykke ned vil da clonken sette igang og arbeide. Har du aktivert noe, men vil for eks. slippe det, trykk ned to ganger fort.

 

4. Inn og ut av bygninger

 

Flere av bygningene skal man inn i, for å kjøpe ting eller lignende. Dette gjør du ved å trykke opp når du står ved døra, deretter får du opp menyen nederst til venstre med hva du kan gjøre i huset. Trykk ned for å gå ut (har du gått inn i en meny, kan det hende at du må trykke ned flere ganger, eller throw knappen for å gå ut av menyen. Når det kommer til valg er throw knappen nei, dig knappen er ja.)

 

5. Bruk av bygninger

 

Mange bygninger trenger strøm, da trenger du først en vindmølle som gir strøm, for så å koble denne til bygningen som trengte strøm med en linekit. Dette gjøres ved å kjøpe en linekit, gå til vindmølla og trykke den riktige tasten for å koble denne til vindmølla (still deg forran vindmølla, så ser du menyen nederst til høyre). Etter du har koblet den til vindmølla, springer du til huset og gjør det samme der. Det samme gjelder f.eks oljepumping. Da kobler man en linekit fra derricken (oljepumpa) til hovedhuset ditt. For å pumpe olje må man ha tønner i huset, disse vil bli fylt opp, men husk å selge de og kjøpe nye tønner etterhvert.

 

6. Utforsk!

 

Dette bør være nok til å få deg i gang, men hvis det er noe du ikke skjønner kan du gjerne spør. Men det viktigste er bare å prøve ut ting, så finner du ut av det etterhvert! Har du gjort noe du ikke skjønner, så sjekk nede til høyre, se hvilke valg du har. Du får hjelpetekst ved å holde musa over ting (men bruk den minst mulig til å spille!) Have fun! :)

 

Edit: Slengt opp tutorial, og rettet div. skrivefeil

Endret av Wartorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt knotete i begynnelsen ja, men alle jeg har vist det til hittil har blitt meget hekta etter de har blitt vant til det. Multiplayeren er veldig viktig, sjeldent jeg orker å sitte alene med det. Man lærer mye triks etterhvert for å effektivisere ting, men dog, gjerne første halvtimen som går tregest/er mest slitsom.

Anbefaler deg å finne noen å spille sammen med, og prøve forskjellige ting, merker mye man kan gjøre etterhvert :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...