Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolasjon fra byggmax, bra eller dårlig?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer\synspunkter på kvaliteten og isolasjonsevnen på isolasjonen de selger på byggmax? Ser de selger to typer, en vanlig og en økonomi utgave, men er økonomi utgaven noe tess iforhold til isolasjonevnen? Hjelper ikke akkurat å spare noen få tusenlapper hvis man får dårligere isolasjon og bruker mye strøm pga det.

 

Eksempel på vanlig varianten : http://www.byggmax.no/is-bin/INTERSHOP.enf...umpTo=OfferList

 

Og den billige : http://www.byggmax.no/is-bin/INTERSHOP.enf...umpTo=OfferList

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay.

 

mener å huske at det er krav til 20 cm i yttervegger og 25 eller 30 i taket. skal ikke sies for sikkert.

det jeg villie gjort er som følger. kjøp deg isolasjon fra Rockwool, da vet du hva du får. Rockwool har meget god isolasjon. koster ike allverden heller. mener ¨huske at det er 4 kvm i hver pakke. prisen er vel rundt 170 - 220 kr pr pk,

men du kan jo kjøpe b varer, da sparer du enda mere :dribble:

ærlig så ville jeg ikke kjøpt isolasjon fra byggmax.

 

lars :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
okay.

 

mener å huske at det er krav til 20 cm i yttervegger og 25 eller 30 i taket. skal ikke sies for sikkert.

det jeg villie gjort er som følger. kjøp deg isolasjon fra Rockwool, da vet du hva du får. Rockwool har meget god isolasjon. koster ike allverden heller. mener ¨huske at det er 4 kvm i hver pakke. prisen er vel rundt 170 - 220 kr pr pk,

men du kan jo kjøpe b varer, da sparer du enda mere :dribble:

ærlig så ville jeg ikke kjøpt isolasjon fra byggmax.

 

lars :thumbup:

9416049[/snapback]

Er ikke noe krav NS sier at hvis huset skal følge deres anbefalninger, så er minimum anbefalt isoleringstykkelse 10cm i vegger, tak husker jeg ikke. Er ikke så altfor mange av de jeg kjenner som legger så tykt som 20cm i vegger, 15cm er mer normalt. Hvis du er usikker, så spørr på butikken, de burde ha peiling på produktene sine.

Lenke til kommentar
okay.

 

mener å huske at det er krav til 20 cm i yttervegger og 25 eller 30 i taket. skal ikke sies for sikkert.

det jeg villie gjort er som følger. kjøp deg isolasjon fra Rockwool, da vet du hva du får. Rockwool har meget god isolasjon. koster ike allverden heller. mener ¨huske at det er 4 kvm i hver pakke. prisen er vel rundt 170 - 220 kr pr pk,

men du kan jo kjøpe b varer, da sparer du enda mere :dribble:

ærlig så ville jeg ikke kjøpt isolasjon fra byggmax.

 

lars :thumbup:

9416049[/snapback]

Er ikke noe krav NS sier at hvis huset skal følge deres anbefalninger, så er minimum anbefalt isoleringstykkelse 10cm i vegger, tak husker jeg ikke. Er ikke så altfor mange av de jeg kjenner som legger så tykt som 20cm i vegger, 15cm er mer normalt. Hvis du er usikker, så spørr på butikken, de burde ha peiling på produktene sine.

9547678[/snapback]

 

minimum i yttervegger (eneboliger)er 15cm å det har det vært siden 1987, dette kommer faen meg snart som krav på hytter også... Lavenergiboliger har minimum 20cm i vegg, å 30-40cm i tak mot ytterkonstruksjon, 30 cm har vært et minimumskrav i noen få år nå.

Lenke til kommentar

sierratec: Du tar feil. De kom nye energikrav i både 1997 og i år. Årets krav tilsvarer 250 mm isolasjon i veggene, og 300-350 mm isolasjon i tak.

 

Nye energikrav i Teknisk forskrifter (TEK)

Nye forskrifter gjelder fra 01.02.07, men man kan velge å søke om å få bygge etter "gammel” forskrift helt frem til 01.08.09. De nye forskriftskravene medfører en skjerpelse av oppvarmingsbehovet på ca 25 %.

 

Forskriften skal dokumenteres oppfylt, enten ved å beregne energibehovet i hht en energiramme, eller ved dokumentasjon av oppfyllelse av et sett konkrete krav angitt i nedenstående tabell. Klarer man ikke å oppfylle et enkeltkrav, må dette kompenseres med omfordeling, med bedre verdi for et annet.

Lenke til kommentar
sierratec: Du tar feil. De kom nye energikrav i både 1997 og i år. Årets krav tilsvarer 250 mm isolasjon i veggene, og 300-350 mm isolasjon i tak.

 

Nye energikrav i Teknisk forskrifter (TEK)

Nye forskrifter gjelder fra 01.02.07, men man kan velge å søke om å få bygge etter "gammel” forskrift helt frem til 01.08.09. De nye forskriftskravene medfører en skjerpelse av oppvarmingsbehovet på ca 25 %.

 

Forskriften skal dokumenteres oppfylt, enten ved å beregne energibehovet i hht en energiramme, eller ved dokumentasjon av oppfyllelse av et sett konkrete krav angitt i nedenstående tabell. Klarer man ikke å oppfylle et enkeltkrav, må dette kompenseres med omfordeling, med bedre verdi for et annet.

9596512[/snapback]

 

tja, mulig jeg tar feil, men byggebransjen i dag bygger med 15cm i vegger på vanlige hus mens det benyttes 20 cm i lavenergi, isolasjonsberegninger kan man trikse å fikse med, det kommer an på hvilke vinduer å andre ting man benytter for å komme ned på rett u-verdi. f.eks kan man øke isolasjonstykkelse i gulv for å spare inn andre steder. vet at det er noen pilotprosjekter rundt i landet hvor konstruksjonene er bedre isolert men det er på langt nær noen standard enda...

 

 

 

 

 

 

 

Startsiden | Hus

Kvalitetsbeskrivelse

Vi legger stor vekt på en omfattende leveranse fra solide underleverandører. Systemhuskunder får dermed høy standard og god kvalitet.

 

Dette er en generell beskrivelse som gjelder for de fleste av boligene i Systemhuskatalogen. I noen boliger leveres andre materialer, produkter og løsninger som er tilpasset den enkelte boligtype. For detaljert informasjon henvises det til standard leveringsbeskrivelse for den enkelte hustypen.

 

Isolasjon

All mineralullisolasjon leveres i A-kvalitet, som tilsvarer beste isolasjonskvalitet.

Isolasjonstykkelser:

 

Yttervegg: 15 cm

Bjelkelag over kjeller og boligrom: 15 cm

Bjelkelag over kryperom: 30 cm

Himling mot kaldt loft og skrå himling: 25 - 30 cm

Himling mot uinnredet loft: 20 cm

Innvendige skillevegger: 7 - 10 cm

 

http://www.systemhus.no/upload/Lavenergibrosjyre07.pdf

Endret av sierratec
Lenke til kommentar
sierratec: Du tar feil. De kom nye energikrav i både 1997 og i år. Årets krav tilsvarer 250 mm isolasjon i veggene, og 300-350 mm isolasjon i tak.

 

Nye energikrav i Teknisk forskrifter (TEK)

Nye forskrifter gjelder fra 01.02.07, men man kan velge å søke om å få bygge etter "gammel” forskrift helt frem til 01.08.09. De nye forskriftskravene medfører en skjerpelse av oppvarmingsbehovet på ca 25 %.

 

Forskriften skal dokumenteres oppfylt, enten ved å beregne energibehovet i hht en energiramme, eller ved dokumentasjon av oppfyllelse av et sett konkrete krav angitt i nedenstående tabell. Klarer man ikke å oppfylle et enkeltkrav, må dette kompenseres med omfordeling, med bedre verdi for et annet.

9596512[/snapback]

 

 

Regjeringen har vedtatt nye energikrav

 

Nye energikrav til nybygg er på plass fra 1. februar. Disse innebærer en skjerping i forhold til dagens krav på 25 %.

Dette er et viktig miljø- og klimapolitisk tiltak, og det er også privatøkonomisk lønnsomt.

 

Dette er et skritt på veien for å nå Soria-Moria-erklæringens mål om lavenergiboliger og reduserte oppvarmingskostnader. Det viktigste er å satse på tiltak med gode og varige energikvaliteter.

 

 

 

Det er nå kommet et nytt blad i Byggforskserien som gir en innføring i hvordan du skal oppfylle energikravene. Dette bladet ble publisert i

BE NYTT NR 2 - APRIL 2007

Energitiltak i småhus: Hvordan oppfylle energibestemmelsene i TEK 07

 

 

 

For å gi byggenæringen tid til å omstille seg, blir det en overgangsperiode på to og ett halvt år.

 

Hovedtrekk er:

 

økt isolasjonsnivå

moderat andel glassareal

vinduskvaliteter tilsvarende dagens 3-lagsvinduer

strengere krav til tetthet (for å redusere uønskede luftlekkasjer)

varmegjennvinning av ventilasjonsluft; både i bolig og næringsbygg

tiltak for å unngå behov for lokalkjøling (solskjerming m.m.)

nattsenking av innetemperaturen

redusere kuldebroer

Energibehovet reguleres etter to likeverdige modeller; rammekravsmodellen og energitiltaksmodellen. I rammekravsmodellen gis det en øvre grense for hvor stort netto energibehov bygget kan ha (rammekrav). I energitiltaksmodellen settes det krav om gjennomføring av spesifikke energitiltak. Begge modellene vil gi mulighet for å kompensere lav ambisjon i et enkelttiltak med forhøyet ambisjon i andre. Denne muligheten begrenses noe ved at det settes minstekrav til isolasjonsnivå.

 

Energitiltak

U-verdi yttervegg = 0,18 W/m2K (25 cm isolasjon)

U-verdi tak = 0,13 W/m2K (30 - 35 cm isolasjon)

U-verdi gulv på grunn og mot det fri = 0,15 W/m2K (20 - 25 cm isolasjon + kantisolasjon)

U-verdi vindu og dør = 1,2 W/m2K

Lufttetthet: 1,5 luftvekslinger pr. time v/50 Pa trykkforskjell. For småhus gjelder 2,5 luftveklsinger.

 

Minstekrav til isolasjonsnivå

For begge modellene foreslås det minstekrav til isolasjonsnivå.

Yttervegg = 0,22 W/m2K, det vil si 20 cm isolasjon

Tak = 0,18 W/m2K, det vil si 25 cm isolasjon

Gulv på grunn = 0,18 W/m2K, det vil si ca. 16 cm isolasjon

Gulv mot det fri = 0,18 W/m2K, det vil si ca. 24 cm isolasjon

Vinduer og dører = 1,6 W/m2K

 

 

ja så vidt som jeg kan se så blir det et minstekrav på 20cm først om 2 1/2 år............

 

haugsand:du tar feil

Lenke til kommentar

Lær deg å lese, sierratec. Haugsand har rett.

 

Forøvrig: Hvis du klarer å nå rammebetingelsene med kun 20 cm isolasjon i vegg, har du gjort et svært, svært godt arbeid med resten av bygget. Så for de fleste små nybygg er det ikke veldig aktuelt å gå under 25 cm i vegg.

 

Redigert: Kjøp den dyre isolasjonen hvis du skal isolere mot kulde, den billige hvis du kun skal isolere mot lyd.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

:) Jo jeg ser dere skriver det, men pr dags dato er det ingen som kan nekte noen å bygge hus med 15cm isolasjon i veggene, 20 cm er minimum på en lavenergibolig, men 25 cm ligger enda langt frem i tid, det er ikke kostnadsforsvarlig å bygge slike hus pr dags dato;men vet som sagt at det foregår noen pilotprosjekter rundt om i landet. Vet ikke helt hvordan husbanken stiller seg til folk som vil bygge med 15cm i vegg i dag. Tror de forlanger lavenergiboliger men det vet jeg ikke sikkert. Er selv snekker i systemhus som eies av mesterkjeden så jeg vet ganske godt om hvilke materialer som vi bruker på byggeplassene. Her er et utdrag fra mesterhuskjeden, di to andre i di forrige innleggene er systemhus.

 

 

 

Lavenergi og Svanemerking

 

Mesterhus LAVENERGI

 

Mesterhus Lavenergi ble lansert i februar 2005 etter et samarbeid mellom Mesterhus, Enova og Byggforsk. Følgende energitiltak er valgt for Mesterhus Lavenergi:

25 cm isolering i golv mot grunnen

20 cm isolering i vegg

40 cm isolering i tak

3-lags vinduer

effektiv varmegjenvinning (balansert ventilasjon med roterende varmegjenvinner)

ekstra god vindtetting

Lenke til kommentar

For det første har det vel en del å gjøre med når oppføringen ble byggmeldt. Jeg vil anta at mange av husene som er i tømringsfasen idag (altså de husene du jobber med), ble byggemeldt lenge før de nye kravene kom. (Eksempelet ditt ovenfor er fra 2005.) Dessuten kan man se - hvis man leser Haugsands innlegg - at det er mulig å søke om å bygge på gamlemåten. Hvor lett det er å få dette innvilget, vet jeg ikke. Vil uansett anta at det er enklere å få gjennomslag hvis man bare skal bygge på.

 

Ellers vil jeg presisere at jeg tolker de nye forskriftene slik at hvis man skal kunne bygge bygningskomponenter etter minstekravene (som 20 cm isolasjon i vegg), må man gjøre kraftigere tiltak over resten av boligen, slik at man totalt holder seg innenfor rammebetingelsene. I store hus med stort volum i forhold til overflate, eller i hus med veldig lite vinduer, vil dette være enklere enn i små, vanlige hus.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
For det første har det vel en del å gjøre med når oppføringen ble byggmeldt. Jeg vil anta at mange av husene som er i tømringsfasen idag (altså de husene du jobber med), ble byggemeldt lenge før de nye kravene kom. (Eksempelet ditt ovenfor er fra 2005.) Dessuten kan man se - hvis man leser Haugsands innlegg - at det er mulig å søke om å bygge på gamlemåten. Hvor lett det er å få dette innvilget, vet jeg ikke. Vil uansett anta at det er enklere å få gjennomslag hvis man bare skal bygge på.

 

Ellers vil jeg presisere at jeg tolker de nye forskriftene slik at hvis man skal kunne bygge bygningskomponenter etter minstekravene (som 20 cm isolasjon i vegg), må man gjøre kraftigere tiltak over resten av boligen, slik at man totalt holder seg innenfor rammebetingelsene. I store hus med stort volum i forhold til overflate, eller i hus med veldig lite vinduer, vil dette være enklere enn i små, vanlige hus.

9598763[/snapback]

jo vi er egentlig stort sett enige, man kan justere isolasjonsverdiene noe i enkelte konstruksjoner som feks å øke litt på gulv å tak for så å justere ned veggene noe, eller i andre mulige alternativer. Dette har også litt med hvilke vinduer etc som man velger å benytte seg av. Poenget mitt er vel egentlig at det ikke er noen som kan stoppe deg fra å bygge hus med 15cm vegg i dag, fra 2009 er det et minstekrav med 20cm. Energimessig er det jo selvfølgelig en fordel å isolere mest mulig.

Lenke til kommentar
12mm asfalt plater, tilsvarer dette x-cm isolasjon eller er det kun for å gjøre det vindtett?

 

Btw, kjøpte rockwoll, trengte bare 40m2 til veggene, så hadde jo uansett ikke vært noe å spare i den store sammenheng.

9600818[/snapback]

asfaltplaten isolerer bra men den regnes nok ikke med i isolasjonstykkelse i cm...? hovedfunksjonen er vel vindtetting å avstiving av konstruksjonen. I nordnorge bruker vi vindsperre i tillegg utenpå asfaltplata, vet ikke hvordan det er i resten av landet på dette området, men anbefales nok sikkert på steder der det kan bli en del vind.

Lenke til kommentar
Steinull eller mineralull isolerer tre ganger bedre enn treverk. Derfor vil 12 mm treverk isolere cirka like mye som 4 mm isolasjon. Dette vil jeg dog anta at må komme i tillegg til x mm isolasjon, for å nå U-verdikravet.

9605392[/snapback]

jajamen, i gang igjen:) bare for å nevne det så er det stor forskjell på ei kryssfinerplate å ei asfaltplate. asfaltplata er jo ei porøs trefiberplate som inneholder en god del luft mellom fibrene...(på langt nær så kompakt som reint treværk) som igjen gir gode isoleringsegenskaper, men uansett så er asfaltplata ei vindavstivende plate, altså den regnes nok ikke med i isolsasjonstykkelsen på en yttervegg. trøls, du kan jo prøve å sitte på ei kald betongflate med ei 12mm asfaltplate under ræva kontra 4mm isolasjon som du nevner.... ;)

Endret av sierratec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...