Gå til innhold

Lage boot disk med støtte for usb og ntfs? via PXE


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge surra med både microsoft RIS og noe som ligner litt, men bruker pxelinux som loader..

Men ingen av disse blir helt som jeg vil..

Så derfor lurer jeg på om noen vet om et boot image som kjører f.eks win98 boot disken (evt om noen vet om noe bedre..), og har støtte for usb cd-rom og NTFS.

Og den må kunne lastes via PXE.

 

Evt en guide til hvordan jeg lager dette selv!

Skal brukes på f.eks bærbare som ikke har cd-rom, og ikke kan boote fra usb..

Hadde også vært fint om jeg kunne laste install filene til f.eks XP via nettverket også.. så jeg heller kunne brukt det istedet for USB cd-rom på pc'r som kun har støtte for USB 1.

 

Alle tips og guider tas imot :)

 

PS, om den er feilpostet så er det bare å flytte den!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ta en titt på disse!

Men hva er det beste å bruke a?

Som sagt, skal brukes til å legge inn XP via nettverket.

Det jeg har fra før:

tftpboot server, som laster pxelinux, for så å starte ei image fil.

Bruker win98se akkurat nå, og denne booter rett i dos uten problemer.

Men som sagt, det er dårlig med USB støtte der.. så jeg må få lagt til det (noe som skulle være lett via disse guidene oppi her).

 

Men om noen vet om bedre løsninger så er det bare å rope ut!

Har som sagt fått til både RIS og unattended deployment eller hva det programmet het.

Men disse var ikke som jeg vil ha dem.. for jeg vil ha det så likt som ei XP plate som mulig.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår du brukt RIS og du har bootet via PXE.

Det som jeg ikke forstår da., er at du ønsker å bruke bootdisk for å installere OS på den maskina det gjelder. Det er greit nok å ha en slik disk, og det har du allerede hvis du har brukt linken du fikk "aik microsoft".

 

Men hvorfor booter du da ikke direkte til installering av windows.

Du trenger ikke annet en en billig DHCP (gammel router) ---Ris (server din)----pcen du skal reinstallere OG en kjempe stor cola.

 

Selfølgelig må du må nok fikse litt på den unattend file, eller du får ikke gå videre uten drivere til ethernet. Unattend.txt= ristndrd.sif file.

 

Både $oem$ foldere og path til den, path til driver folder er og veldig viktig, samt at du forandrer en del verdier for å ikke ta i bruk helle disken.

Chipsdrivere må inn og, men du har da bruksanvisningen for hvordan du gjøre det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Bruker ikke RIS her, for så vidt jeg skjønte så krevde det bruk av domene, noe jeg ikke vil ha her, da dette som regel er på pc'r for venner evt, pc'er som skal selges som dem er.

 

Og da er det greit å ha en enkel måte å legge inn f.eks xp via nettverket, uten å måtte styre med domene navn osv.

Og jeg har heller ikke RIS lagt inn på serverne mine, hadde det kun på en "test server" her.

Men på en av dem "faste" serverne her har jeg unattended, som er noe av det samma som RIS.

Men har ikke fått sett så nøye på det enda.

+ at dette også er litt tungvint til å partisjonere med, etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Hei Drkangel

 

Hehe, du må lese kun det som passer for deg.

 

Domene hos meg, er en gammel router domain.belkin.com.

(hos meg er: en gammel router(som er ikke koplet noe sted) + pentium3 maskin med (server 2003 og RIS installert + 2 nettverks kabler. En fra router til pentium og den andre som koples til den PC som jeg onsker å installere OS på. ( + cola eller kaffe :yes: ) og strømm selvfølgelig.

 

Når du har installert Ris server (jeg bruker da server 2003 å installere i) så utfører

en config (flate) fra den wincd du skal installere.

 

Du forandrer på den unattend.txt (som i server er som ristndrd.sif) å IKKE partitionere, dvs at etter du har startet PXE, så booter du til extact samme installasjon som om du hadde startet fra cdrom.

 

Drivere, er ikke noe problem å legge inn, tar ikke mange secunder.

 

Så det er veldig enkelt og greit.

 

Når det gjelder bootdisk som skal lastes fra ris igjen, så har du winpe 4.0 (den er litt vanskelig å få, jeg har samlet på alle filene og dermed har jeg den).

Den skal du bruke + winxp pro cd for å configurere i RIS.

 

Og du har den winpe 5.0 (fra aik Vista). Til den trenger du windows server 2003 cdplate for å få det til.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du har rett i at jeg ikke har lest så veldig nøye før jeg ga opp ja :p

Men du har ganske likt oppsett som jeg hadde på "test serveren" min.

Bare at jeg ikke hadde en gammal router, hadde bare en gammal 12 porters 3Com hub på hele 10 MBit :p hehe.

Men får vel sette opp en ny test serber når jeg får tid, og se om jeg får ordna litt mer da :)

Men bare lurer på en ting..

Må jeg sette opp active directory, altså domene på serveren? ellerså kunne jeg brukt hovedserveren min til denne jobben.. for den er oppegående med win2003 server, og den unattended setup greia jeg la inn via no guider jeg fant på nettet.

Men Active Directory eller noe annet er ikke lagt inn.. da den kun brukes som en downloads pc liksom.. men den har nok av diskplass til å kjøre RIS vil jeg tru.

 

Men jeg vil nok trenge en del hjelp til å få det til å funke, men vet fra før at du er flink til å forklare :)

For du har jo hjelpa meg endel før.

 

Og vil jeg trenge den boot disken du snakker om, når jeg kjører RIS?

Min tanke med oppstart disk var bare å få boota til dos, for å laste usb cd-rom driver eller evt nettverks driver så jeg kunne starte setup fra dos.. men om jeg får noe som er helt likt xp plata så har jeg ikke behov for dos :)

 

*liten edit ang hovednettverket i huset her*

Altså, i kjeller'n står det 3 pc'er, den ene kjører ipcop linux og brukes som router/firewall/dhcp og denne er igjen tilkoblet modemet(om denne skrus av så vil ingen på nettverket få ip).

Dem 2 andre kjører win2003 server og brukes som downloads server og filserver.

Disse 3 er koblet til en 24porters 3Com 10/100Mbit switch.

Denne switchen er igjen kobla til en liten 8 porters switch som står i et skap på mitt rom, som gir nettverk til omtrent alle dem andre pcene i huset.

Det går også 2 kabler ifra den 24ports switchen og til en dreambox i stua og et 3Com acesspunkt som står i stua.

 

Håper dette hjelper dere litt så dere kan hjelpe meg mer :)

 

*enda en edit gitt*

Var inne på "hovedserveren" min nå.. og så etter RIS, men fant det ikke.. men denne er oppdatert via windows update.. så jeg regner med at det som heter "Windows Deployment Services" er det samme som RIS?

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Du har rett i at jeg ikke har lest så veldig nøye før jeg ga opp ja :p

Men du har ganske likt oppsett som jeg hadde på "test serveren" min.

Bare at jeg ikke hadde en gammal router, hadde bare en gammal 12 porters 3Com hub på hele 10 MBit :p hehe.

Men får vel sette opp en ny test serber når jeg får tid, og se om jeg får ordna litt mer da :)----Det vil være greit å gjøre det slik-teste der--for så å implementere til det du nevner nedover her.  (du har Pentagon opplegg ser jeg)  :)

Men bare lurer på en ting..

Må jeg sette opp active directory,--JA , altså domene på serveren? ellerså kunne jeg brukt hovedserveren min til denne jobben.. for den er oppegående med win2003 server, og den unattended setup greia jeg la inn via no guider jeg fant på nettet.

Men Active Directory eller noe annet er ikke lagt inn.. da den kun brukes som en downloads pc liksom.. men den har nok av diskplass til å kjøre RIS vil jeg tru.--best at du har en liten hvor alle images installeres (du kommer til å ha en del etter hvert)

 

Men jeg vil nok trenge en del hjelp til å få det til å funke, men vet fra før at du er flink til å forklare :)

For du har jo hjelpa meg endel før.

 

Og vil jeg trenge den boot disken du snakker om, når jeg kjører RIS? NEI--det er det som er poeng her-  tenkt: xp plate i cdrom til serveren--starter RIS---image lages og lagres i den disken hvor directory er allerede etablert---eventuelt drivere som mangler legges manuelt av deg i $oem$ folder som du lager, med undermapper  (veldig enkelt----neste morsomt spør du meg)........kabelen koples til den pc du ønsker å installere OS, med først bootdevice---nettverk boot agent valgt i bios----slå på pc-en---bootagent får IP adresse FRA EN ROUTER---F12 tast--nice blå screen fra microsoft kommer opp----(IKKE DEN BLÅ SOM ANDRE FRYKTER)---brukernavn og passsord til rolle som Domain kontroller (server din) tastes inn---og da er let's play install windows, akkurat som om du hadde startet fra cdrom.(viktig--uansett om det trengs drivere eller ikke så MÅ [Remoteinstall] med Repartition= NO og UseWholeDisk=NO, bekreftes i den ristndrd.sif file. (det står nemlig =Yes, fordi den vil bruke the whole disk.)  OM du bruker litt tid på den unattend.txt kan alt gå av seg selv, mens du koser deg.

Min tanke med oppstart disk---den kommer du garantert å ordne OG I TILLEGG, som fullføring of the crime.. :dribble: , var bare å få boota til dos, for å laste usb cd-rom driver eller evt nettverks driver så jeg kunne starte setup fra dos.. men om jeg får noe som er helt likt xp plata--den er helt likt-- så har jeg ikke behov for dos :)

 

*liten edit ang hovednettverket i huset her*

Altså, i kjeller'n står det 3 pc'er, den ene kjører ipcop linux og brukes som router/firewall/dhcp og denne er igjen tilkoblet modemet(om denne skrus av så vil ingen på nettverket få ip).

Dem 2 andre kjører win2003 server og brukes som downloads server og filserver.

Disse 3 er koblet til en 24porters 3Com 10/100Mbit switch.

Denne switchen er igjen kobla til en liten 8 porters switch som står i et skap på mitt rom, som gir nettverk til omtrent alle dem andre pcene i huset.

Det går også 2 kabler ifra den 24ports switchen og til en dreambox i stua og et 3Com acesspunkt som står i stua.

 

Håper dette hjelper dere litt så dere kan hjelpe meg mer :)

 

*enda en edit gitt*

Var inne på "hovedserveren" min nå.. og så etter RIS, men fant det ikke..---velg "kontroll panel---legg til eller fjern windows komponenter---velg Remote Installation Services--- men denne er oppdatert via windows update.. så jeg regner med at det som heter "Windows Deployment Services" er det samme som RIS?

9420415[/snapback]

 

 

Du skal få detaljer senere, der som er nødvenig---MEN jeg tror at du klare deg veldig fint :)

 

 

 

post-90860-1188861778_thumb.jpg,post-90860-1188861802_thumb.jpg

post-90860-1188861880_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takker for mer hjelp :)

Har ikke begynt å sette opp en test server enda, men du skrev Router med store bokstaver, men det trengs vel egentlig ikke?

For når win2003 server er lagt inn og jeg bruker den guiden som kommer opp i windows så får jeg et valg om å sette den opp som "første server" eller hva det må bli på norsk, og da settes den vel opp som en router? for dhcp, dns og AD settes oppm mulig det var noe mer jeg har glemt i farta.

Og som sagt, da vil jeg vel ikke trenge en sperat router? da holder det vel med en hub/switch?

 

Også sa du at jeg vil ha endel images etterhvert? :p trur ikke det blir så mange jeg, for jeg kommer nok bare til å legge inn winxp sp2, og muligens noen flere drivere etterhvert som det trengs.

Også vil det muligens bli win 2000.

Og jeg har ikke tenkt til å ha et for hver pc. Vil som sagt ha det så likt XP plata som mulig, så alt som må gjøres under xp installl fra plata, vil jeg også ha mulighet til via nettverket.

Så jeg håper det går å gjøre det sånn?

 

Også en ting til.. før når jeg har prøvd RIS, så har jeg fått feilmelding om at det er foskjellige språk.. siden XP er norsk, og 2003 server er engelsk.. og da måtte jeg endre navn på noen mapper for at det skulle funke.. finnes det enklere metoder? for jeg regner med at dette skjer igjen :p

Lenke til kommentar
Takker for mer hjelp :)

Har ikke begynt å sette opp en test server enda, men du skrev Router med store bokstaver, men det trengs vel egentlig ikke? Nei, du trenger ikke det. Det var bare slik at du trenger ikke å konfigurere noe adresser og det som må til i serveren, ikke noe spesielt men) Da er det router som deler------mens adresse til server er stilt til fast IP adresse. Men du må bare prøve på det du har.

Etter hvert som du har gjennomprøvd det, vil du sikkert få det som du ønsker.

For når win2003 server er lagt inn og jeg bruker den guiden som kommer opp i windows så får jeg et valg om å sette den opp som "første server" eller hva det må bli på norsk, og da settes den vel opp som en router? for dhcp, dns og AD settes oppm mulig det var noe mer jeg har glemt i farta.

Og som sagt, da vil jeg vel ikke trenge en sperat router? da holder det vel med en hub/switch?

 

Også sa du at jeg vil ha endel images etterhvert? :p (i starten det kan bli noe images, men ikke farlig så lenge du tester før du velger en eller 2 images.) trur ikke det blir så mange jeg, for jeg kommer nok bare til å legge inn winxp sp2, og muligens noen flere drivere etterhvert som det trengs.

Også vil det muligens bli win 2000.

Og jeg har ikke tenkt til å ha et for hver pc. Vil som sagt ha det så likt XP plata som mulig, så alt som må gjøres under xp installl fra plata, vil jeg også ha mulighet til via nettverket. (du det blir akkurat det samme--bare at cdplata er fysisk på et annet sted--og litt arbeid med drivere, som ellers uansett måtte ordne etter en vannlig installasjon)

Så jeg håper det går å gjøre det sånn? (det er bare å starte. Du vet at problemstillinger forblir problemer, så lenge de henger i lufta :) )

 

Også en ting til.. før når jeg har prøvd RIS, så har jeg fått feilmelding om at det er foskjellige språk.. (det har jeg ikke tenkt på gitt-må experimentere litt)siden XP er norsk, og 2003 server er engelsk.. og da måtte jeg endre navn på noen mapper for at det skulle funke.. finnes det enklere metoder? for jeg regner med at dette skjer igjen :p

9424369[/snapback]

 

På grunn at CDrom på min P3 er like ganmmelt som steirøyser i Valdress, så har jeg en P4, hvor bearbeider det som til, og lagre på en deltfolder. Det går mye fortere.

Lenke til kommentar

Tok en litt anna vri her jeg..

Skriver fra den nye serveren nå..

bare smekka sammen no deler og la inn windows 2003 på den.

Har satt fast ip til 192.168.0.3 siden 1 og 2 er dem to andre serverne i huset.

Og navnet på serveren er RIS.

Også har jeg lagt inn NOD32 for å ha litt beskyttelse mot virus..

Jeg har ikke lagt inn noe annet, heller ikke endra noen innstillinger.

 

Så, om du har lyst til å lage en "step-by-step" guide herifra så sier jeg tusen takk :)

Regner med at det første jeg må gjøre er å legge inn AD og sette opp en bruker der?

 

Litt server specs: HP hovedkort, 1,1 GHz Athlon, 512 mb ram og 40GB harrdisk som er delt i 2.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Drev å surra litt med dette på egenhånd i natt.

Så jeg satte opp AD, og lot dette legge inn DNS siden nettverket mitt ikke hadde det ifra før :p noe jeg mente jeg hadde men.. det var jo Dynamic DNS jeg hadde.. og det er jo langt ifra det samme :p

 

Men ihvertfall, la inn RIS, lot RIS setupen kopiere filer fra XP plata, og jeg fikk melding om at det var et annet språk.

(har et screenshot av den meldinga, men den ligger på RIS serveren.. så den kommer her senere)

Så testa jeg om jeg fikk tilgang til den ifra PXE.. men det fant ikke noe server..

Så aktiverte jeg gjeste kontoen i 2003..dette hjalp heller ikke.. men så surra jeg litt med instillinger for domene og gjeste kontoen.

Og etter en restart så testa jeg PXE igjen.. fant serveren og fikk beskjed om å trykke F12, da fortsatte den til det første skjermbildet!

men fikk feil på det andre.. men dette har med språk å gjøre..

(kommer tilbake til med dette også, senere idag.. da jeg ikke har tid nå.

Lenke til kommentar
Drev å surra --du surra ikke, det er bare slik man får det til,slik at når problemer kommer , så vet du CA hvorfor og hva--- :) litt med dette på egenhånd i natt.

Så jeg satte opp AD, og lot dette legge inn DNS siden nettverket mitt ikke hadde det ifra før :p noe jeg mente jeg hadde men.. det var jo Dynamic DNS jeg hadde.. og det er jo langt ifra det samme :p

 

Jeg vet ikke akkurat hvordan det er hos deg nå, til tross at du har forklart en del.

Men--når du configurerer DHCP (og for å gjøre det, må du selvfølgelig aktivere Rolle som DHCP under --Manage your server---så går du gjennom alt det med IP range du ønsker å dele---IP adressa til router/switch---og eventuelt at du gir navn til klientene som kan koples til. (gjørde du ikke det da). Når du teste nå, du behover ikke noe internett tilkopling, til du ser gangen på det. Helt til slutt når mange alternativer er prøvdt, så kan du ordne guide for det og, som du gjøre sist. Hvis jeg skal ordne med slik guide, SÅ risikere jeg Å ALDRI bli ferdig, siden alle ...men og men....må være med for å tilpasse alle mulige problemstillinger-- det er en lidelse hos meg :cry:

 

Du må i tillegg gå gjennom den Security Configuration Wizard som du finner under administartive Tools. DHCP (tror det er på den første eller andre oppsett) må krysses.

Under ....services...skal Windows Firewall være stoppet og Deaktivert.

 

Men ihvertfall, la inn RIS, lot RIS setupen kopiere filer fra XP plata, og jeg fikk melding om at det var et annet språk.---Det her ble prøvd. Det er ikke mye som må forandres, ikke på grunn at det er feil, men det er en config som må gjøres.

Under den --RemoteInstall folder, har du OSChooser\multilng.osc og Welcome.osc ---bland annet.

Åpne multilng.osc med nottisblokk. Tilføye en linje under OPTIONS---Norwegian, slik so ellers er for de andre. Lagre endringer.

Nå rename den Welcome.osc til Welcome.old.

    rename den Multilng.osc til Welcome.osc.

 

Det var det. Nå vil Norwegian folder kommer under :__Setup folder.

Starte RIS og kopiere fra din norskplate. Den vil komme under Norwigian.

(som du forstår...hvis kun Norwiegian er å finne under Options, så blir det bare i Norsk, og feilmeldning vil komme med englesk...sant?

 

Deretter vil språk valget komme opp i welcome screen på din "client maskin"

(har et screenshot av den meldinga, men den ligger på RIS serveren.. så den kommer her senere)

Så testa jeg om jeg fikk tilgang til den ifra PXE.. men det fant ikke noe server..

Så aktiverte jeg gjeste kontoen i 2003..dette hjalp heller ikke.. men så surra jeg litt med instillinger for domene og gjeste kontoen.

Og etter en restart så testa jeg PXE igjen.. fant serveren og fikk beskjed om å trykke F12, da fortsatte den til det første skjermbildet!

men fikk feil på det andre.. men dette har med språk å gjøre..

(kommer tilbake til med dette også, senere idag.. da jeg ikke har tid nå.

9430067[/snapback]

Lenke til kommentar

Ang. konfig av DHCP, dette kjøres på ipcop'en (altså router'n min).

Men trur ikke jeg trenger å stille inn noe her.. for jeg kommer inn på RIS ifra PXE.

Men jeg må ordne med velkost skjermen osv som du skriver oppi her :)

Regner med at jeg burde klare å fikse den ganske lett med den hjelpa du har gitt hittil :)

 

og ang nettverket mitt.. Alt kjører sammen nå, har ikke noe seperat nett til RIS.

Men kjører det på en egen pc :)

 

*edit*

Da er språkmenyen ordnet! fikk spm om jeg ville ha norsk eller engelsk, for jeg fjerna dem andre valgene.

Men syntes det var greit å ha igjen engelsk, i tilfelle jeg legger inn et engelsk image en gang :)

 

Så nå er det vel redigering av den unattended fila da?

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Ja det ordner du sikkert.

 

Jeg venter med å se om du får nettverkdrivere problem og at du kommer forbi den. :)

 

Prøvde istad å redigere men ble borte. Det jeg hadde skrevet er at --PXE kontakt---betyr ikke at windows kan installeres, hvis du ikke ha nettverksdrivere i configen.

 

Det er ikke ofte at etter en Windows installasjon har du tilgang til nettverk Før du installere drivere til det, ikke sant?

Vel det du må gjøre fra starten av nå.

Lenke til kommentar

Akkurat den pc'en jeg bruker til testing må jeg ha nettverks drivere til.

For jeg har prøvd på den før.. og da kom jeg inn i installasjons programmet til windows. men ble avbrutt der fordi jeg manglet driver.

 

Men før jeg begynner med noe driver så må jeg vel fikse unattended fila?

 

Også må jeg bytte harddisk i laptopen først, siden den som sitter i er helt oppe og går, så jeg vil ikke krølle til systemet på den :p

Så jeg får setta inn en gammal disk som ligger her.

Lenke til kommentar

Du kan starte med denne file der ja.

Når du åpner din RemoteInstall folder---klikk videre--åpne i386\templates folder.

 

Det er ristndrd.sif du skal editere.

Starte med helt nederst hvor [RemoteInstall] er å finne---fra Yes til NO på begge linjer---forandre til nativ valget du har under WinInstallasjon vedrørende partitionering/formatering.

 

Det er i denn filen at nettverksdrivere og eventuelt chipset drivere skal legges.

 

Men ok starte med det, og finne fram til drivere du trenger for din client PC.

Både nett og chip. Ekstrakte og la dem i en folder.

Det er fra der du skal kopiere dem etterpå i en folder struktur vi lager.

Lenke til kommentar

Tok å søkte etter den fila jeg.

Og da endte jeg opp med to filer som er like store.

Og dem ligger her:

D:\RemoteInstall\Setup\Norwegian\Images\WinXPSP2\i386\ristndrd.sif

Og her

D:\RemoteInstall\Setup\Norwegian\Images\WinXPSP2\i386\templates\ristndrd.sif

 

Da er det vel den siste jeg skal redigere? siden du snakka om templates mappa.

 

Og er det noe mer i den fila jeg må redigere for å få de samme valgene under installasjon av windows ifra RIS, som det er på cd-plata?

Altså at jeg ikke automatisk blir meldt inn i domene, kan velge navn, velge bruker navn osv selv

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Tok å søkte etter den fila jeg.

Og da endte jeg opp med to filer som er like store.

Og dem ligger her:

D:\RemoteInstall\Setup\Norwegian\Images\WinXPSP2\i386\ristndrd.sif

Og her

D:\RemoteInstall\Setup\Norwegian\Images\WinXPSP2\i386\templates\ristndrd.sif

 

Da er det vel den siste jeg skal redigere? siden du snakka om templates mappa.

 

Og er det noe mer i den fila jeg må redigere for å få de samme valgene under installasjon av windows ifra RIS, som det er på cd-plata?

Altså at jeg ikke automatisk blir meldt inn i domene, kan velge navn, velge bruker navn osv selv

9430860[/snapback]

 

Nei---de andre endringer er kun for drivere

 

Det er mulig at du blir meld inn i dommene (med feil meldning selvfølgelig)

I så fall kan du redigere Intentification--Joinworkgroup.

Men det kan du forandre senere og fra inn i windows.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...