Gå til innhold

Holder P4 3GHz fremdeles?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en PC som jeg kjøpte sommeren 2004. Jeg har ikke fulgt så nøye med på utviklingen innenfor prosessorer etterpå, og lurer derfor på om noen har peiling på følgende: Duger en P4 3GHz med hyperthreading ennå, eller er det på tide å oppgradere? Jeg spiller ikke så veldig mye, men av og til, og har lagt merke til at de nyeste spillene begynner å kreve såpass at jeg trenger nytt grafikkort (har et X800XT nå) dersom jeg vil spille hakkfritt og med ønskelig mengde detaljer på. Men vil det holde med nytt grafikkort eller er det kanskje på tide å bytte ut den 3 år gamle prosessoren (og med den også hovedkortet) ? Tenkte også å oppgradere til 2 GB ram, har 1 GB nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har en PC som jeg kjøpte sommeren 2004. Jeg har ikke fulgt så nøye med på utviklingen innenfor prosessorer etterpå, og lurer derfor på om noen har peiling på følgende: Duger en P4 3GHz med hyperthreading ennå, eller er det på tide å oppgradere? Jeg spiller ikke så veldig mye, men av og til, og har lagt merke til at de nyeste spillene begynner å kreve såpass at jeg trenger nytt grafikkort (har et X800XT nå) dersom jeg vil spille hakkfritt og med ønskelig mengde detaljer på. Men vil det holde med nytt grafikkort eller er det kanskje på tide å bytte ut den 3 år gamle prosessoren (og med den også hovedkortet) ? Tenkte også å oppgradere til 2 GB ram, har 1 GB nå.

9397701[/snapback]

 

 

Tenker du på å oppgradere, så er det på tide! Det mener jeg iallefall. Spiller du bare CS 1.6, så er det ikkje vits, men skal du spille nyere spill som bioshock og Worlds in Conflict, da er det ingen annen utvei :thumbup:

 

Lykke til med oppgradering :D

Lenke til kommentar

Den PCen begynner å dra på åra, men om det lønner seg å kjøpe alt nytt eller kjøpe nytt skjermkort og ram kommer litt an på flere ting. Du kan gjøre en liten test for å sjekke om det er noen vits å oppgradere skjermkortet eller om det er prosessor og andre ting som holder ytelsen tilbake. Sett ned oppløsningen i spill, til f.eks 1024x768 eller 800x600 og tyn deg gjennom en runde eller to på den lave oppløsninga. Følg med om grafikken flyter lettere eller ikke. Hvis grafikken flyter lettere så er det skjermkortet som begrenser ytelsen i full oppløsning og en oppgradering av skjermkort kan forlenge PCen brukstid på en billig måte.

 

I så fall så er ram ekstremt billig for tida så det er en oppgradering du ikke behøver å tenke så mye over.

 

Hvis derimot den lavere oppløsninga ikke hjelper stort på flyten så bør du nok gjøre en større oppgradering: Hovedkort, CPU, ram og grafikkort. Strategisk sett bør du i hvert fall vente i 11 dager å lese ytelsetester på AMDs splitter nye prosessorer før du velger mellom AMD eller Intel og videre bestemmer deg for om du vil kjøpe et intel-system med en gang eller vente til AMDs nye prosessor kommer på markedet de neste månedene. Det kan altså lønne seg å vente til 10. september med å gjøre det videre strategiske valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...