Gå til innhold

Hvilken temperatur har dere på E6850?


Zarachas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min ligger på 22-23 grader idle (viser det både i bios og i programvaren som fulgte med Gigabyte hk). Da bruker jeg Zalman 9500 + 2x 120mm vifter som blåser ved prosessoren. Bruker et Antec p-182 kabinett og hk er Gigabyte DS3R.

 

Er rundt 20 grader i rommet.

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg har abit ip35 pro HK som vis 39 til 41 grader idle. 46 Under load.

Speedfan vis 25 grader, som e i traad med d folk sei at Speedfan temp skal man adde 15 grader.

 

Det skal sies eg bor i budapest nu, og det e en god del varmar her enn i norge.

Om eg skaffa meg termometer kan eg skriv ned ka ambient temp e.

Eg e litt spent paa deltaet her, fordi eg har mistanka eg ikkje brukte rett mengde mx1, og med TRUE saa kan man bruke en mod for aa faa kjolern til aa sitte strammere paa cpu, noe eg ikkje har gjort.

 

Eg bruka en TRUE (ThermalRight Ultra 120 Extreme) med mx1 paste.

Eg har en 600rpm vifte paa den nu, men skal installere en noctua 1200 rpm vifte snart.

Tror ikke tempen blir aa gaa ned saa mye.

Tempen e ved stock 3ghz.

 

Skal OC naar eg installa de nye viften, kan poste temps da.

Endret av Bucho
Lenke til kommentar
Min ligger på 22-23 grader idle (viser det både i bios og i programvaren som fulgte med Gigabyte hk). Da bruker jeg Zalman 9500 + 2x 120mm vifter som blåser ved prosessoren. Bruker et Antec p-182 kabinett og hk er Gigabyte DS3R.

 

Er rundt 20 grader i rommet.

9397463[/snapback]

 

Hva bruker du for å måle dette, høres ekstremt lavt ut spør du meg

Lenke til kommentar
Min ligger på 22-23 grader idle (viser det både i bios og i programvaren som fulgte med Gigabyte hk). Da bruker jeg Zalman 9500 + 2x 120mm vifter som blåser ved prosessoren. Bruker et Antec p-182 kabinett og hk er Gigabyte DS3R.

 

Er rundt 20 grader i rommet.

9397463[/snapback]

 

Hva bruker du for å måle dette, høres ekstremt lavt ut spør du meg

9397519[/snapback]

 

Jeg kan godt undersøke dette nærmere. Bare si hvordan program som er best til å måle, så skal jeg prøve det også. Men Easytune og Bios viser begge under 25 grader.

Lenke til kommentar
Min ligger på 22-23 grader idle (viser det både i bios og i programvaren som fulgte med Gigabyte hk). Da bruker jeg Zalman 9500 + 2x 120mm vifter som blåser ved prosessoren. Bruker et Antec p-182 kabinett og hk er Gigabyte DS3R.

 

Er rundt 20 grader i rommet.

9397463[/snapback]

 

Hva bruker du for å måle dette, høres ekstremt lavt ut spør du meg

9397519[/snapback]

 

Jeg kan godt undersøke dette nærmere. Bare si hvordan program som er best til å måle, så skal jeg prøve det også. Men Easytune og Bios viser begge under 25 grader.

9397536[/snapback]

 

DEt kan jo hende det stemmer, altså har du 2 120 mm en som blåser mot kjøleribben på zalmannen og en som blåser ut? I såfall er det itneresant for jeg har vurdert å sette på en vifte til på cpuen som strekker luften ut ifra cpuen i tillegg til den jeg har som blåser på.

 

har du gjort noe spesiell modding på cpu kjøleribben, evt fjernet den festeanordningen som holder cpuen nede??

Lenke til kommentar
Min ligger på 22-23 grader idle (viser det både i bios og i programvaren som fulgte med Gigabyte hk). Da bruker jeg Zalman 9500 + 2x 120mm vifter som blåser ved prosessoren. Bruker et Antec p-182 kabinett og hk er Gigabyte DS3R.

 

Er rundt 20 grader i rommet.

9397463[/snapback]

 

Hva bruker du for å måle dette, høres ekstremt lavt ut spør du meg

9397519[/snapback]

 

Jeg kan godt undersøke dette nærmere. Bare si hvordan program som er best til å måle, så skal jeg prøve det også. Men Easytune og Bios viser begge under 25 grader.

9397536[/snapback]

 

DEt kan jo hende det stemmer, altså har du 2 120 mm en som blåser mot kjøleribben på zalmannen og en som blåser ut? I såfall er det itneresant for jeg har vurdert å sette på en vifte til på cpuen som strekker luften ut ifra cpuen i tillegg til den jeg har som blåser på.

 

har du gjort noe spesiell modding på cpu kjøleribben, evt fjernet den festeanordningen som holder cpuen nede??

9397804[/snapback]

 

Easytune og bios på Gigabyte kortene leser kun den eksterne tempen, ikke Core temps. Last ned coretemp, siste beta av denne skal være go for E6850..

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal teste ut coretemp når jeg kommer hjem. Noen gi meg link til nedlasting så jeg er sikker på at jeg laster ned rett program forresten..

 

Zarachas: Jeg er usikker på hvordan den løsningen med 2x 120mm virker. viftene kom med kabinettet mitt (altså antec p182) og ene er plassert til venstre for cpu og den andre på toppen av kabinettet. Er også usikker på om hvordan retning de blåser luften, siden jeg ikke har sett etter, hehe..

 

Cpu-vifta: Zalman CNPS9500LED

Kabinettet: Antec p-182

 

Antec_P182_Open.jpg

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar
27 på Idle og 28 på load, bruker denne

9398171[/snapback]

 

Stilig blokk

9398302[/snapback]

 

Nå har jeg testet tempen med asus pc probe den viser 28 grader på cpu

speed faen viser 27 grader, dvs den har en annen som også heter temp 1 som sier 40 grader

Core temp viser 32 grader på begge kjernene

Lenke til kommentar

Det er så meningsløst å prøve å sammenligne temperaturer...Det er 3 dioder i en CPU, og de måler bare differanseverdiene mellom seg, ikke de faktiske temperaturene. Tallet du får opp på skjermen er bare et estimert tall, og er dermed veldig lett grovt feil. Du kan fint få oppgitt temperaturer om er både 15 grader høyere eller lavere enn din faktiske temperatur.

 

Diodene er veldig nøyaktige når det kommer til å teste forskjeller (på kjøleløsninger f.eks.) da målingene vil være nøyaktige i forhold til seg selv, men når du bruker en annen CPU eller hovedkort og så skal sammenligne tallene du får med en kompis så kan du like godt slikke på fingeren, stikke den i luften og finne på et tall... vel, nesten ihvertfall.

 

sensordiodene som er på hovedkortet og ik ei CPUen er enda mer på vilspor. De fleste programmer som reapporterer temperaturen bruker fremdeles disse og ikke de som ligger i prosessoren direkte. Coretemp bruker prosessor diodene.

 

22 celcius idle på luft med 20c ambient er ikke reelt. Det er bare fantasi-data lagt av det faktum at det ikke er absolutt-verdi kalibrerte sensorer tallene kommer fra.

 

Tips til dem som bruker Coretemp: Bruk aller siste beta versjon, der t-junction verdien har blitt endret til et mer sansynlig tall. Gammel versjon vil gi deg opp til 15celcius lavere tall. Vi vet ikke den faktiske t-junction verdien som Intel bruker for å regne ut sitt estimat, men community-ekspertene på dette fra XS mm. er ihvertfall enig i at tallet i den nye versjonen er sansynligvis mer realistisk enn det gamle.

 

Det nærmeste du kommer en faktisk absolutt-tall måling er desverre å legge opp din egen sensor intill CPUkjernen (dog denne vil jo selvølgelig også ikke være nøyaktig, ettersom utsiden vil nær noe kaldere enn i center).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det nærmeste du kommer en faktisk absolutt-tall måling er desverre å legge opp din egen sensor intill CPUkjernen (dog denne vil jo selvølgelig også ikke være nøyaktig, ettersom utsiden vil nær noe kaldere enn i center).

 

-Stigma

9399288[/snapback]

 

 

Hei gamle ørn :)

 

Stemmer det du sier med temp, derfor bruker jeg denne til å måle utenpå/inntil CPU

Lenke til kommentar

Gamle ørn hehehe...

 

Joda, som sagt er egen sensor det nærmeste du kommer, men selv i slike tilfeller vil variasjonen mellom målinger som èn person gjør i forhold til en annen være ganske sprikende siden det er så mange variabler på hvor du plasserer den osv.

 

Alt i alt gir det lite mening i å sammenligne ved mindre du tester forskjellige kjøleløsnigner på samme system. Alt dette "jeg har 5 grader lavere enn deg" opplegget blir bare så meningsløst når variasjonen fint kan være så mye som 15 grader i gjennomsnitt mellom forskjellige systemer :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...