Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer gammel amrikaner (Trans-am)


Brulf

Anbefalte innlegg

Skal altså kjøpe meg ny bil ut på nyåret, og siden jeg arvet noen lapper for noen år siden tenkte jeg å kjøpe meg en god gammel amrikaner

 

Den jeg har tenkt meg er en Pontiac Trans-am 77'mod 6,6L(V8) med 350 Gamper

 

Den har fartet 120.000 km (som jeg syns er ganske lite) Og den er rorlig kjørt siden 1980 av en Eldre person

 

 

Er det ikke sånn at det er Billigere forsikring når den har kommet inn i veteran alderen?

 

Er det noe fart i en slik bil? Kommer den til å vare lenge med pen kjøring?

 

Takk hvis noen har noen svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha deg Trans Am nytter det ikke å rasjonalisere, for et rasjonelt kjøp er det ikke, i allefal ikke om du tenker økonomi.

 

Men om du liker 77 Trans Am så er det bare å løpe å kjøpe.

 

Noen racerbil er det dog ikke, såfremt bilen er stock. Zanta har nok rett, tror ikke den har mer enn drøye 200hk og på en så stor og tung bil så er det ikke en rakett akkurat.

 

Sikkert en fin interstate cruiser, men tror ikke det hadde vært førstevalget mitt om jeg skulle hatt en morrobil.

 

Men som sagt, om du liker Trans Am så trenger du ingen flere gode grunner enn det ;)

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar
Veteranforsikring er vesentlig billigere ja(500-1000 kr i året stort sett)

 

Viktig å nevne at disse veteranforsikringene forutsetter temmelig lav kjørelengde, og kanskje også andre krav, som garasje og denslags. Men denne bilen blir vel gjerne ikke en hverdagsbil uansett?

Lenke til kommentar

Hvis det er en fin originalbil, så er det ikke noe dumt kjøp. Dette er jo blandt de mest populære modellårene takket være filmen "Smokey and the Bandit". 400cid motoren hadde 185-200hk og bilen veier rundt 1650kg. Med automatkasse gjør de 0-100km/t på rundt 9 sekunder.

 

Hvis motoren er trimmet til 350 ærlige hk, så bør den gå ganske greit fra lyskryssene - men jeg ville ikke bare stolt blindt på eieren her og bedt om papirer eventuelt på hva som er gjort. Alt for mange "ca 350hk" eiere hvor det kanskje ikke er mer enn 250hk.

 

Uansett, slike biler vil neppe tape seg i verdi, heller bare øke. Du kjøper bil med hjertet og følelsene, ikke med fornuften. I mine øyne er det mer korrekt når man er ung og har mulighet for å låne bil på vinteren. Servicemessig er det heller ganske rimelig med en slik bil da det finnes deler i overflod både i Norge og i statene. Melder du deg inn i Amcar, får du i tillegg et stor miljø rundt deg, samt mange fine rabatter.

 

Med veteranbilforsikring har du visse regler du må forholde deg til. Du må ha tilgang på en bruksbil, samt ikke kjøre mer enn 5-8000km i året. Veiavgift slipper du derimot uten å løfte en finger - eneste er personskadeavgift til staten på rett under 400 spenn.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Firebird 67 mod. med orginale 320hk, automat med to gir.. Går som et uvær, og bruker faktisk ikke så masse bensin. Men funker dårlig på vinteren, så burde ha en annen bil da.

Men hvis serviser er fulgt opp på den, og alt ser greit ut, så er det jo en nydelig bil da! Er en egen sjarm å kjøre i veteranbil :love:

Endret av conzeed
Lenke til kommentar
Selv har jeg en Firebird 67 mod. med orginale 320hk, automat med to gir.. Går som et uvær, og bruker faktisk ikke så masse bensin. Men funker dårlig på vinteren, så burde ha en annen bil da.

Men hvis serviser er fulgt opp på den, og alt ser greit ut, så er det jo en nydelig bil da! Er en egen sjarm å kjøre i veteranbil :love:

9395134[/snapback]

 

Automat med 2 gir? Har den ikke tre i det minsta da?

Lenke til kommentar
Så det var en hær som sa den brukte mye bensin, hvor mye bør man gå utfra at den bruker?

9393114[/snapback]

 

Ca 2L pr mil men kan selvsagt begrenses etter kjørestil men man kjøper ikke en slik bil med tanke på hva den bruker i drivstoff....

9393141[/snapback]

Sikker? Forrige lørdag lånte fettern min en Chevy Caprice, 4,4 liter V8(?) med automat. Vi fikk kjøre opp tanken (120 liter), og i løpet av noen timer på lørdagen kjørte vi opp ca. 90 liter bensin. Det var da stort sett bare småkjøring.. Burde nesten vært pålagt å kjøpe miljøkvoter når man har sånne biler.. :!:

Lenke til kommentar

Har kjørt en del -67 Chevelle, den hadde også 2 trinns powerglide-kasse med den originale rekkesekseren. Gikk sørgelig dårlig, og ble byttet til en 350 CID V8 med TH350 3-trinnskasse.

 

Bilen hadde diffsperre, og var egentlig OK på vinterføre. Litt slede i svingene, selvsagt, men sperren gjorde at fremkommeligheten var akseptabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...