Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger råd til valg av kapp og gjæringssag


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg kapp og gjæringssag og trenger noen råd. ER kun til eget oppussningsbruk...er ikke snekker på heltid.

 

Hadde tenkt å kjøpe meg en på biltema til ca kr 1000 som virket bra. Men da jeg nevnte det for kolleger ble jeg møtt med skepsis. De mente jeg måtte legge mer i saga og at det lønte seg å kjøpe dyrere allâ Dewalt, Bosch, Makita m.m.

 

Jeg hadde overhodet ikke tenkt å bruke så mye penger, men er blitt i tvil. Prøvde en et par modeller på OBS til rundt 1000 kr av merke Kellen. De virket helt greie, men jeg merket tydelig at alt virket bedre da jeg prøvde en fra Dewalt til kr 2500. Den virket mer sammenskrudd og brukervennlig. Har ikke ennå vært og prøvd biltema sine modeller.

 

Noen som har gode råd. Finnes det nettsteder som selger verktøy/ sager billigere?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste nettisden jeg vet om er : http://wergelandjernvare.no/ der får du en god Bosh kapp og gjæresag til 3K, jeg kan ikke anbefale biltema sine sager (har sett tester på de, de kom ikke så veldig godt ut for å si det sånn) forskjellen på en god og en dårlig gjerdesag er blandt annet instillingsmuligheter og hvor nøyaktige disse er, men for min del må du gjerne spare penger og ha sprikende lister og lignende... ;)

 

Jeg vet jo ikke hvor mye jobb du skal utføre, men jeg hadde ikke kjøpt en kapp/gjerdesag til under 1K med mindre den var til å kappe utendørsbord med. Ville ikke kjøpt en så billig sag til "finbruk" innendørs der det er ekstra nøye at sagen er nøyaktig.

 

For å si det slik, så ville jeg fulgt rådet til dine kolegaer, heller en bedre sag og godt resultat, enn en billig sag og møkkaresultat... Just my 2 cents.

 

Personlig blir jeg nok å kjøpe inn denne : http://wergelandjernvare.no/index.php?valg...t&produkt_nr=68 men, jeg har renovering av ett helt hus, så det er greit at "det går kjapt og er nøyaktig" ikke bare finsnekring.

 

Ett tips : kjøp siste nummer av Gjør det selv http://www.gjoerdetselv.com/ (mener det var der det stod en test av kapp/gjerdesager) det er iallefall billigere enn å gjøre ett bomkjøp til ett par tusen. Så kan du sikkert også få ett innblikk til hva de anbefaler for ditt bruk.. :thumbup:

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Ser at testen er av uttrekkbare kapp- og gjærsager. Vil kanskje tro at disse er litt dyrere enn de vanlige sagene.

 

Fra testen av kapp- og gjærsager i Gjør det selv 02/07 fikk Metabo KS 210, «Godt kjøp»:

 

«METABO KS 210 LASERCUT

Ikke så stor – men god

 

Du får mye for de rundt 400 kronene som denne saga koster mer enn den billigste saga i testen. Til tross for at den er liten, sager denne saga materialer på 65 x 125 mm. Dette gjør at den også kan brukes til an-

dre oppgaver enn rene hobby-

arbeider. Dreiebordet har en tydelig skala, og de faste grad-

posisjonene faller nøyaktig i hakk. Skalaen til helningsvinkelen er synlig fra baksiden, og helningen låses sikkert med en robust låsehendel. Hånd-

taket er behagelig, og betjeningsknappe-

ne er godt plassert. Sponutkast i medføl-

gende pose fungerer effektivt. Sagbladet i HM-kvalitet har 40 tenner og gir et nydelig snitt. Saga har linjelaser som gjør det lett å sik-

te mot sagestedet. Den innebygde spindellå-

sen gjør det enklere å skifte blad.

 

Konklusjon: Glimrende lita sag i en god kvali-

tet til prisen. Innstillingene er nøyaktige og lettleselige, og saga har kapasitet til de fleste lister og bord når du snekrer.

 

Karakter: 6,5

 

www.metabo.no

Pris: 898 KR

»

 

 

Bosch PCM10 ble testvinner:

 

«BOSCH PCM 10

Her er pris lik med kvalitet

 

Denne saga er en fornøyelse! Det første vi ser er et kunststoffbelagt bærehåndtak, og så er det bare positive overraskelser. Et vann-

rett soft grip-håndtak der på- og av-knappen ligger i hele håndtakets bredde. En skjermlås som er riktig plassert til tommelfi nge-

ren. Store tydelige leselige skalaer, både til helningsvin-

kelen og dreiebordet. De forhånds-

innstilte gjæringsposisjonene faller helt nøyaktig i hakkene og låses fast med store håndvennlige hendler. Saga har både linjelaser og arbeidslampe. Det følger med forlengerbøyler, spenntvinge, lengde-

stopp og forlengerledd til sagbordet. Sponut-

kastet er perfekt, og det følger med pose. Og så har denne saga testens laveste støynivå!

 

Konklusjon: Bosch PCM 10 er bare 200 kroner dyrere enn den nest dyreste saga i testen, for denne merutgiften får du ei kraftig, toppmoderne sag med godt tilbehør.

 

Karakter: 8,1

 

www.bosch.no

Pris: 2770 KR»

 

 

Biltema sin sag (17-051) til 479 kr ble også testet. Den fikk karakter 3,9 og desidert jumboplass.

Her er konklusjonen på den:

«Konklusjon: Saga er spinkel i utførelsen og for liten til de fleste byggeoppgavene i hjemmet. Låsehendlen til helningsvinklen er så spinkel at den ikke kan spennes og holde saga fastlåst.»

 

[edit: made clicky]

Endret av Mabel
Lenke til kommentar

Interessant.

 

Fikk ikke testen selv da jeg ikke var registrert.

 

Likte den Metabo saga, men kunne nok tenkt meg en sagde bredere. Tror jeg minimun må ha en som kutter 8 tommer. Skal se litt på de andre Metabo sagene - men finner ikke noen pris på dem der.

 

Har funnet en del forhandlere hvor jeg bor så jeg får se hva de har inne, eller vet du et sted en får fram pris på verktøyet til Metabo.

Lenke til kommentar

Har brukt\bruker en kapp\gjæringsag fra best tools og den funker helt greit syns jeg, eneste problemet med den er at startknappen går istykker, hvertfall på den gamle modellen, men fikk ny sag når det skjedde :) Prisen husker jeg ikke, bare låner den :whistle:

Endret av trra
Lenke til kommentar
dewalt dw707 er en meget bra sag om du først skal over 2000, den varer livet ut om du behandler den normalt

9434896[/snapback]

 

Ja, det var den beste saga jeg testet i min butikktest. Men det ble for dyrt. Jeg kjøpte toppmodelltil Best Tools. Den har veldig stor kuttevne, laser, sterk motor og virket brukervennlig. SKulle det bli noe galt var det 2 års garanti - hvor en fikk ny sag. Fikk til 1195.-.

 

Så får vi se når den tas i bruk. Akkurat nå er det å male litt gjenstående ute før høsten kommer for fullt...

 

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
dewalt dw707 er en meget bra sag om du først skal over 2000, den varer livet ut om du behandler den normalt

9434896[/snapback]

 

Ja, det var den beste saga jeg testet i min butikktest. Men det ble for dyrt. Jeg kjøpte toppmodelltil Best Tools. Den har veldig stor kuttevne, laser, sterk motor og virket brukervennlig. SKulle det bli noe galt var det 2 års garanti - hvor en fikk ny sag. Fikk til 1195.-.

 

Så får vi se når den tas i bruk. Akkurat nå er det å male litt gjenstående ute før høsten kommer for fullt...

 

Takk for tips:)

9434949[/snapback]

saga du har kjøpt er sikkert helt grei:) man må jo vurdere hvor mye bruk man har for saga, å til vanlig hjemmebruk så trenger det ikke koste skjorta:) maler forresten jeg og men her er høsten allerede kommet :mad:

Lenke til kommentar

Saga var veldig lik en modell fra biltema så de figurer kanskje i forskjellige merker og farger - hva vet jeg.

 

Det blir jo spennende og se om vinklene passer da når den tid kommer, men som dere sier så er det sikkert helt greit. (vi maler listene bortsett fra på gulvet så jeg har funnet ut at Akryl er en nyttig oppfinnelse)

 

Der jeg kjøpte den sa de (og jeg gikk på den) at de solgte den mye til byggmestre. Me lyt sjå...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...