Gå til innhold

Komplett løsning til stua.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vurdert å kjøpe en PS3 eller Xbox for litt spilling, samt at jeg snart går over til digital tv fra det nye bakkenettet, som jo gjør at jeg også må ha en dekoder i stua.

 

Finnes det et HTPC som er god å spille på? Er disse gode nok nye pc-spill?

Kan man beyntte en slik pc også som dekoder, eller må jeg ha dette i tillegg?

 

Har en HD plasma som dette skal kobles til, så HDMI ut er et pluss...

 

Noen som har erfaringer eller linker til produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noe problem å hive et 8800 GTS/GTX skjermkort i en HTPC. Dekoding av digital-tv kommer litt an på. Satelitt og kabeltv skal funke greit (iallefall med Canal Digital). Bakkenett er det ennå ingen som vet da det har vært få muligheter til å prøve det.

 

-C-

9375923[/snapback]

 

Takk for svar. Men om man skal ha en slik maskin er det da best å "bygge" en på f.eks komplett?

Lenke til kommentar

Jeg har gjort noen erfaringer på dette.

En stuepc skal gjerne være stillegående og pen å se på. Problemet er jo at en skal ha et eller to tuner kort (analog eller DVB kort) inn i denne pc + et godt skjermkort. Alle disse kortene lager mye varme som igjen gjør at stuepcen sliter med å få kvittet seg med all denne varmen --> høy viftestøy. Så man tenker at en bedre vifte i pcen er tingen, men dette hjelper bare litt. I en stue er det jo godt å varmt, men i en htpc er det varmere på grunn av dette.

Så min erfaring som jeg er fornøyd med er å ha en "backend" pc som tar opp og en "frontend" pc som bare streamer lyd eller video fra "backend" pcen. Jeg bruker kabeltv hjemme. Vanligvis må en bruke kabeldekoderen fra leverandør hvis man skal kunne ta opp programmer. Minus er da at kvaliteten forringes da man mater analoge tv-signaler inn på et analogt kort fra kabeldekoderen. Jeg var så heldig at en god del av mine TV-kanaler var ukrypterte så nå har jeg et DVB-C tunerkort i "backend" pc som tar opp digitalt.

 

Jeg har laget en "howto" på dette som du kan se her:

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Addin...Cards_--_Norway

 

Jeg har prøvd å bruker en eldre modifisert X-box som "frontend". Da den hadde bare 64 MB minne så måtte man kjøre et lite operativsystem som XBMC for dette. XBMC var veldig vellykket da man kunne spille av musikk og videfiler + spille. men behovet for å kunne gjøre mere med min htpc økte så jeg gikk tilbake til en pc. Prøvde også Mythtv på xbox, men det gikk altfor sakte. Nyere X-box og PS3 tror jeg ikke enkelt lar seg modifisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...