Gå til innhold

Emo - noe nytt?


Anbefalte innlegg

Idag merker vi en stor bölge med den _nye_ sjangeren emo. Men jeg har aldrig forstått hva som er nytt i den..

Sjangeren er nesten helt lik punk-rock/pop'en, bare at den inneholder "fölelser", som de sier.

Men for faen! fölelser!! hva er så nytt med det, det er jo nesten det eneste musikk handler om. En artist som ikke skildrer sine fölelser i musikken sin gir ingenting!

Hvis vi tar Pink Floyds Album the Wall som et eksempel, hele plata har som en story om en psykisk forstyrra og deppa person(og masse mer), er dette da emo?!

Og foresten om det er emotional, handle om fölelser, må det nödvendigvis väre negative...

 

Jaja, jeg ser absolutt ingenting nytt i den nye sjangeren emo. Noen som kan forklare? Mote gir jeg foresten faen i, nå er det musikken jeg snakker om!

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det idioter nå kaller emo ble kalt synth-rock på 90-tallet og post-punk/goth rock på 80-tallet.

"emo" er bare et buzzword på samme måte som Web 2.0 og er omtrent like betydningsfullt.

 

Edit: Og hvis The Wall er emo, så er Beethovens femte symfoni "uber-emo".

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Det idioter nå kaller emo ble kalt synth-rock på 90-tallet og post-punk/goth rock på 80-tallet.

"emo" er bare et buzzword på samme måte som Web 2.0 og er omtrent like betydningsfullt.

 

Edit: Og hvis The Wall er emo, så er Beethovens femte symfoni "uber-emo".

9365614[/snapback]

 

Goth rock faktisk... Det er en lang vei mellom Goth og Emo skal jeg si deg

Lenke til kommentar
Mainstream og mainstream fru blom.

9365786[/snapback]

 

Mainstream i mine ører hvertfall. Spør du meg hva emo var for 3 år siden, ville jeg ikke visst hva det var.

9365831[/snapback]

 

Samma her, jeg har også lenge gått og trudd at emo var noe nytt av punkish stil og følelsespreget musikk. Det var ikke mange måneder siden vi begynte å få spinkle små emogutter med tårer i øyekroken vandrende rundt på skolen.

Lenke til kommentar
Det idioter nå kaller emo ble kalt synth-rock på 90-tallet og post-punk/goth rock på 80-tallet.

"emo" er bare et buzzword på samme måte som Web 2.0 og er omtrent like betydningsfullt.

 

Edit: Og hvis The Wall er emo, så er Beethovens femte symfoni "uber-emo".

9365614[/snapback]

 

Goth rock faktisk... Det er en lang vei mellom Goth og Emo skal jeg si deg

9365754[/snapback]

Ja, det folk kaller "emo" nå for tiden er et vanvittig vidt begrep. Det er nesten som "pop-musikk".

Lenke til kommentar

Karakteriseringen "Emo" startet først opp rundt midten av 80-tallet (som Badering sier i post nummer 2) som en slags variasjon av datidens "Hardcore Punk Rock".

 

Emocore, som det senere ble navngitt ble ofte brukt for å beskrive hardcore musikanter som under en opptreden ville bli veldig emosjonelle vokalmessig, instrumentalmessig og i oppførsel, ofte helt spontant.

 

Mer eksperimentering og innovasjon, såvel som et mer personlig lydbilde var noe av det som skulle kjennetegne synet til mange av de opprinnelige "Emo" artistene rundt 1985. Dette var den første bølgen og den varte til rundt 1994.

 

Den andre bølgen av "Emotional Hardcore" begynte der den første sluttet, og er vel mest kjent for de ulike plateselskapers innvirkning på emo "fellesskapet". Enkelte plateselskap så muligheter (dvs. penger) i den økte populariteten til den før ukjente hardcore retningen, og satt søkelyset sitt mot dette. Dette første til en massiv forandring i lydbildet til enkelte prominente band innenfor "sjangeren", i et forsøk på å skjule seg fra hovedstrømmen.

 

Vi kjører nå gjennom den tredje bølgen av "Emocore", og emo som en eventuell sjanger er utydelig, og har blitt vanskelig å tolke: Mer og mer blir emo; klær, utseende, oppførsel... Flere sjangere legges inn under "emo lydbildet". Emo er mer et slangord som brukes til stadighet, enten det passer eller ikke.

 

Band som AFI, Alexisonfire, My Chemical Romance, Hawthorne Heights, Fall Out Boy, Panic! At The Disco, Coheed And Cambria og Bullet For My Valentine, har alle en gang i media blitt referert til som "Emo". Tilhører de dette, eller er Emo bare en naturlig utvikling av musikk som var nødt til å komme før eller senere?

Musikk har vært på fremgang helt fra band som Black Flag, Minor Threat og Bad Brains startet hele hardcore bevegelsen rundt 1976-77. Akkurat som at Thrash Metal var et følge av hard undergrunns Punk Rock og Heavy Metal... så finner artister alltid nye måter å uttrykke seg selv musikalsk.

 

Kanskje er "Emo" rett og slett feil å bruke som sjanger. For når er det egentlig riktig å bruke, og når blir det feil? Hardcore, som mange andre sjangere er da emosjonelt ladet?

 

Uansett, klokken er halv 4, så ikke ta meg for alvorlig. Har jeg skrevet noe feil så er kritikk og korrigering velkomment :)

 

Redigert; jøss ja, selvmotsa jo meg selv :p

Endret av Imperfect
Lenke til kommentar
Dette er også bare min mening og tolkning av hva "Emo" egentlig er, og hva det ikke er :)

9367741[/snapback]

Du misforstod i alle fall en av passasjene du har parafrasert fra Wikipedia:

 

"Økt voldelighet, mer eksperimentering og innovasjon, såvel som et mer personlig lydbilde var noe av det som skulle kjennetegne synet til mange av de opprinnelige "Emo" artistene rundt 1985"

 

Det som egentlig står i Wikipedia-artikkelen er at den første emo-bølgen oppstod delvis som en reaksjon mot den økte voldeligheten i hardcore-miljøet, altså det motsatte av det du sier :)

Lenke til kommentar

Stemmer det der ja *litt flau*.

 

Leste gjennom wiki for å sjekke om jeg hadde glemt noe, pleier å være nøyaktige med informasjonen der...som oftest. Så prøvde jeg å få det satt opp på samme måten, siden det jeg skrev begynte å bli uryddig til en nesten latterlig grad. Var altfor trøtt til å tenke igjennom alt; skrev en del om emner som gikk rundt "punk anno 1974-1990" på skolen for noen år siden, hvor jeg tok en svipptur innom hele emo "fenomenet", skjønner du.

 

Takker svinepelz for korrigering av det noe feilskrevne innlegget mitt. Klokken var halv 4, og selv om jeg så hva jeg skulle skrive... så ble det visst for vanskelig å få det ned på "papiret", så takk igjen :)

 

Har rettet litt her og der, sikkert glemt noe igjen :p

Endret av Imperfect
Lenke til kommentar

Lol, ser mange rare innlegg her.

Emo, betyr emotional.

Og en person kan si at en følsom sang er innen emo-sjanger, men der tar den personen feil.

Jo, emo-sjangeren er følsom musikk, men følsom innen en mer utrykkende måte.

Emo = Screamo f.eks. Screamo handler om følelser, man skriker ut følelsene sine og sprer dem med andre.

Men det er ikke bare screamo heller, det kan også være My Chemical Romance for visse folk, selv om jeg hater det duste bandet.

Litt roligere da: Jimmy Eat World, The Red Jumpsuit Apparatus.

Litt mer skrikende: BlessTheFall, The Last Bridge Jumper, Mozart Season.

Ja sånn lignende, nå vil jeg ikke at folk skal misforstå emo-sjangeren lenger, fordi emo er ikke faen meg Pink Floyd skal jeg si deg.

Lenke til kommentar

Og en person kan si at en følsom sang er innen emo-sjanger, men der tar den personen feil.

Jo, emo-sjangeren er følsom musikk, men følsom innen en mer utrykkende måte.

Emo = Screamo f.eks. Screamo handler om følelser, man skriker ut følelsene sine og sprer dem med andre.

 

9385390[/snapback]

 

Unnskyld, men det finnes nesten ingen sanger uten følelser.

Og hva faen mener du med sprer dem med andre? :roll:

Lenke til kommentar

Og en person kan si at en følsom sang er innen emo-sjanger, men der tar den personen feil.

Jo, emo-sjangeren er følsom musikk, men følsom innen en mer utrykkende måte.

Emo = Screamo f.eks. Screamo handler om følelser, man skriker ut følelsene sine og sprer dem med andre.

 

9385390[/snapback]

 

Unnskyld, men det finnes nesten ingen sanger uten følelser.

Og hva faen mener du med sprer dem med andre? :roll:

9391020[/snapback]

Man lager vel ikke musikk bare for å høre på dem selv vel?

Og vel, screamo viser man VIRKELIG følelsene, de skriker ganske høyt i den sjangeren ikke sant? Det er et eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...