Gå til innhold

Kan objektivene min brukes til digitalt kamera?


Anbefalte innlegg

Lurer på følgende;

 

Jeg kjøpte for en tid tilbake et F80 hus med følgende Nikon linser og blitz;

AF Nikkor 28-105 3,5-4,5D

Nikon ED, AF Nikkor 70-300 1,4-6,6D

BlitZ: SB 600

 

Ikke spør meg om hvorfor jeg ikke kjøpte digitalt kamera, jeg tror jeg ikke vet det selv. Men nå har jeg lyst på digitalt speilreflekskamera og lurer derfor på om jeg kan bruke linser og blitz på et nikon dig. speilrefleks, eller om det bare er å selge rubbel og bit, tape en haug med penger og satse på nytt med nytt kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint bruke alt utstyret på ett digitalt Speilreflex fra nikon eller fuji ja (de med Nikon F mount).

 

Husk at det er 1.5 crop faktor på de fleste av Nikons kamera (ett unntake er D3, men jeg tør tippe at det ikke er aktuellt her uansett). Det betyr at ditt 28-105 vil oppføre seg som om det var 42-157mm på ett dSLR.

 

Merk også at du ikke vil få autofokus på D40/D40x med disse objektivene ettersom dette er det første av Nikons kamera uten autofokusmotor i hus og da krever at det er fokusmotor i objektivene som brukes (AF-S objektiver)

Lenke til kommentar
Lurer på om ikke disse objektivene er for DSLR?

At du kan glemme å gange med 1,5?

9363746[/snapback]

Brennvidde er brennvidde. 18-70 DX er et 18-70mm objektiv selv om det er tilpasset DX-formatet. Det betyr bare at du vil få seriøs vignettering på et fullformatkamera, og bildevinkelen vil bli en annen.

 

Men nei, hvis de er laget for en F80, så er de garantert ikke DX-objektiver, siden F80 er et 35mm filmkamera.

 

Og som nuddelpusheren sa, begge de objektivene fungerer fint på alle Nikons dSLR-hus, bortsett fra D40/D40x der de ikke vil få autofokus. Det billigste huset som fremdeles er i produksjon som vil gi autofokus er D80, men en D50 eller D70s vil funke fint hvis du finner et eksemplar.

Lenke til kommentar
Lurer på følgende;

 

Jeg kjøpte for en tid tilbake et F80 hus med følgende Nikon linser og blitz;

AF Nikkor 28-105  3,5-4,5D

Nikon ED, AF Nikkor 70-300 1,4-6,6D

BlitZ: SB 600

 

Ikke spør meg om hvorfor jeg ikke kjøpte digitalt kamera, jeg tror jeg ikke vet det selv. Men nå har jeg lyst på digitalt speilreflekskamera og lurer derfor på om jeg kan bruke linser og blitz på et nikon dig. speilrefleks, eller om det bare er å selge rubbel og bit, tape en haug med penger og satse på nytt med nytt kamera?

9363697[/snapback]

 

 

På D40/D40x vil du ikke få autofokus med disse objektivene, da kamerahuset ikke har innebygd fokusmotor... Det vil gi autofokus kun med AF-S-objektiver.

Edit: Så at noen allerede hadde sagt dette.. :)

 

De andre Nikon-kameraene har, såvidt jeg har forstått, fokusmotor i selve huset, og vil fungere OK med objektivene dine.

 

Stig

Endret av sfg
Lenke til kommentar
Lurer på følgende;

 

Jeg kjøpte for en tid tilbake et F80 hus med følgende Nikon linser og blitz;

AF Nikkor 28-105  3,5-4,5D

Nikon ED, AF Nikkor 70-300 1,4-6,6D

BlitZ: SB 600

 

Ikke spør meg om hvorfor jeg ikke kjøpte digitalt kamera, jeg tror jeg ikke vet det selv. Men nå har jeg lyst på digitalt speilreflekskamera og lurer derfor på om jeg kan bruke linser og blitz på et nikon dig. speilrefleks, eller om det bare er å selge rubbel og bit, tape en haug med penger og satse på nytt med nytt kamera?

Det vil være finfint utstyr å sette på f.eks. en D80 med 18-70, selv om ikke normalzoomen er den mest anvendelige på digitalt, pga brennviddene, er den ikke dårlig. 18-70 som følger med D80, vil være "det digitale sidestykket", det vil gi deg samme utsnitt på D80 som du får med 28-105mm på F80 i dag, og har samme lysstyrke. Telezoomen er absolutt godkjent, og blitzen meget god, så det blir en flott oppgradering med D80, synes jeg.

 

Ville latt 28-105 stått på F80, og brukt den til eksperimentering med film, eller solgt den hvis det ikke er interessant. Den er fremdeles mulig å få solgt, selv om du ikke får noen formue for den. 1500-2000 kr, kanskje 2500 med objektiv burde absolutt være innen rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...