Gå til innhold

Matte-eksperter: Hvordan lager jeg denne tabellen i Excel?


Anbefalte innlegg

for og illustrere hvorfor den ikke er løselig skal jeg gi deg en oppgave av samme art som er litt større en de 3 leddene du har brukt (er ofte heldig med små stykker, men skal du ha en formel bør den gjelde for alle gyldig oppgaver)

 

verdien er tallet 22960 og antallet steps er 8

 

hvordan skal du klare og løse den likninga og få kun 1 svar?

 

Svaret er 3,356772 hvis antall steg er 1 + 8 steg.

 

Finns det flere svar?

 

 

Lagt til: stegene:

 

base: 3,356772

 

16 120,4

4 802,3

1 430,6

426,2

127,0

37,8

11,3

3,4

1,0

----------

22 960,0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for og illustrere hvorfor den ikke er løselig skal jeg gi deg en oppgave av samme art som er litt større en de 3 leddene du har brukt (er ofte heldig med små stykker, men skal du ha en formel bør den gjelde for alle gyldig oppgaver)

 

verdien er tallet 22960 og antallet steps er 8

 

hvordan skal du klare og løse den likninga og få kun 1 svar?

 

Svaret er 3,356772 hvis antall steg er 1 + 8 steg.

 

Finns det flere svar?

 

er jo ikke 8 +1 steg men 8 steg som jeg skrev, jeg sa ikkeno om start stedet eller noe annet.....

 

den oppgaven jeg ga var egentlig veldig enkel da jeg brukte lavt heltall som start verdi og lavt heltall som x verdi....

 

hvis du vil kan jeg lage en oppgave med flere svar, men det forutsetter litt tenkning og regning for og få det til og gå opp i heltall. Hvis jeg bruker et desimal tall som start verdi og multiplum, vil d være enda vanskeligere og finne 1 løsning....

 

 

men gir jeg deg start verdien på 7, så vil det være ganske innlysende at multiplumet er 3 :)

Lenke til kommentar

 

som sagt, hvis du vet start steget, så forenklerer du oppgaven du ga over..... og nei da er det kanskje mulig og finne en universal løsning, men tror ikke det for d.

 

Så igjen nei det funker ikke sånn ut fra oppgaven du ga, men forenkler du oppgaven nok, selvfølgelig blir oppgaven løselig :)

 

Startsteget er som sagt 1. Hvis x = 4 blir steg 2: 4, og steg 3 blir 16 - totalt 21

 

Jeg tror ikke det er mulig å få flere svar, men hvis har du to regnestykker med samme variabler for s og n, og med startsteg 1, som som viser to ulike x, så er jeg nyskjerrig på å se dem.

 

Det er mulig det er mange år siden jeg hadde matte, men jeg husker at venstresiden av erliktegnet er lik høyresiden, og at man kan flytte faktorer fra høyre til venstre, forutsatt at man flytter faktorer av tilsvarende verdi fra vesntre til høyre.

 

Så hvordan flytter jeg x over til venstre slik den står alene, ved hjelp av den flotte formelen til Kristoffer?

Lenke til kommentar

er jo ikke 8 +1 steg men 8 steg som jeg skrev, jeg sa ikkeno om start stedet eller noe annet.....

 

Da er svaret 4,029972 etc med første steg som 1 + 7 steg.

 

Som sagt, jeg kan sette startsteget, og det er satt til 1.

 

Det er ikke startsteget eller antall steg som er ukjent, det er log faktoren jeg skal komme fram til. Hvis jeg kan finne formelen x= ... så setter jeg bare verdien av n og sluttsum, så finner excel ut log faktoren x. Og jeg er sikker på at den kan bare være ett tall for en bestemt sluttsum, og at x vil endre seg når en av de andre faktorene endrer seg, f.eks. sluttsummen.

Lenke til kommentar
Kristoffers ligning er riktig:

 

s = (1-x^(n+1))/(1-x)

 

Men hvordan snur jeg ligningen slik at x står til venstre for erliktegnet?

 

-------------------------------------

BTW, skal prøve å forklare en gang til:

 

1. Jeg har en sluttsum s

2. Jeg skal fordele den sluttsummen over y steg (y er kjent), hvor hvert steg er verd x ganger mer enn det foregående steget. F.eks. Richter skala for jordskjelv bruker en log base på 10, hvor hvert steg er 10 ganger mer verd enn det forrige, - altså er 6 verd 10 ganger mer enn det 5 som igjen er verd 10 ganger mer enn 4.

 

 

Nå skal ikke jeg være vanskelig men her skriver du ikkeno om at startsteget skal være 1, og heller ikke i første inlegget i threaden sier du at start steget skal være 1!!

 

hvis du vet:

antallet steg

startsted = 1

total sum

 

vil det ALLTID være 1 unik løsning, men siden det var IKKE var gitt i oppgave teksten har jeg hele veien uttalt meg ut fra oppgave teksten.

 

men når du sier at start steget alltid er 1 så danner dette en geometrisk rekke som divergerer trur jeg, vil uansett gå mot uendelig. får du stort nok tall da vil det bli rimlig vanskelig og regne ut...

 

men har du ikke forutsetningen startsted = 1 så er den ikke mulig og løse.

 

 

Dette kommer til og være min siste post i dette threadet da jeg ikke helt ser poenget da oppgaven blir tilpasset til svarene hele tiden så du kan ha ditt på det tørre....

 

og d du gjorde nå med og alltid sette startstedet = 1, tilsvarer jo egentlig og spørre om : hvis du har 30 og d vet du har blit ganget med et tall x 4 ganer fra et utgangs punkt 1. Det blir da seffølgelig da kun 1 løsning siden kun 1 tall er mulig og gange 1 med og så videre.

 

hvis du plusser 1+1 så vil du alltid få 2 og ikke 3 av og til. men varierer startstedet eller er ukjent som i oppgave teksten så er dette uløselig.

Lenke til kommentar

bah blei et svar til, så den siste posten din!

 

prøv og kom på en eksamen og skriv, jeg setter en base 1 jeg for da klarer jeg og løse dette. HALLO er ikke sånn det funker i matte verden, kan jo ikke bare si at jeg kan sette startsted når det var spesifisert i oppgaven hva du vet og startsted ikke var blant dem, dette blir for dumt....

Lenke til kommentar
og d du gjorde nå med og alltid sette startstedet = 1, tilsvarer jo egentlig og spørre om :  hvis du har 30 og d vet du har blit ganget med et tall x 4 ganer fra et utgangs punkt 1. Det blir da seffølgelig da kun 1 løsning siden kun 1 tall er mulig og gange 1 med og så videre.

 

Saken er altså er at jeg ikke vet at det skal ganges med 4, men jeg kan sette de andre faktorene: sluttsum, startsteg og antall steg.

 

Forøvrig, jeg flere ganger sagt at la oss begynne med 1, i flere poster nå. Jeg sa riktignok i den første posten at "Det første steget behøver ikke å begynne på 1", men det første svaret (post 2) var at da ville det bli problematisk, så da svarte jeg at "Jeg ser problemet. La oss si at første tallet alltid er 1" (post 3). Det er gjentatt flere ganger siden i denne tråden, både i poster og i formler, men jeg beklager om noen ikke fikk det med seg. Resten bør være greit:

 

Jeg har en sluttsum s og jeg skal fordele den sluttsummen over y steg (y er kjent), hvor hvert steg er verd x ganger mer enn det foregående steget.

 

Hvis sluttsum er kjent, antall steg er kjent, og startsteg er 1 , så er det bare log faktoren som er ukjent. Da mener jeg at oppgaven er løselig, men i og med at det er sluttsummen som er kjent og ikke x, som det vanligvis vil være, så må formelen, s = (1-x^(n+1))/(1-x), skrives om slik at x står alene.

 

Igjen, beklager om du misforstod.

Lenke til kommentar
bah blei et svar til, så den siste posten din!

 

prøv og kom på en eksamen og skriv, jeg setter en base 1 jeg for da klarer jeg og løse dette. HALLO er ikke sånn det funker i matte verden, kan jo ikke bare si at jeg kan sette startsted når det var spesifisert i oppgaven hva du vet og startsted ikke var blant dem, dette blir for dumt....

 

Jeg har heller ikke sagt at basen skal være 1. Jeg har sagt at la oss sette 1 som det første steget, og hvert steg skal utregnes ved å gange basen med forrige stegs verdi.

 

F.eks. hvis log er 4:

1 - startsteg

1*4 = 4

4*4 =16

totalt:21 i sluttsum over 2 steg + startsteg som er satt til 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...