Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp!!! Nettverk problemer!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

EG har problemer med mit heime nettverk! Har lagt ein TP kabel (CAT.5E PATCH CABLE UTP) på 28 meter mellom 2 rom på utsiden av huset. Den skal gå fra ein Switch (Unex NexSwitch SD160s) til ein annen Switch ( Unex NexSwitch SD050s) Kabelen er ikkje kryssa så eg bruker uplink på den sistnemte switchen! Problemet er at eg ikkje for forbindelse mellom dei to switchane. Det blinker i lys dioden på den uten uplink. Har testa kabelen med LANCabeltester og den er helt topp! Noen som har peiling på korfor den ikkje vil fungere?

 

Det samme gjelder ein annen på 36 meter som går fra ein Switch (Unex NexSwitch SD160s) til ein PC! samme problemet der.

 

Har forøvrig brukt to 25 meterskabler tidlegare som har låge inne på dei samme tingene!

 

Håper det er noen som kan hjelpe ein fortvilt gutt! :cry::cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De swithchene som jeg har vært borti igjennom jobben min, krever at man bruker krysset kabel mellom switchene.

Har også sett noen som takler begge deler, da har du gjerne en microbryter som står vedsiden av uplink-kontakten.

 

askare

Takker for svar men så lenge eg bruker uplink ingangen på den eine så krysser han kabelen i kontakten. Men eg skal jo ikkje bruke ein kryset kabel mellom ein PC og ein Switch :wink: og der har eg problemer og.

Lenke til kommentar
Har (hadde?) selv en unex-switch og klarte meg bra med en vanlig TP-kabel når vi brukte uplink.

 

Dessuten så skal må det være en port ledig for at du skal kunne bruke uplink.

(ikke spørr meg...fikk hører det fra en eller annen en eller anne gang).

Det er korekt at du ikkje kan bruke den samme porten som uplink porten går på. Vist du har 5 porter + ein uplink port deler som regel den siste porten (port 5) og uplink porten samme ingang, men det som er forskjeld på dei to er at uplink porten er vridd slik at den lager ein krysset kabel for deg. Vist du har ein kryset kabel så bruker du ikkje uplink porten, men kan bruke dei 5 andre!

 

Håper at det er noen som har vært borti det problemet eg har her? (se den øverste posten) :cry::cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Hei!

 

EG har problemer med mit heime nettverk! Har lagt ein TP kabel (CAT.5E PATCH CABLE UTP) på 28 meter mellom 2 rom på utsiden av huset. Den skal gå fra ein Switch (Unex NexSwitch SD160s) til ein annen Switch ( Unex NexSwitch SD050s) Kabelen er ikkje kryssa så eg bruker uplink på den sistnemte switchen! Problemet er at eg ikkje for forbindelse mellom dei to switchane. Det blinker i lys dioden på den uten uplink. Har testa kabelen med LANCabeltester og den er helt topp! Noen som har peiling på korfor den ikkje vil fungere?  

 

Det samme gjelder ein annen på 36 meter som går fra ein Switch (Unex NexSwitch SD160s) til ein PC! samme problemet der.  

 

Har forøvrig brukt to 25 meterskabler tidlegare som har låge inne på dei samme tingene!

 

Håper det er noen som kan hjelpe ein fortvilt gutt! :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

 

Denne testeren sjekker om de er rett koblet etter koblingskjemaet?

Lenke til kommentar
Mega bra!!!

 

Jeg har nå revet av meg helle parykken for et lignende problem.  

Oppleget mitt er:

D-link router -> til naboens 3Com router. Fikk ikke 100meg her. Kun 10... :( Men så testet jeg dette med å flytte kabelen til en annen port og, visp 100 meg!

 

L8er

 

Eg er på god veg til å rive av meg det håre eg har fordi eg finne ikkje ut av kva som er gale. eg har prøvd aller varianter og kombinasjoner mellom Switchene og pc. Eg har ikkje fleire ider!

 

Men bra du har fått det til å virke!

 

Håper det er ein her som kan løyse dette problemet?????? :grumpy:

Lenke til kommentar

Da er problemet løyst. Var ein enkel koblingsfeil i bluggane! EG hadde kobla:

Color Codes

Pin color pair name

--- ----- ---- ---------

1 wh/or 2

2 or 2

3 wh/blu 1

4 blu 1

5 wh/grn 3

6 grn 3

7 wh/brn 4

8 brn 4

 

mens det skulle vere slik:

 

Color Codes for T568B

Pin color pair name

--- ----- ---- ---------

1 wh/or 2 TxData +

2 or 2 TxData -

3 wh/grn 3 RecvData+

4 blu 1

5 wh/blu 1

6 grn 3 RecvData-

7 wh/brn 4

8 brn 4

 

 

se også:

http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...