Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

inkasso sak, privat til bedrift?


VikinGz

Anbefalte innlegg

ja, jeg viste ikke helt hva jeg skulle skrive...

men det har seg slik at jeg aldri får noe svar på pengene en nettbutikk skylder meg. Prøvd både telefon og mail, uten svar. Har gitt besjed om at jeg kommer til å sende en faktura til de med beløpet de skylder + kostnadene mine for å holde en konto åpen bare for å vente på pengene (grunnet bankskifte og kontonr skifte i slutten av juni)

Regner med at bedriften driter i fakturaen, kan jeg da sende saken videre til inkasso?

evt hvilket inkasso selskap kan man bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg leverte inn en defect vare i begynnelsen av juni, fikk ny den 19juni og på siden står det at saken var ferdig behandlet. jeg fikk aldri penger igjen for frakta som jeg hadde krav på og fikk besjed på epost og telefon om at saken ikke var ferdig behandlet... siden har jeg ikke fått tak i de. Det koster også penger og sitte i den fordømte lange køa for å få tak i de... noe som gjør at jeg har gidd opp telefon, har purret mange ganger på mail... blir helt stille.

Ruteren står egentlig på bedriften min, men er kjøpt og betalt av meg privat (enmannforetak) ga besjed om at jeg måtte ha en ny en fort som f, pågrunn av firmaet mitt.

Det gikk fort... men så stoppa alt opp. Så tenkte å sende en regning men så lenge den er kjøpt og bestilt av meg som privatperson så kan jeg ikke bare sende ett krav fra bedriften min.

 

Hvilken butikk det er ønsker jeg ikke å oppgi...

Lenke til kommentar

varen var sånn litt ekel fra starten av... altså den fungerte delvis, men tilslutt etter 3mnd tok ruteren kvelden, og jeg sendte den inn. og fikk ny vare på under ei uke =)

jeg er lei av å sende epost, så tenkte å sende avgåre ein regning istede... i håp om at det kanskje treffer dem å betale da...

Lenke til kommentar
ja, jeg viste ikke helt hva jeg skulle skrive...

men det har seg slik at jeg aldri får noe svar på pengene en nettbutikk skylder meg. Prøvd både telefon og mail, uten svar. Har gitt besjed om at jeg kommer til å sende en faktura til de med beløpet de skylder + kostnadene mine for å holde en konto åpen bare for å vente på pengene (grunnet bankskifte og kontonr skifte i slutten av juni)

Regner med at bedriften driter i fakturaen, kan jeg da sende saken videre til inkasso?

evt hvilket inkasso selskap kan man bruke?

9352592[/snapback]

Faktura med rimelig betalingsfrist, purring, inkassovarsel, så inkasso. De fleste inkassobyråene vil nok holde seg unna småbeløp, så tviler på at du får leid inn noen av dem.

 

Og hvilke kostnader har du med å holde en konto åpen?

Lenke til kommentar

Reagerer på denne jeg:

 

Ruteren står egentlig på bedriften min, men er kjøpt og betalt av meg privat (enmannforetak) ga besjed om at jeg måtte ha en ny en fort som f, pågrunn av firmaet mitt.

 

Det du sier her er at det er et bedriftskjøp, og i et bedriftskjøp skal du ikke ha returkostnader refundert. Det vil i så fall bero på avtalen du har med butikken. ps! enk = firma = kjøpsloven = andre avtaler enn forbrukerkjøpsloven. (Driver selv enkeltmannforetak.)

Lenke til kommentar

Jeg så ikke at han skrev det i går, sikkert altfor sent.

 

Men er riktig som Christian86 skriver. Siden den er kjøpt til bruk i et enkeltmannsforetak, gjelder kjøpsloven med de begrensninger som er kommet fram i en avtale. Altså kjøpsavtalen du godkjente når du trykte kjøp.

 

Du har med andre ord ingen rett til å få dekket noe som helst frakt, samt at du bare har to års reklamasjon på varen din.

 

Så konklusjonen blir da, nei du har ikke anledning til å kreve netbutikken for penger/ sende det til inkasso siden du ikke har en fordring mot butikken.

Lenke til kommentar

tja, jeg har to kontoer hos netshopen en privat og en bedrift.

Ruteren ble kjøpt i fjord på den private kontoen, betalte moms etc. Og betalt fra privat konto.

Jeg skrev feil tidligere, den er ikke registert som firma sitt eie. Og jeg trengte ny fort slik at jeg fikk svart på mailer og holdt nettstedet til bedriften oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...