Gå til innhold

blurete bakgrunn, kontra skarp bakgrunn


Anbefalte innlegg

Jeg har fiklet litt med diverse innstillinger på mitt nye d40x kamera nå, og prøvd å få til

blurete bakgrunn bak en fokusert gjenstand. Bakgrunnen virker å bli skarp uansett hva jeg prøver med kit linsen. Noen spesielle ting jeg kan gjøre for å få til dette bedre?

 

Vil et annet objektiv utføre slik teknikk bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har med dybdeskarphet å gjøre, noe som endrer seg med fokusavstand, brennvidde og blenderåpning. Bruk den største brennvidden du har, still programvelgeren på A - som betyr blenderprioritert, og still inn den største blenderen du kan. Da vil du få ganske liten dybdeskarphet, slik at bakgrunnen blir dus.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Vil et annet objektiv utføre slik teknikk bedre?

9346311[/snapback]

Som det nevnes i innlegget over så er det flere faktorer som påvirker dette.

 

Med et objektiv med relativt stor blender f.eks 1.4 eller 2.8 vil man mye lettere kunne oppnå uskarp bakgrunn enn med et kitobjektiv der største blender ofte er rundt 4.

Lenke til kommentar
Vil et annet objektiv utføre slik teknikk bedre?

9346311[/snapback]

Som det nevnes i innlegget over så er det flere faktorer som påvirker dette.

 

Med et objektiv med relativt stor blender f.eks 1.4 eller 2.8 vil man mye lettere kunne oppnå uskarp bakgrunn enn med et kitobjektiv der største blender ofte er rundt 4.

9349287[/snapback]

Å øke brennvidden (zoome inn) gir og mindre dybdeskarphet (mindre skarp bakgrunn). Så normalt så vil maks brennvidde og minimum blender være det som gir mest uskarphet. Men så er det det at på standard kitzoom så samvarierer blenderåpning med brennvidde (Typisk f:3,5 ved vidvinkel og f:5,6 ved tele). Så en del av gevinsten ved å zoome inn forsvinner her.

 

Det korte svaret på "Vil et annet objektiv utføre slik teknikk bedre" er rett og slett et ja.

 

Ønsker du mindre skarp bakgrunn, enn det du får med kitzoomen, trenger du enten lengre tele, eller noe med større blenderåpning.

Hvis du er helt i startgropa kan det være lurt å vente litt med nyinvestreinger, til du har blitt mer kjent med det utstyret du har. Det har lett for å bli en del feilkjøp, hvis du er for rask i starten.

Se på signaturen min, jeg har en del unødige kjøp liggende selv ;)

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar
En 50mm 1,8 vil nok tilfredstille deg til det bruket du beskriver. Er nesten gratis og gir ganske liten dybdeskarphet på største, skarpe blender.

9350050[/snapback]

 

obs obs obs

vil nødig være den som påpeker dette, men d40x har ikkje fokusmotor, difor vil ikkje AF fungere med 50mm f-1.8

sigma sin 30mm f.1.4 derimot (HSM)

Lenke til kommentar
En 50mm 1,8 vil nok tilfredstille deg til det bruket du beskriver. Er nesten gratis og gir ganske liten dybdeskarphet på største, skarpe blender.

9350050[/snapback]

 

obs obs obs

vil nødig være den som påpeker dette, men d40x har ikkje fokusmotor, difor vil ikkje AF fungere med 50mm f-1.8

sigma sin 30mm f.1.4 derimot (HSM)

9351517[/snapback]

Sløvet litt med å sjekke hvilket hus han hadde, så my bad.

Lenke til kommentar

Jeg har det samme kameraet, men kjoepte en pakke med 2 objektiver.

Jeg merker det samme problemet med standard objektivet, men

med det andre objektivet Nikkor 55-200mm VR er det ikkenoe problem i det heletatt.

 

Tok dette bildet i Kawaguchi en park rett utenfor Tokyo i dag med auto instillinger.

 

post-7049-1188221189_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...