Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi S4 - Tomgang på park


Anbefalte innlegg

Jaja, prøver meg frem. Så ikke noen lignende emner, så jeg lager et nytt et.

 

Jeg stoppet bilen (93 Audi S4 2.2TQ automat) og satte den i park med motoren i gang for å gå ut og snakke med noen, og da jeg kom tilbake kjente jeg en sterk oljeeim og en meget varm motor. Ingen varsellamper eller lignende, bare en varm og stinkende bil..

 

Kjølevæsken var kokende, og motoren var følgelig varm.

 

Oljenivået var helt i orden, og da jeg lot motoren være en liten stund og deretter kjørte en liten tur, gikk den ned i temperatur og alt virker vanlig igjen. Hva i all verden?

 

Håper noen kan svare, det var rett og slett merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deffekt/ikke-fungerende vifte/termobryter sansynligvis. Når bilen står i ro med bilen i gang er det bare viften som kan kjøle kjølevæska, fordi det ikke finnes noen luftstrøm igjennom radiatoren. Når du får fart vil det naturlig bli en luftstrøm igjennom radiatoren som kjøler den.

Lenke til kommentar

nettopp, sjekk at kjølevifta på radiatoren går, hvor varm ble bilen? koker bilen så er det fare for att toppakningen går til helvete. men du kan trøste deg med det antagelig er thermobryteren. en thermobryter koster ikke mange kronene.

 

denne finner du på radiatoren, se etter en slik på bildet under (bare et bilde som viser hvordan den kan se ut) med 2 eller 3 ledninger på. ta av ledningene og koble dem sammen, da skal vifta starte. starter den så er det bryteren

 

men det kan jo være et relee eller selve vifta også

post-49079-1187812928_thumb.jpg

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Så lenge du har fordamperen til ac`en stående foran radiatoren vil det kjøle og sette på ac.. Ac`en har som regel 1 eller 2 vifter som vil gå når du setter det på.

Med def. termostat vil motoren bli for kald når den står på tomgang med ac på.

 

Det blir akkurat som og "jumpe" radiatorvifta så den går hele tiden. noe som kunne vært aktuelt i dette tilfelle siden bryteren antagligvis er gåen.

 

Hjelper og sette på full varme i bilen også, men den vil koke på tomgang etterhvert fordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...