Gå til innhold

Trådløs ruter etter ruter?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått ADSL fra NextGenTel, og jeg har fått en ruter med innebygget modem, og den heter SpeedTouch (Thomson).

 

Jeg vil imidlertid gjerne sette opp trådløst nettverk her.

 

Jeg hadde tenkt til å kjøpe en trådløs _switch_, men nå ser jeg at det ikke finnes (?). Så da tenker jeg å kjøpe en trådløs ruter.

 

Jeg vet at man får forbindelse med to rutere etter hverandre. Men vil det redusere båndbredden (hastigheten)?

 

Et alternativ er jo å bestille en trådløs ruter fra NextGenTel til 4-5 hundre kroner. Da kan jeg levere tilbake den jeg har fått (som jeg egentlig bare låner av NextGenTel).

 

En ulempe med det er vel (?) at ruteren fra NextGenTel (den også) har innbygd modem. Skal jeg bytte leverandør en gang (jeg er ung og flytter endel), så er det ikke sikkert jeg kan bruke NextGenTels ruter.

 

Men på en annen side igjen, datautstyr har ikke lang levetid. Gjør ikke noe å bytte ting etter 2 år liksom.

 

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre jeg. Er det noen her inne som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man kaller "trådløs ruter" er jo som regel 3 ting i et. Trådløst accesspunkt, ruter og switch. Hvis du kjøper en slik, og skrur av ruterfunksjonen vil du få noe man kan kalle en trådløs switch. Min Linksys-ruter har i hvert fall denne funksjonen. Jeg koblet to like rutere etter hverandre, og skrudde av ruteren på den siste. Det fungerte helt fint.

Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Det å "slå av ruterfunksjonen", innebærer det det samme som å slå av DHCP-funksjonen?

9344695[/snapback]

 

Nei, ikke helt i boks der.

 

Logg inn på ruter:

 

1) Sett Lan til å ha subnettet 10.0.0.0/24. Sett så ruteren opp med adressen f. eks 10.0.0.10.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse” ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av, ellers må du sette fast ip-adresse på maskin for å kunne nå den. (192.168.x.x osv))

 

2) Slå av DHCP i ruteren.

 

3) Ethernet kabelen som kommer fra thomson ruteren skal du nå sette i en av de fire LAN portene du har på den trådløse ruteren.

 

Du har nå et aksesspunkt + 3 lan porter. Alle maskinene vil få ip-adresse fra Thomson ruteren, og du slipper å dobbel ”natte”.

 

(Ja, det finnes andre måter å gjøre det på.)

Lenke til kommentar
Koble deg på trådløsrouteren, slå av DHCP LAN på den.

Koble nettverkskabelen fra routermodemet i en av lanportene på den trådløse.

 

Ferdig :)

 

EDIT:  Ser forøvrig at løsningen over er minst like god og den samme - more or less...

9354449[/snapback]

 

Er faktisk stor forskjel, med din løsningen vil man måtte sette fast ipadresse hver gang man skal logge inn på den trådløseruteren. Så lenge man har denne faste adressen vil man ikke komme seg ut på nett, så man må bytte tilbake så snart man har fikset det man skulle i den trådløseruteren.

Lenke til kommentar
Koble deg på trådløsrouteren, slå av DHCP LAN på den.

Koble nettverkskabelen fra routermodemet i en av lanportene på den trådløse.

 

Ferdig :)

 

EDIT:  Ser forøvrig at løsningen over er minst like god og den samme - more or less...

9354449[/snapback]

 

Er faktisk stor forskjel, med din løsningen vil man måtte sette fast ipadresse hver gang man skal logge inn på den trådløseruteren. Så lenge man har denne faste adressen vil man ikke komme seg ut på nett, så man må bytte tilbake så snart man har fikset det man skulle i den trådløseruteren.

9373654[/snapback]

Du har rett og det var derfor jeg skrev at din var minst like god.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen, folket. :)

 

Men jeg lurer på enda en ting. Om jeg faktisk burde dette?

 

Har det noen betydning for "hastigheten" hvorvidt jeg kjøper en 54 Mbp/s trådløs ruter som sender til en PC kanskje 10 meter unna (gjennom noen vegger av trevirke), eller bare bruker den gamle ruteren og kobler til med en ledning på 20 meter?

 

Intuitivt tror jeg den ledningen er verst, men...

 

Det er forøvrig et 20'000, 1000 kbp/s - abbonement jeg har. På ruteren står det 17'100 i nedlasting, og når jeg bruker diverse speedometre pleier jeg å få 14'400 og 800.

 

Kanskje jeg får noe nærmere 17'100 om jeg ikke bruker den ekstremt lange ledningen? :)

 

(Jeg må legge til at jeg syns det er jævlig upraktisk med den ledningen som slynger seg gjennom hele huset)

Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Det å "slå av ruterfunksjonen", innebærer det det samme som å slå av DHCP-funksjonen?

9344695[/snapback]

 

Nei, ikke helt i boks der.

 

Logg inn på ruter:

 

1) Sett Lan til å ha subnettet 10.0.0.0/24. Sett så ruteren opp med adressen f. eks 10.0.0.10.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse” ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av, ellers må du sette fast ip-adresse på maskin for å kunne nå den. (192.168.x.x osv))

 

2) Slå av DHCP i ruteren.

 

3) Ethernet kabelen som kommer fra thomson ruteren skal du nå sette i en av de fire LAN portene du har på den trådløse ruteren.

 

Du har nå et aksesspunkt + 3 lan porter. Alle maskinene vil få ip-adresse fra Thomson ruteren, og du slipper å dobbel ”natte”.

 

(Ja, det finnes andre måter å gjøre det på.)

9354212[/snapback]

 

Hei igjen! Jeg lurer på dette med "subnettet". Jeg finner nemlig bare mulighet til å sette IP på ruteren samt "nettmaske". Er nettmaske det samme som subnett?

 

Men. Om jeg slår av DHCP, hvordan skal jeg komme inn på ruteren da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...