Gå til innhold

DVD kvalitet


snesoey

Anbefalte innlegg

Har laget og brent en film på en DVD-R plate. Når jeg spiller av platen - internt eller om det er en ekstern DVD spiller, så er kvaliteten mye dårligere enn den opprinnelige mpeg2 filen. Dette forekommer uansett hvilket DVD authoring program jeg bruker. Lurte på om det kunne være noe med innstillingene mine. Men når jeg kjører den brente .vob filen som ligger på DVD platen, ja da er kvaliteten mye bedre (kvaliteten jeg hadde forventet meg). Noen som vet hva jeg må gjøre for å få vist filmen i den kvaliteten .vob filen tross alt har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen forkalring på dette, men jeg sliter med et annet problem. Når jeg har brent ferdig en film (12 min.) fungerer den ikke på annet enn Power DVD`n i maskinen jeg har brent den i. Jeg har også forsøkt andre avspillingsprogrammer uten resultat

 

Jeg kjører Power DVD i en laptop, og der vil den ikke spille av. Den ferdige brente DVD`n vil heller ikke spille på min Hitachi Stand alone maskin. Jeg har forsøkt snart det som er av brenneprogrammer, men resultatet er negativt hver gang.

 

Det merkelige er at jeg kan kopiere f.eks. en kjøpefilm med programmet DVDX Copy (meget bra og enkelt program, anbefales), som forøvrig deler filmen på 2 stk. DVD plater. Dette fungerer uproblematisk i både laptop og Hitachi maskinen.

 

Av programmer jeg har testet kan jeg nevne følgende:

Nero Vision

Pinnacle Impression Pro

DVDit

Sonic Reel DVD

DVD Moviefactory

Pinnacle Studio 8

+ et par andre jeg ikke husker navnet på

 

Jeg har stort sett testet brenning uten gjøre for mye ut av meny layoutet. Noe spede forsøk er gjort, men jeg har prioritert å få dette til å spille før jeg forsker videre med menyene.

 

Brenneren jeg har heter AOPEN DVRW2412PRO DVD+R/+RW 2.4X/2.4X/8X/12X/10X/32X

 

Hvis noen skulle ha et triks på innerlomma taes dette i mot med takk.

Lenke til kommentar

Korreksjon: 768x576 er faktisk det riktige formatet hvis man regner med kvadratiske pixels. forholdet er "ekte" 4/3 (hvis du gidder å regne det ut).

 

MEN: Pal har ikke kvadratiske pixels, formatet er faktisk 704x576.

 

720x540 er jo også et riktig 4/3 forhold og tror det brukes for at man lettere skal kunne eksportere både til PAL & NTSC. Desverre har jeg ikke noen anelse om hvordan du fikser dette men det må da være en innstilling i programmet du bruker?

Lenke til kommentar
Har laget og brent en film på en DVD-R plate. Når jeg spiller av platen - internt eller om det er en ekstern DVD spiller, så er kvaliteten mye dårligere enn den opprinnelige mpeg2 filen. Dette forekommer uansett hvilket DVD authoring program jeg bruker. Lurte på om det kunne være noe med innstillingene mine. Men når jeg kjører den brente .vob filen som ligger på DVD platen, ja da er kvaliteten mye bedre (kvaliteten jeg hadde forventet meg). Noen som vet hva jeg må gjøre for å få vist filmen i den kvaliteten .vob filen tross alt har?

 

 

Jeg bruker adobe premiere og en mpeg2 plugin. Når jeg lager mpeg2 filmer, så kan jeg stille inn på kvaliteten vha denne pluginen. Måten den skal kode på, bit/sekund og format kan stilles inn..

 

At du får dårligere kvalitet enn råformatet ditt tyder vel bare på at du har noen innstillinger som gjør at det blir den kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...