Gå til innhold

legge inn windows på ny harddisk til laptop


koktris

Anbefalte innlegg

Heihei! Har fått meg ny harddisk til laptopen(den gamle harddisken har kræsjet...) og fått satt den inn i laptopen..Så prøvde jeg å boote opp win cd'en og få innstallert windows,men det gikk ikke...Det står bare at det er ikke funnet noe operativssystem,noe som er logisk når disken er helt ny...Hva gjør jeg feil og hvordan skal jeg evt. få innstallert windows på den nye harddisken?..håper på raske svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start på nytt og put i cd'en, trykk når det står "Trykk en knapp for og Starte fra CD og installere Windows" klarer ikke den der ord rett, Mmen fungerer ikke det har du heller ett annet problem.

 

Tips.. Bios -> se om Maskinen faktisk finner disken din

Endret av Imsdalo
Lenke til kommentar

Var borte noe tilsvarende...

 

Da var det sånn at det var en S-ata disk, og den xp cden ikke hadde noe drivere , husker ikke helt. løsningen tror jeg lå på MS sine sider, tror det var en fix eller no...

 

Prøv å søk på ms sine sider eller google etter og se om noen flere har det problemet.

Lenke til kommentar

Den linken vil nok ikke hjelpe deg noe.. for det problemet vil du ikke få før windows plata prøver å lese info ifra hraddisken.. og det er ei stund etter at du har begynt å starte fra cd.

 

Men sjekk biosen din igjen du, og vær helt sikker på at cd/dvd står som første valg.. du kan også se om det kommer opp noe melding likt som da du får vite hvilken tast du skal trykke for å komme inn i bios, om det står noe sånt som change boot device eller noe.. er sånn på min HP maskin, at jeg kan trykke escape når bios bilde er oppe, så får jeg ei liste over boot valg og velger cd.

 

En annen ting kan være at plata di ikke er oppstartsbar.. om det er ei lovlig/ekte plate skal den være oppstarts bar.. men om den er brent kan det ha blitt noe feil under brenning f.eks.

Lenke til kommentar

Kan være samme problem som jeg hadde på min HP maskin.. jeg bytta til dvd-brenner på den.. og biosen min fant den ikke.. dermed kunne jeg ikke starte opp ifra den, men den funka 100% i windows.

 

Men regner ikke med at du har bytta cd/dvd-rom?

Evt om du har mulighet til å starte fra USB? så kunne du f.eks kobla til et eksternt cd-rom om du har.

Lenke til kommentar

Hmmm. Prøv å Fjerne hd før du booter, bare for å sjekke om den finner cd romen da. hvis den finner cd romen uten hardisken er det nok bios som er låst til den hardware du har. mao. du kan ikke bytte ut hw i den.

har vert borte i mange sånne tilfeller. Da måtte jeg sende den in for å låse opp biosen. Dette høres helt likt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...