Gå til innhold

Paramount velger HD DVD


Anbefalte innlegg

I en forbrukers øyne ser vi helst at HD-DVD går seirende ut av denne maktkampen! Dette fordi verden har blitt global og at varer og tjenester kjøpes verden over. Ergo er soneinndelingen vi har på Blu-ray et hinder for oss vanlig dødlige.

 

Når det er sagt har jeg PS3, og er fornøyd med det. Men håper inderlig at jeg blir tvunget til å kjøpe meg en HD-DVD spiller snart.

 

Synd at Sony er så fantastisk mer dyktige til markedsføring enn det Toshiba og gjengen er :( For vinneren er ikke de med best produkt, men de med best markedsføring.

 

 

Uansett er denne kampen forvirrende for folk flest, og da er det jo hyggelig at en nerd som meg kan slenge inn kommentarer som at selv om filmen er på HD-DVD eller Blu-Ray så medfører ikke det at den kjører ekte HD heller :) Har ingen filmer jeg som støtter 1080p :)

 

Eneste jeg har opplevd hittil som støtter dette er spillet Motorstorm til PS3. (som jeg har kjøpt vel og merke. Vet det er noen 1080p spill til)...

 

Tjohei

 

 

HD-DVD FTW!

Rofl

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, diskusjonen om kvalitet blir vel litt teoretisk - i alle fall for selskaper som gir ut filmene sine på begge teknologier. Det som betyr mest for kvaliteten er den jobben selskapet har lagt i å 'nedgradere' filmen til HD-format. Det er ikke noen helautomatisk prosess - det krever mye innsats for å få godt resultat. Og siden de to teknologiene støtter de samme formater gjør filmselskapene det bare en gang. Så da blir resultatet likt. Om du ser forskjell, har det med spilleren å gjøre, ikke formatet.

 

Forskjellen på studioenes jobb er derimot stor. Mission Impossible på HD-DVD er et eksempel på hvor dårlig det kan gjøres - King Kong på hvor bra det kan bli.

9328237[/snapback]

En del studioer har faktisk brukt forskjellig codec til HD DVD og Blu-ray for en del av sine filmer (du nevnte Mission Impossible: HD DVD=VC-1/Blu-ray=MPEG-2)

Lenke til kommentar
Kan Vice og Source vennligst forklare hva dere prøver å si om kvaliteten? Dere vet at Blu-Ray og HD-DVD bruker akkurat de samme kodekene? Jeg vil påstå at Blu-Ray kun har et teoretisk kvalitetsforsprang, da de har samme hastighet, og man med dagens bitrater har plass til MANGE timer materiale på en plate. Faktisk, så kunne de fleste filmer i H.264 HD vært levert på en vanlig DVD-plate.

9327986[/snapback]

Kort fortalt, blu-ray har hvert kjent for å gi ut noen plater med mpeg2 kvalitet. Dette er en codec som gir dårligere kvalitet og tar mer plass enn feks. mpeg4.

Etterhvert har dog BuRay begynt å bruke samme codec som HD-DVD, dvs. VC-1.(Etter min personlige erfaring e det denn jeg har sett mest av)

Kvalitetsforskjell idag er dermed mest opp til selve konverteringen som studioene gjør, som noen nevnte.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Har PS3 og HD-DVD spiller selv.

 

Syns at HD-DVD generelt har hakket bedre bilde kvalitet enn blu-ray. Vet ikke om de jobber mere med filmene eller om det har noe med codec å gjøre.

 

Men derimot syns jeg lyd PCM 5.1 fra blu-ray platene er helt konge.

 

Så jeg kjøper både hd-dvd og blu-ray. Hvis det er en film med masse lyd etc plukker jeg gjerne blu-ray versjonen hvis den finns i begge versjoner.

 

Så er også sone indelingen på blu-ray noe herk. Selv om ikke alle selskap har tatt den i bruk.

 

Største feilen begge gjorde var å ta med hdcp. Det har kosta meg og sikkert mange andre endel penger pga oppgradering av alt utstyr. + at endel er uheldig og får problemer med hdcp også. Sync issues osv.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Hvem er det som har satt i gang det tåpelige ryktet om at Blu-ray har høyere kvalitet ? Blu-ray har større lagringsplass - det er alt. Det er akkurat samme laser på begge formatene, men Blu-ray benytter enn annen såkalt "Numerical aperture", (0,85 mot 0,65 på HD-DVD) som gir større lagringskapasitet. Det er også et tynnere, men sterkere, beskyttelseslag på Blu-ray som gjør de dyrere å produsere.

 

Begge formatene bruker samme medieformat, MPEG-4 AVC (H.264) / VC-1 / MPEG-2. Dersom noen av formatene kan sies å ha dårligere kvalitet er det faktisk Blu-ray, som etter sigende har brukt dårligere medieformat på en del filmer.

 

Andre forskjeller på formatene er at HD-DVD er regionfri og har innebygget muligheter for å laste ned interaktivt innhold fra internett og har dessuten kommet mye lengre med andre tilleggsfunksjoner. HD-DVD krever også Dolby TrueHD, det gjør Blu-ray ikke.

 

Blu-ray har rett nok noe større utvalg av filmer, men det er i ferd med å endre seg. Blu-ray har solgt masse spillere i form av PS3, men lite utenom - der leder HD-DVD stort. Det er også mulig å få kjøpt HD-DVD i 5-1/4" format til en overkommelig pris - (Toshiba SD-H802A).

Endret av tweakish
Lenke til kommentar
HD-DVD for den vanlige dødlige, og Blu-Ray for de kresne.

9327705[/snapback]

Nå har vel egentlig nok personer kommentert dette her. Men hva jeg har lest så foretrekker entusiaster HD-DVD. Hvorfor vet jeg ikke helt. Det kunne vært spennende å vite hva brukerne hos AVforum.no foretrekker? Noen som vet?

 

 

Hvem er det som har satt i gang det tåpelige ryktet om at Blu-ray har høyere kvalitet ? Blu-ray har større lagringsplass - det er alt. Det er akkurat samme laser på begge formatene, men Blu-ray benytter enn annen såkalt "Numerical aperture", (0,85 mot 0,65 på HD-DVD) som gir større lagringskapasitet. Det er også et tynnere, men sterkere, beskyttelseslag på Blu-ray som gjør de dyrere å produsere.

 

Begge formatene bruker samme medieformat, MPEG-4 AVC (H.264) / VC-1 / MPEG-2. Dersom noen av formatene kan sies å ha dårligere kvalitet er det faktisk Blu-ray, som etter sigende har brukt dårligere medieformat på en del filmer.

9328551[/snapback]

Grunnet høyere kapasitet hos Blu-ray så kan de kjøre høyere bitrate på videostrømmen. Det er vel dette Sony gosser seg på. Men i praksis har dette svært liten betydning i følge Hjemmekino.no.

 

 

 

Hjemmekino.no har laget en liten HD-DVD vs Blu-ray. Den bør kanskje ikke taes så veldig høytidelig, men interessant lesing lell :)

Lenke til kommentar
Journalistikk? Hvorfor bare kjøre siteringssaker. Det som ikke nevnes med ett eneste ord her, er at Paramount har fått 150 millioner dollar for å eksklusivt bruke HD DVD i 18 måneder. Hvordan store markedsaktører bruker sin makt til å dreie konkurransen, nevnes ikke.

9338666[/snapback]

De 150mill er vel ikke bekreftet av noen som helst, men føyer seg vel opp i rekken av løse rykter som er blitt tatt for god fisk i media. Vi vet jo at det tidligere har kommet direkte løgn fra BluRay gruppen som feks. at "Target har kuttet ut HDDVD" ol.

18måneder er jo også direkte avkreftet av CTO i Paramount:

 

PCW: Will this exclusive period extend for a limited time, or is this an indefinite arrangement?

 

Bell: At this moment in time, it's an indefinite commitment. The core of this announcement comes from our experience, and what our consumers are looking for. We hope this will influence consumers' choices.

http://www.pcworld.com/article/id,136253-c...gy/article.html

Lenke til kommentar
Journalistikk? Hvorfor bare kjøre siteringssaker. Det som ikke nevnes med ett eneste ord her, er at Paramount har fått 150 millioner dollar for å eksklusivt bruke HD DVD i 18 måneder. Hvordan store markedsaktører bruker sin makt til å dreie konkurransen, nevnes ikke.

9338666[/snapback]

De 150mill er vel ikke bekreftet av noen som helst, men føyer seg vel opp i rekken av løse rykter som er blitt tatt for god fisk i media. Vi vet jo at det tidligere har kommet direkte løgn fra BluRay gruppen som feks. at "Target har kuttet ut HDDVD" ol.

18måneder er jo også direkte avkreftet av CTO i Paramount:

9338909[/snapback]

 

Ok, greit nok, det kan godt hende at dette ikke stemmer. Poenget er at denne diskusjonen ikke blir tatt. Hvorfor kan man ikke grave litt? Analysere litt. Hvilken betydning har denne avtalen for format-konkurransen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...