Scix Skrevet 21. august 2007 Skrevet 21. august 2007 (endret) Hei! Vi må ha ny backbone switch, men sliter litt meg å finne en, av den enkle grunn at jeg ikke har kompetanse nok. Men switchen skal binde sammen ca 100+ maskiner, fordelt på 200+ brukere, fordelt igjen på 5 større segmenter (datarom) og diverse mindre segmenter. På datarommene er det ZyXEL Dimension ES-1024 switcher. Det er også planer om å utvide nettverket med en del med trådløst, men da burde jo det være skilt fra det andre nettet, så kanskje Vlan støtte? Kan noen hjelpe meg? Endret 21. august 2007 av Scix
Wayshot Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Hva slags switch (merke, antall porter, hastighet) er det du har tenkt å bytte ut? Jeg anbefaler en eller annen Cisco-switch med 24 100Mbit-porter og to Gigabit-porter, f.eks. Cisco Catalyst 2960 24 TT. Cisco-switcher koster, men de er meget stabile og har *mange* muligheter, bl.a. VLAN.
Scix Skrevet 22. august 2007 Forfatter Skrevet 22. august 2007 Vi har nå en Cisco Catalyst 2900 Series XL med 12 10/100 porter. Grunnen til at vi ønsker å bytte ut denne er pga. nettet knekker helt sammen når vi ghoster eller annen multicasting, og trafikken går gjennom den. Men den du snakker om Wayshot virker jo ikke så gal. Ikke prismessig heller. (Hadde sett for meg noe som kom tettere opp mot 10 000)
lohelle Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 (endret) Vi har nå en Cisco Catalyst 2900 Series XL med 12 10/100 porter. Grunnen til at vi ønsker å bytte ut denne er pga. nettet knekker helt sammen når vi ghoster eller annen multicasting, og trafikken går gjennom den. Men den du snakker om Wayshot virker jo ikke så gal. Ikke prismessig heller. (Hadde sett for meg noe som kom tettere opp mot 10 000) 9335973[/snapback] Tror dere burde satse på en gigabit switch jeg. Jeg kjører selv Cisco, og jeg tror en 24-porter Cisco 2960 (for eks) vil bli litt for dyr (kjører selv på 3550/3560 L3 versjonene) HP har for eks en Procurve 2810-24G som skal være bra! Denne koster rundt 10000 kr eks mva.. edit: jeg ser at Cisco Catalyst 2960G 24 Tc (24-porter gigabit) er å få tak i til i overkant av 12000,- eks mva.. Ellers så fins det mange som "klarer" lasten og har vlan.. men jeg ville satset på "en av de store".. Endret 22. august 2007 av lohelle
Scix Skrevet 22. august 2007 Forfatter Skrevet 22. august 2007 Ok, for vi er en skole som vokser for hvert år, så er kanskje ikke så dumt å tenke langt frem... De i topper snuser mer og mer på trådløst, så det kommer nok inn ett subnet som er for WLAN etterhver. Da jeg tenkte at vlan var lige greit, istede for ekstra routere.
lohelle Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Et lite tips.. Gå da for en switch med POE (power over ethernet) Da kan trådløse access-punkter som støtter POE plasseres med KUN en nettverkskabel mot switch. De får da strøm over nettverkskabelen. Jeg kjører en Cisco 3550 switch med POE som igjen har 5 trådløse baser (cisco) tilboblet med strøm over nettkabelen. Veldig praktisk. Det finnes selvsagt mye rimeligere produkter enn Cisco som fungerer flott. Det kommer sikkert tips fra andre på slike alternativer.
headbullen Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 (endret) Skoler er ofte veldig krevende nettverks messig, pga. ofte reinstallasjoner via nettverk, filer som sendes/hentes og skrivere som skal stå tilgjenglig for elev/lærer maskiner. Iallefall nå, når pcer skal brukes enda mer aktivt i skolehverdagen. Må hive meg på med resten her, og anbefale en av de større proff merkene, samtidig som du får 10/100/1000 på alle porter. Setter du 10/100 på backbonen vil dette redusere farten ut til dine videre under switcher. Noe som er dumt hastighets messig. Hvordan kjører dere forøvrig systemene ? Er det terminal basert, reinstallasjon hver natt osv osv ? Kan være viktig faktor i å beregne seg en anslått mengde data som blir overført. Endret 24. august 2007 av headbullen
Wayshot Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 (endret) headbullen: Om man skal få utnyttet gigabit i backbone, bør også kantswitchene på datarommene byttes ut med noen som har gigabit uplink. Zyxel Dimension ES-1024 har, så vidt jeg vet, kun 10/100-porter. For å unngå at hele nettverket "kveles" ved multicast-ghosting, bør backbone-switchen støtte multicast-filtering og ha dette aktivert. Endret 25. august 2007 av Wayshot
lohelle Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 headbullen: Om man skal få utnyttet gigabit i backbone, bør også kantswitchene på datarommene byttes ut med noen som har gigabit uplink. Zyxel Dimension ES-1024 har, så vidt jeg vet, kun 10/100-porter. For å unngå at hele nettverket "kveles" ved multicast-ghosting, bør backbone-switchen støtte multicast-filtering og ha dette aktivert. 9355802[/snapback] Cisco 2960 har så vidt jeg vet multicast filtering.. I tillegg så regner jeg med at "kantswitchene" er av typen billig.. så det er vel stor sjanse for at disse blit byttet ut først.. ? Ville ikke kjøpt noe tregere enn gigabit til et såpass stort nettverk!
Scix Skrevet 26. august 2007 Forfatter Skrevet 26. august 2007 Slik det ser ut nå, blir det nok Cisco Catalyst 2960G 24 TC. Det stemmer at de ZyXEL switchene bare har 10/100 porter. Skal se om det ikke er mulig å ordnet på det også. Høres jo logisk og fornuftig ut,,, Det er snakk om tunge klienter her, som alle er koblet opp mot en fil og printserver, samt enkelt mindre nettverksprogrammer. Reinstallasjon av maskiner skjer vel kanskje en eller to ganger i hvert semester, så det er jo ikke så ofte. Hvis det blir bedre med denne switchen vil nok antall reinstallasjoner øke. Nå tar det jo over en time å ghoste, noe jeg har klart å gjøre på 12 minutter. (3GB bilder på lukket nettverk)
JKJK Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 (endret) Sitter selv som IT-Tekniker på en videregående skole, og vi har Cisco 3550 12g fiberswitch som backbone sammen med Cisco 3560G. Dette funker kjempebra! Vi har alt fra 2950 til 3550, 3560 og 3560G ut i fordelingsskap. Vi kjører også Cisco trådløsnett med Cisco WLC 4402 trådløskontroller. Anbefales på det sterkeste, men koster penger. Men dere vil spare mye jobbing og feilsøking på en WLC hvis dere vurderer et større trådløsnett med tiden. Vi har ikke hatt noe nedetid at all på vårt trådløsnett etter at kontrolleren kom i hus Har ca. 600 brukere på trådløsnettet i år, og vil vokse til rundt dryge 800 neste år og takket være kontrolleren + wcs software har vi nok ikke stort å frykte ' Vi bruker Altiris til å speile datarom/tynnklienter/laptoper, og før slet vi med at swticher avgikk med døden under speiling, men etter vi byttet til cisco over så og si hele fjøla, har dette vært en saga blått. Og Nettet har ikke vært nede et minutt de siste 3 årene heller unntatt ved strømbrudd Endret 27. august 2007 av JKJK
fatalicus Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 På den videregående skolen jeg jobber, bruker vi en D-Link DGS-3324SR som backbone. Den har 24 10/100/1000BASE-T porter. Med den hadde vi problemer med at ting gikk sakte, eller nettverket stoppet nesten helt opp, når vi ghostet (multicast). løsningen på dette var rett og slett å aktivere IGMP snooping på alle svitsjer. Etter det har vi ikke merket noe til at vi ghoster når det gjøres. Så en løsning kunne vært og sjekke om svitsjene du har i dag, har mulighet til dette, og bruke det. Men med tanke på fremtiden, så er nok en ny svitsj, som er litt kraftigere, og svtisjer utover med gigabit uplink en god investering.
JKJK Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 yes... men skal du kjøpe nytt er det kun cisco som gjelder! sjekk ut Zycko, de har billig cisco. Der kan du også få kjøpe brukt til en billig penge. Har selv kjøpt 2 stk 2950 switcher der privat.
tyldum Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Grunnskoler får 'offentlig'-priser rett fra Cisco. Bare å ta kontakt med et par av de nærmeste IT-bedriftene som retter seg mot bedriftsmarkedet og be om tilbud.
lohelle Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 (endret) Jeg kjøper brukt når nypris er over det dobbelte av bruktpris.. På denne måten kan jeg ha standby utstyr. Nedetid blir det alltid når noe går i stykker, men med reservedeler "on site" så er det jo bare å bytte (ev oppdatere med nyeste config) og være oppe igjen like etterpå! Når det er sagt så tror jeg ikke det er lett å finne (brukte) rene Cisco gigabit switcher til veldig mye under nypris.. Så den gigabit switchen ville jeg kjøpt ny, med offentlig rabatt! Endret 31. august 2007 av lohelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå