Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mine eller naboens epler? (Nedfallsfrukt?)


TRS

Anbefalte innlegg

Litt tåpelig emnetittel, og saken er forsåvidt relativt fiktiv. Dette er sikkert noe en del folk vil kjenne igjen fra diverse tegneserier, men jeg lurer på hvordan det ville tolkes i virkeligheten.

 

La oss si at 2 naboer (Duck & Jensen ^^) har tomtene sine delt av et gjerde. Jensen har et epletre ved gjerdet og noen av greinene henger over på den andre tomten.

 

Når disse eplene da faller ned, har eieren av treet noen rett på å få tilbake eplene eller er de naboens "eiendom"?

 

Det kan vel forsåvidt bringes over i andre lignende saker.

Om noen (for eks en nabo igjen) setter en gjenstand (si for eks et malingspann) på min eiendom uten tillatelse (grunnen til å skaffe seg ulovlig lagringsplass er vel likegyldig), kan jeg da ta det som mitt eie?

Endret av TRS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noen (for eks en nabo igjen) setter en gjenstand (si for eks et malingspann) på min eiendom uten tillatelse (grunnen til å skaffe seg ulovlig lagringsplass er vel likegyldig), kan jeg da ta det som mitt eie?

Det blir en helt annen sak enn eplesaken, og nei. Det betyr selvsagt ikke at du må la det stå der.

Lenke til kommentar
Om noen (for eks en nabo igjen) setter en gjenstand (si for eks et malingspann) på min eiendom uten tillatelse (grunnen til å skaffe seg ulovlig lagringsplass er vel likegyldig), kan jeg da ta det som mitt eie?

Det blir en helt annen sak enn eplesaken, og nei. Det betyr selvsagt ikke at du må la det stå der.

9348364[/snapback]

 

Hva kan du gjøre med spannet, da? Kan du lempe det over gjerdet? Det er jo ikke ditt spann, og selv om du rettslig sett kan forby naboen i å sette spann fra seg på din eiendom, er det vel ikke gitt at du rent faktisk kan håndheve eiendomsretten din selv?

Lenke til kommentar

Det er et interessant juridisk spørsmål du stiller. :)

Det er absolutt egnet til spøk, men tatt i betraktnig at slike ting faktisk har forårsaket nabokrangler og slåsskamper, så bør en vel forsøke å behandle det med alvor.

 

Selve problemstillingen mht. nedfallsfrukt (det kan like godt dreie seg om blader på høsten og tørre kvister) er ikke direkte lovregulert (merkelig nok). La oss også se helt bort fra muligheten til å snakke med naboen, orde opp i minnelighet, bryte håndbak med ham, etc. etc... Vi prater ren juss her altså.

 

Granneloven (Naboloven) har en lovparagraf til en tilnærmet situasjon som kanskje kan brukes analogisk på ditt tilfelle. Det gjelder §12 som sier:

§ 12. Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg. For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid.

 

       Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina.

Alt som stikker over på din side kan du altså klage på, og eventuelt fjerne, forutsatt at du har gitt beskjed på forhånd. Det som skjæres av kan du "eige til deg", dvs. ta til deg. Hvis vi setter denne paragrafen inn i din spørsmålstilling, så kan du, forutsatt at du har gitt beskjed, med rimelig frist, ta til deg frukten (men da er jo den råtnet sansynligvis). Jeg vil jo tro at en varsel for fremtidige aksjoner vil holde. Du burde slippe å gi beskjed hver gang et eple treffer bakken.

 

Men så enkelt er det jo ikke. Det har vel aldri vært det i juridisk sammenheng. Det er en annen paragraf som sier at disse greinene og røttene (og sansynligvis ikke frukten heller) ikke kan skjæres og tilegnes dersom det "er nemnande om å gjere" for eigaren å beholde treet slik det står (med greiner og nedfallsfrukt og hele pakka)

 

§ 3. Er det ikkje nemnande om å gjera for eigaren, må han ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.

 

Så konklusjonen (som slettes ikke er entydig) er at du må gi beskjed til naboen at du enten vil ha vekk frukten (han besørger det selv), eller at du vil beholde frukten dersom den ikke er fjernet innen rimelig tid, og dersom du ikke hører noe for fremtiden så er det den avtalen som dere er blitt enige om som gjelder.

 

Problemet oppstår dersom han nekter å fjerne frukten, og du ikke vil ha den, men likevel vil ha den fjernet. Hvis han da ikke følger opp, men lar frukten ligge, så kan du gjøre som mange andre enn deg gjør.; De plukker frukten på natta og hiver den over gjerdet til naboen, som så igjen plukker den opp og hiver den tilbake neste natt (Donald Duck, ikke sant). Da maner du deg opp og krever greinene fjernet ifølge § 12 fordi de er "til nemnande skade eller ulempe" for deg og han svarer med å hevde at det er "nemnande om å gjere" for ham at greinene forblir som før.

 

På dette tidspunktet har skruen fått en full tørn og man engasjerer advokater slik at saken havner i forliksrådet. Hvis den ikke løses der, så går den videre til byretten, og da er det en dommer, som i fullt alvor, vil lytte til partene for så å gi en dom på saken. Det hele vil stå og falle på ditt behov og ønske for å fjerne greinene, som igjen slipper epler og blader inn på din tomt, er større enn hans behov og ønske for å beholde greinene.

 

Loven legger altså opp til en dialog og vurdering av partenes behov. Det er altså ingen paragraf man kan slenge over gjerdet sammen med eplene som kan løse problemet sånn med det samme. (irriterende ikke sant) :(

 

Jeg vil tro at i den grad dommeren lar naboen beholde greinene, så vil han kreve at han rydder opp nedfallet fra dem. Det er sikkert rettspraksis omkring dette... :hmm:

 

Naboskapet har gått i dass, men man vant jo eplekrigen :thumbup:

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selve problemstillingen mht. nedfallsfrukt (det kan like godt dreie seg om blader på høsten og tørre kvister) er ikke direkte lovregulert (merkelig nok). La oss også se helt bort fra muligheten til å snakke med naboen, orde opp i minnelighet, bryte håndbak med ham, etc. etc... Vi prater ren juss her altså.

...

Naboskapet har gått i dass, men man vant jo eplekrigen :thumbup:

9351731[/snapback]

Fant ikke noen rettsavgjørelser i Lovdata på nedfallsfrukt. Det er vel en fare for at eventuelle saker i verste fall stopper i forliksrådet.

 

Dette området er med andre ord høyst usikker rett.

 

:!:

 

Selv om jeg tror man skal være ganske trygg på at det bare er å plukke eplene av hjertens lyst. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...