Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-120


HKS

Anbefalte innlegg

Oppdatering på ET-120:

 

De har nå fjernet isolasjonskummet rundt LOX-feedline brakettene. De skal begynne med å ha på nytt isolasjonskum der nå. Setter inn et bilde av det aktuelle området på tanken:

 

07pd2372-m.jpg

Legg også merke til at ET-120 har fått nye IFR ramper (Ice Frost Ramps). isolasjonskummet er mye lysere når det ikke er utsatt får sollys.

 

Ellers ser det fremdeles bra ut for oppskytning 23. oktiber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ukens oppdateringer:

 

Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight -

U.S. Node 2

Vehicle: Discovery (OV-103)

Location: Orbiter Processing Facility Bay 3

Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In Orbiter Processing Facility bay No. 3 this week, forward and aft

closeout work continues. The midbody closeouts are complete. Closeout

of the crew cabin airlock is under way. The orbiter's main engines

have been configured for rollover. Workers are installing hard covers

on the orbiter's windows.

 

Stacking and closeout of the STS-120 solid rocket boosters in the

Vehicle Assembly Building are finished. Mating of the external fuel

tank to the boosters is targeted for Sept. 5, pending completion of

foam repair work that is being done on the tank's liquid oxygen

feedline support brackets.

 

 

Alt ser så langt ut bra mot en oppskytning den 23. oktober... :)

Lenke til kommentar

ET-120 har nå blitt løftet over til High-bay 3 i VAB, og har blitt festet til startrakettene.

 

Neste skritt i prosessen er å kjøre over Discovery (roll-over) og feste henne til tanken. Dette skal skje 19. september.

 

27. september skal Discovery med tank og startraketter kjøres ut til oppskytningsrampe 39A (roll-out)

 

Her kommer et par bilder av ET-mating:

 

07pd2392-m.jpg

 

07pd2399-m.jpg

Lenke til kommentar
Takk for bra og utfyllende svar, Kimmern. Vet ikke helt om du svarte på det, men gjennom atmosfæren ? Kometer og slikt brenner jo opp der? Og romfergene vil vel bli satt ut for et vanvittig "press" der ?

 

Mener jeg så et program på TVN eller TV3 igår om Discovery fergen som ikke kom tilbake til jorden. Og at det gikk gjennom atmosfæren i 42.000 km/t ?

 

 

Utrolig bra og fyldige svar fra dere her.

9366256[/snapback]

 

Re-entry er NASA-uttrykket for returen gjennom atmosfæren. Ca 1 time før landing er romfergen orientert med bakparten først, før romfergen fyrer de to OMS-motorene (de 2 små rakettmotorene ovenfor hovedmotorene på hver side) og bremser farten med ca 300 km/t. Farten er da fortsatt ca 7,5 kilometer per sekund, eller rundt 28 000 km/t. Deretter snur den seg rundt med nesa først med en vinkel (med vingene som referansepunkt) på 40 grader pitch oppover.

 

Ca en halvtime før landing treffer romfergen de ytterste lagene av atmosfæren. Dette kalles Entry Interface, og skjer ved 400 000 fots høyde (ca 120 kilometer). Nå kommer jobben til varmeskjoldet. Som du sa brenner kometer og asteroider opp i atmosfæren. Varmeskjoldet sørger for at dette ikke skjer. Undersiden av romfergen er dekket av mange tusen spesielle fliser, som består av 90% luft. På vingekantene er det spesielle karbonpaneler som er designet for å motstå skyhøye temperaturer. Det var i disse panelene det var et hull som førte til Columbiaulykken (Det var Columbia, ikke Discovery som ble ødelagt. Discovery lever fortsatt i beste velgående). Grunnen til at fergen treffer atmosfæren med vingene i så skarp vinkel er så undersiden av romfergen er mest mulig eksponert og vil ta imot varmen.

 

Foran romfergen begynner luftpartiklene å hope seg opp. På grunn av den høye farten blir luftpartiklene kraftig komprimer fordi de ikke rekker å "gli forbi". Når partiklene kommer tettere sammen utvikles det varme. Det oppstår en sjokkbølge foran romfergen og utenfor denne blir temperaturen på mange mange tusen grader. Romfergen er delvis beskyttet pga trykkbølgen, men noe varme trenger gjennom. Det er denne varmeflisene absorberer. På det meste er det over 2000 grader celsius. Da går luftpartiklene over til plasma, en slags fjerde tilstand som verken er fast, flytende eller gass. Dette er grunnen til at romfergen ser ut som en lyskule fra bakken når den fyker forbi. For å bli kvitt den overflødige energien og for å justere fart og høyde før landng går fergen gjennom en rekke "roll reversals". Sett utenifra ville disse sett ut som yaw-manøvre da referansepunktet er vingene og ikke nesa. Først svinger fergen til venstre (dette kan selvsagt variere basert på flygeprofilen), opptil 80 graders vinkel på svingen, noen minutter senere svinger den over til venstre, senere til høyre og til slutt til venstre.

 

Ca 20 minutter etter Entry Interface kommer romfergen ut av den mest risikofylte delen. Da har fergen bremset så mye at den flyr mer eller mindre som et vanlig fly, vel og merke fortsatt over Mach 4. Varmeskjoldet ha, på grunn av den lave massetettheten og innholdet av luft, absorbert mesteparten av varmen. Det er slik fergen ikke brenner opp. Når den kommer under Mach 1 tar kommandøren over styringen. I ca 35 000-40 000 fots høyde starter det som kalles for HAC, Heading Alignment Circle. Da svinger romfergen enten til høyre eller venstre, og sirkler ned mot ca 12 000 fot hvor den skal være siktet inn på rullebanen. Den fortsetter å stupe mot bakken med nesa 18-20 grader nedover (et passasjerfly går ned med 3 graders vinkel) og en nedstigningsrate på 12 000 fot i minuttet (mot ca 500 i et passasjerfly). Ved 1800 fot starter pre-flare hvor kommandøren trekker fergen ut av dykket og justerer nedstigningsraten så han lander med en rate på , ideelt sett, under 3 fot i sekundet. Ved touchdown er nesa justert ca 10 grader oppover.

 

Håper dette forklarte litt om hva som skjer når romfergen kommer tilbake gjennom atmosfæren.

Lenke til kommentar

Launch Director Mike Leinbach har skissert opp en revisjon av nedtellingen i forkant av STS-120. Denne revisjonen foreslår å kutte ned pausen ved T-3 timer, fra rundt 3 timer til 2 og en halv. Dette er for å begrense oppbyggingen av is på den eksterne drivstofftanken. Det var is som traff Endeavour under forrige oppskyting og førte til den ekstremt oppskrytte og ufarlige skaden.

 

Denne revisjonen er ikke for øyeblikket godkjent, men den vil bli drøftet i god tid før Flight Readiness Review for STS-120.

 

Jeg personlig regner med at denne revisjonen blir godkjent, da den er godt underbygget av hvor lang tid som trengs for alle sikkerhetskontrollene samt hva som skjedde forrige måned med Endeavour.

Lenke til kommentar

Full fart på KSC nå med forberedelser til STS-120!

 

07pd2450-m.jpg

I Space Station Processing Facility blir Harmony (Node 2) gjort klar til å pakkes ned i en laste-container. Harmony skal kjøres ut til oppskytningsrampe 39A noen dager før Discovery er ventet.

 

07pd2418-m.jpg

Samtidig i OPF3 blir siste forberedelser på Discovery gjort. Her monteres det inn en kasse med varmeskjoldfliser. Disse flisene har ferdiglagde skader. Poenget er at astronautene skal teste ut reparasjonsteknikker med et verktøy som kalles T-RAD. Dette er en tykk ""paste" som skal fylle opp skaden med (noe ala fugemasse)

 

Ellers så ser alt bra ut for Discovery's "roll-over" til VAB den 19. september, der skal hun festes til tank og startraketter.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Kenedy Space Center:

 

Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight - U.S. Node

2

Vehicle: Discovery (OV-103)

Location: Orbiter Processing Facility Bay 3

Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In Orbiter Processing Facility bay 3, forward and aft closeout work is

complete. The payload bay doors were opened this week in order to

install the tool stowage assembly that will be used by crew members

on orbit to test tile repair techniques. The payload bay doors are

now closed for rollover, and the vehicle has been powered down.

 

The orbiter weight and center of gravity have been determined. This is

the final task prior to transferring Discovery to the orbiter

transporter in preparation for rollover to the Vehicle Assembly

Building. Rollover is scheduled for 6:30 a.m. Sept. 19.

 

In the Vehicle Assembly Building, mating closeout work continues on

the external fuel tank and solid rocket boosters in high bay 1.

Lenke til kommentar

Roll-over for Discovery er blitt utsatt, etter lekkasjer på de hydrauliske systemene i høyre landingshjul ble oppdaget før helgen. En tekniker oppdaget hydraulisk væske som dryppet med en hyppighet på en dråpe per 20. sekund. Det er en mye større lekkasje enn tillatt, som er en dråpe i timen. Etter inspeksjoner ble det bestemt at systemet måtte repareres. Dette vil gjøres i løpet av uken, og roll-over er sannsynligvis utsatt ihvertfall til fredag.

 

Dette vil ikke påvirke oppskytingsdatoen som fortsatt er 23. oktober.

 

EDIT: Siste info er at reparasjonene er såpass tidkrevende at roll-over sannsynligvis er utsatt til slutten av måneden, og oppskyting 23. oktober er tvilsomt. Mye tyder på at oppskytingen må vente til november, men dette er ikke sikkert før reparasjonene kommer i gang og teknikerne ser hvor stort problemet er.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Teknikerne er foreløpig godt foran skjema med reparasjonene på hydraulikken på høyre landingshjul. Det er ikke avgjort når roll-over blir, og hvor mye dette vil påvirke oppskytingsdagen. Trolig er det snakk om noen få dager. Ikke noe stort problem da oppskytingsvinduet varer til midten av november.

 

Kan jo også benytte anledningen til å si at mannskapet på STS-126 er bestemt, og ifølge nasaspaceflight.com som er en pålitelig kilde er mannskapet som følger:

 

Commander: Chris J. Ferguson (2. ferd, første var som pilot på STS-115)

Pilot: Eric A. Boe (1. ferd)

Mission Specialist: Stephen G. Bowen (1. ferd)

Mission Specialist: Heidemarie M. Stefanyshyn-Piper (2. ferd, første var som MS på STS-115)

Mission Specialist: Joan Higginbotham (2. ferd, første ferd var STS-116)

Mission Specialist: R. Shane Kimbrough (1. ferd)

 

ISS-mannskap opp:

Flight Engineer 2: Sandra Magnus (2. ferd, første var som MS på STS-112)

 

ISS-mannskap ned:

Flight Engineer 2: Gregory Chamitoff (1. ferd, drar opp med STS-124)

Lenke til kommentar

Oppdatering fra KSC:

 

Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight - U.S. Node 2 (Harmony)

Vehicle: Discovery (OV-103)

Location: Orbiter Processing Facility Bay 3

Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In Orbiter Processing Facility bay No. 3, workers replaced four seals

and their associated components on the right-hand main landing gear

strut after a hydraulic fluid leak was discovered during the "weight

on wheels" test. The landing gear has been reassembled and testing is

under way. If all tests are successful, Discovery will roll over to

the Vehicle Assembly Building on Sunday morning.

 

In the assembly building, mate closeout work is complete on the

external fuel tank and solid rocket boosters in high bay No. 1, and

preparations are in progress for the orbiter mate on Monday. Rollout

to Pad 39A is targeted for Sept. 30.

 

 

Problemet med hydraulikken på det høyre landingshjulet er nå fikset. Discovery er gjort klar til roll-over til VAB nå, og hvis været er bra nok så kjører de over imorgen (søndag) tidlig.

 

Roll-out til oppskytningsrampe 39A blir da søndag 30. september.

 

Foreløpig så er det ikke noen utsettelse på oppskytningen på hverken STS-120 eller STS-122.

 

Her er noen bilder:

 

07pd2518-m.jpg

Bilde av det mye omtalte høyre landingshjulet etter at det er fikset.

 

07pd2529-m.jpg

Node 2 (Harmony) har blitt lastet inn i laste-containeren. Den skal etter planen kjøres ut til oppskytningsrampe 39A torsdag i uken som kommer. Et par dager før Discovery kommer.

Lenke til kommentar

Discovery har også blitt heist opp og festet til den eksterne tanken og startrakettene.

 

Nå driver de med tester, hvor de tester at interfacet mellom romfegen og den eksterne tanken fungerer som det skal. Til helgen skal Discovery etter planen kjøres ut til oppskytningsrampe 39A.

 

Kun 4 uker igjen til planlagt oppskytning idag!! :thumbup:

 

07pd2559-m.jpg

Lenke til kommentar

Ukens oppdatering fra Kenedy Space Center:

 

 

Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight - U.S. Node 2 (Harmony)

Vehicle: Discovery (OV-103)

Location: Vehicle Assembly Building

Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

On Sunday, Discovery rolled from Orbiter Processing Facility bay No. 3

to the Vehicle Assembly Building. The orbiter was transferred on

Monday to high bay No. 1, where it was attached to the external fuel

tank on the mobile launch platform. Engineers and technicians spent

the week performing attachment operations, closing out electrical and

mechanical connections on the shuttle stack. The shuttle interface

test is nearing completion. Rollout to Pad 39A is targeted for

Saturday evening, with arrival at the pad early Sunday, Sept. 30.

 

On Thursday, the STS-120 payload was transported to Launch Pad 39A and

transferred to the payload changeout room on the rotating service

structure.

 

 

Node 2 har ankommet oppskytningsrampen. Går alt etter planen, og været holder så skal Discovery ut til oppskytningsrampen iløpet av dagen idag.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

 

Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight - U.S. Node 2 (Harmony)

Vehicle: Discovery (OV-103)

Location: Launch Pad 39A

Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007

Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

On Sunday, STS-120 was transported via the crawler transporter to

Launch Pad 39A. The rotating service structure, which protects and

provides access to the orbiter at the pad, was rolled into position

on Monday. During the week, workers performed shuttle interface

testing, orbiter/external tank leak checks and launch pad

validations. The payload was installed in the orbiter on Thursday,

and the sensor packs were installed on the orbiter boom sensor

system.

 

Loading of hypergolic propellants aboard Discovery is scheduled for

this weekend. Next week, the terminal countdown demonstration test is

scheduled with the STS-120 astronauts and the launch team. This

routine series of events includes emergency training procedures and a

launch countdown dress rehearsal.

 

After the hail monitoring system at the pad showed possible hail in

the predawn hours of Wednesday, engineers fully inspected the space

shuttle but found no damage. There were no radar indications of hail,

though wind-driven rain may have been possible. The calibration of

the hail monitoring system sensors and associated instrumentation is

being assessed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...