Gå til innhold

Informasjonstrussel og sikkerhet i dagens samfunn


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting her i sommer etter å ha lest litt om facebook, personnummersaken osv. Hvor trygt er det egentlig å bruke internett og ny teknologi? :hmm:

 

Facebook er jo obviously ikke den tryggeste tjenesten, men lagrer ikke google, youtube, myspace osv også masse informasjon om oss uten at vi er noe særlig klar over det?

 

Hvilke regler finnes i forhold til sånt og gjør datatilsynet en god nok jobb?

 

Kan feks nextgentel lagre mailene mine til evig tid på sine broadparkservere, eller finnes det regler om at slikt må slettes etter et bestemt antall år?

 

Noen som vet noe?

 

Bruk gjerne tråden til å diskutere ting omkring emnet jeg tar opp her :thumbup:

 

PS. Jeg er ikke kriminell elns..! :tease: Synes bare det er litt ekkelt at man alltid må passe seg fordi det er noen som "ser på" :ermm: Eller kanskje jeg bare er litt paranoid... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De færreste nettsider lagrer brukerinfo som passord og lignende, derimot legges det som oftest en småkake (cookie) på brukerens maskin med brukerinnstillinger. Men vær oppmerksom på at ulike nettfora (f.eks dette) lagrer mer eller mindre private data i brukerprofilen, disse profilene er åpne for de administratorer/moderatorer som av en eller annen grunn ønsker innsyn.

 

Så lenge man passer på å ikke registrere mer enn de påkrevde opplysningene på de ulike stedene, og unngår å bruke åpne trådløse nettverk ved pålogging, så er man rimelig sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...