Gå til innhold

Nyhet: Dell 2407WFP-HC


LockBreaker

Anbefalte innlegg

**snipp**

 

Takk for god tilbakemelding Spectre!

Skulle ønske du hadde Benq skjermen å sammenligne med da, men det var vel

å ønske litt mye ;) Men jeg har vel endelig bestemt meg for å handle benq skjermen,

og regner ikke med at jeg blir skuffet av den heller. :)

 

Vinci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant å observere at de av dere som har mottatt skjermen ikke har opplevd noen av de kjente ”problemene” så langt (aka ghosting). Det får meg til å lurer på om det bare er meg som ikke har vært like heldig med mitt eksemplar.

 

Missforstå meg ikke; dette er en fantastisk skjerm! Den har alt det en kunne ønske av tilkoblingsmuligheter, lyser som en stjerne og er så langt den definitive LCD skjermen jeg har prøvd ut så langt. Men (det er alltid et ”men”, eller hva?) , med tanke på det faktum at DELL nå har offisielt innrømmet at det er ”feil” på denne skjermen (overdrive), og at de ikke velger å rette dette opp dette – bekymrer meg….

 

Er denne ”feilen” plagsom? I korte trekk – nei. Nei den er ikke det, MEN tatt i betraktning av prisen, og holdningen til DELL i dette tilfelle? Ja….. Jeg vurderer faktisk sterkt å ta den telefonen til DELL til uka for å høre hva de mener de kan gjøre med denne handelen.

 

Tilbake til starten, til de av dere som også har denne skjermen. Uten å ”legge ord i deres munn” – kunne dere kort beskrive her hva dere opplever ved å scrolle opp og ned på denne siden? :

 

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...advantage/44422

 

 

EG

Lenke til kommentar

Jeg bestilt min Dell 2407 den 9 oktober og mottok den den 17 oktober. Ingen skader på emballasje ved mottak. Nå har jeg prøvd skjermen i et par dager og det ser bra ut. Skjermen har ingen døde pixler. Har heller ikke oppdaget noe ghosting som jeg kan registere. Det eneste jeg har oppdaget er den er veldig varm i øvre del av kabinettet og spesielt på høyre side. Hvorvidt dette har noe å si vet jeg ikke. Har sett på dell forumet i Usa at andre også har påpekt dette. Min 19" Samsung 940T er helt kald på hele kabinettet. Nå er det vel en større strømforsyning på denne store skjermen så det har vel sitt å si. Men det kan vel være greit å få høre om noen som har Samsung eller Acer sin 24" har den samme varmen.

 

Til deg over som viser til at Dell offiselt har gått ut med at det er feil på denne skjermen kan du vise til en link?

Lenke til kommentar

Siden jeg er litt usikker på om du har lest hele tråden (hvor du ville ha funnet svaret på spørsmålet ditt), legger jeg til denne oppdaterte meldingen fra Chris M. fra DELLs offisielle forum:

 

DELL

 

"DELL-ChrisM

 

Posts: 18219

 

Dells response to the ghosting -

Dell has received feedback from some customers regarding our new 2407WFP-HC monitors. The majority of this feedback has been positive but some customers have made inquiries regarding a ghosting trail behind a moving image. This effect is known as overdrive ghosting and, while not typically experienced with general monitor use, it may be seen from time to time when viewing patterns on a lower greyscale background. This overdrive ghosting effect is tied to the overdrive feature of the LCD panel. The overdrive feature helps to deliver impressive picture details and quality across a wide multitude of usage models by improving the grey-to-grey response time. However, when the overdrive feature is coupled with a faster monitor response time, the potential for overdrive ghosting can occur in some viewing patterns.

 

This means there will not be another 2407WFP-HC revision to address the ghosting nor will we fix the current one.

 

You may reinitiate another exchange but it would do you no good, we do not have any 2407WFPs in stock. So, you would only get another 2407WFP-HC. Since you originally purchased the 2407WFP and do not want the 2407WFP-HC, you must escalate to a customer service manager and see what they can do. Have you order number ready and call 1-800-624-9897."

 

Varme på høyre side? Jepp, det samme opplever jeg på min skjerm.

 

PS; Har du prøvd ut linken jeg la ved ovenfor?

 

 

EG

Lenke til kommentar

Har hatt denne skjermen i et par dager nå.

 

Skjermen min er i ikke noe varmere på høyre siden enn på venstre siden.

Ser ghostingen når jeg provoserer den frem, men jeg legger ikke merke til den ved normal desktop bruk. Vet det er forskjell på folk iht det.

Nå er ikke jeg noen heavy gamer, så der kan jeg ikke uttale meg.

 

For å provosere frem ghostingen har jeg satt bakgrunnen til rgb:44,44,44. Så drar jeg et ikon frem og tilbake. Da ser jeg en ca 5mm skygge etter ikonet.

 

Synes ellers at det er gode farger. DET liker jeg. Det eneste jeg kunne trenge var en guide til å kalibrere fargene på ati-driveren. Vil helst ikke gjøre dette på skjermen da jeg har hørt at man mister "gamut". Any?

 

Hvilke rettigheter har vi dersom dell likevell finner ut at de skal ha en 2407WFP-HC A01?

Min er 2407WFP-HC A00 laget i Tsjekkia.

Lenke til kommentar

Beklager jeg har ikke fått med meg alt i hele tråden. Jeg har sjekket litt mere vedrørende ghosting nå. Drar du knappen for scrolling av skjermbilde opp og ned i internet explorer som ligger til høyre i skjermbildet så ser jeg tydlig skygger etter tekst og bilder. Skyggen er grønn av farge. Dette er ikke bra. I og med at dette er 6 generasjon av denne modellen hvordan kan de sende ut en modell med slike åpenbare feil. Det kommer faktisk skygger når du drar siden sakte også.

 

Nå vil jeg vurdere å sende skjermen i retur. En må forvente at produktene blir testet bedre før de blir sendt ut til slutt kunde.

Endret av Bond33
Lenke til kommentar

Nå var omtrent det første jeg gjorde å kalibrere skjermen med spyder colorimeter, det er mulig det har fjernet eller minimalisert ghostingen. Det eneste jeg kan ense er en ca 0,5mm skygge hvis jeg beveger musa raskt på hvit bakgrunn med ansiktet ca 10cm fra skjermen. Jeg merker ingenting i spill, film eller annnen desktop bruk. Men skjermen hadde trolig godt av skikkelig kalibrering.

Lenke til kommentar
Nå var omtrent det første jeg gjorde å kalibrere skjermen med spyder colorimeter, det er mulig det har fjernet eller minimalisert ghostingen. Det eneste jeg kan ense er en ca 0,5mm skygge hvis jeg beveger musa raskt på hvit bakgrunn med ansiktet ca 10cm fra skjermen. Jeg merker ingenting i spill, film eller annnen desktop bruk. Men skjermen hadde trolig godt av skikkelig kalibrering.

 

Hva med å legge ut verdier og fargeprofil slik at vi andre kan teste med dine innstillinger?

 

Beklager jeg har ikke fått med meg alt i hele tråden. Jeg har sjekket litt mere vedrørende ghosting nå. Drar du knappen for scrolling av skjermbilde opp og ned i internet explorer som ligger til høyre i skjermbildet så ser jeg tydlig skygger etter tekst og bilder. Skyggen er grønn av farge. Dette er ikke bra. I og med at dette er 6 generasjon av denne modellen hvordan kan de sende ut en modell med slike åpenbare feil. Det kommer faktisk skygger når du drar siden sakte også.

 

Nå vil jeg vurdere å sende skjermen i retur. En må forvente at produktene blir testet bedre før de blir sendt ut til slutt kunde.

 

Jeg ser ikke noen skygger da. Kan du forklare nøyaktig hvordan du gjør det?

Lenke til kommentar

Folkens,

 

Det er mulig jeg har vært uheldig og fått en av de tidlige revisjonene (hvis sådan eksisterer), men på min skjerm har jeg store problemer. Alle som vurdere å kjøpe en slik skjerm bør lese erfaringene mine under!

 

Det hele started med at jeg lånte en Eye-One Display for å kalibrere skjermen. Etter mye tweaking og lesing på nett om hva alt dette innebærer har jeg kommet fram til følgende:

 

Med factory-innstillingene er det en klart merkbar lysegrønn ghosting rundt grå områder. Jeg er ingen gamer, så vi snakker ikke ghosting av den tradisjonelle "ikke bra for FPS-spill"-typen. Dette er en merkbar ghosting bare ved å scrolle websider som inneholder grå partier, feks. kommentarfeltene på youtube. Lignende problemer får jeg ved å bevege cursoren i Eclipse opp og ned.

 

Denne ghostingen kan fjernes til dels ved å velge "PC Custom Color" i menyene, og så skru ned RGB-kanalene (se http://www.pretentiousname.com/dell2407fix/index.html). Bare ved å skru ned grønn til 98 mister man det meste av dette problemet.

 

MEN: man har fortsatt svart ghosting, som merkes feks på denne websiden: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...124&page=29. All tekst får sorte etterslep over og under, og når jeg beveger muspekeren over de grå feltene får jeg 1cm lang hale.

 

Et annet problem ved å tweake RGB-kontrollene er at man effektivt komprimerer gammuten (fargene som skjermen kan vise), noe som resulterer i banding (hakkete gradients). Prøv å vise følgende bilde mens du tweaker RGB-kontrollene: http://www.idi.ntnu.no/~torarnv/lcdtest/banding.png

 

Samme stygge banding får jeg når Eye-One kalibreringsdingen lager en fargeprofil, spesielt hvis jeg ønsker å ha whitepointet mitt til 6500K. I tillegg er ikke HC-varianten særlig godt egnet hvis man skal jobbe mot web i sRGB-fargerommet. HC betyr ikke flere farger (som jeg trodde når jeg kjøpte skjermen), det betyr bare at de 16.7 mill fargene (8 bits per kanal) spres utover et større fargerom. Siden sRGB er et subsett av dette fargerommet får man effektivt færre farger i sRGB-fargerommet, altså mer banding.

 

Konklusjonen er: Uansett hva man gjør med denne skjermen blir man stuck med en eller flere seriøse feil. Enten kan man ha den kalibrert til 6500K, uten den grønne ghostinga, men med økt banding, og sort ghosting fortsatt til stede. Eller man kan la den stå på fargeprofilen "PC-normal" og la skjermen være ukalibrert (for de som ikke bryr seg om slikt), og da får man ingen banding men både grønn og sort ghosting er der.

 

Jeg skal ta kontakt med dell på mandag og høre hvordan de har tenkt å løse dette. Hvis noen av dere har kjøpt den nye E248WFP er jeg veldig interessert i å få dere til å teste disse tingene på den skjermen. Den er jo også HC, så gammut-problemet er jo der, men forhåpentligvis har den ikke ghosting-issuet og tåler den å bli kalibrert uten å ende opp med banding i skyggene.

 

Mvh, Tor Arne

Lenke til kommentar
Beklager jeg har ikke fått med meg alt i hele tråden. Jeg har sjekket litt mere vedrørende ghosting nå.

 

 

Ingen fare Bond, det er fort gjort å forhaste seg (noe vi alle gjør til tider) ;) Setter pris på at du verifiserte at det ikke bare er min skjerm (skjermkort) som fremprovoserte denne ”flimringen”. Enig med deg at det er synd at DELLs kvalitetskontroll ikke fanget opp dette før revisjonen ble sendt ut på markedet.

 

Jeg har også registrert at den takler div. filmer like dårlig (les mørke sekvenser/panorering). Det er også en kommentar på DELLs forum som omhandler HL. EP2 problem(er), dette er også noe jeg opplever med min skjerm.

 

Som tidligere sagt, synes jeg det trist at DELL ikke tar disse feilene med alvor – i stedet for å erkjenne de, og si at de ikke tenker å gjøre noe med... :(

 

 

EG

 

 

Folkens,

 

Det er mulig jeg har vært uheldig og fått en av de tidlige revisjonene (hvis sådan eksisterer), men på min skjerm har jeg store problemer. Alle som vurdere å kjøpe en slik skjerm bør lese erfaringene mine under! Mvh, Tor Arne

 

Tor Arne; flott og informativt innlegg. Jeg gjenkjenner meg i det du har prøvd ut og din konklusjon. Jeg kommer også til å ta den telefonen til uka.

 

 

EG

Lenke til kommentar

Det der var ganske oppsiktsvekkende...hadde vurdert en ny skjerm selv, men denne DELL skjermen blir det i alle fall ikke. Hakkete overganger gir jo saktens en fin 16-bit Voodoo2 dithering retro-feel, men vi er tross alt i 2007 hvor man kjører en smule høyere fargedybde for å faktisk få myke overganger ;)

 

Har en HC-modell på jobben, hvis jeg får mulighet skal jeg høre om det er mulig å ta en titt selv for å sammenlikne vanlig vs HC...

Lenke til kommentar

Er veldig i tvil om jeg skal sende den tilbake eller ikke.

Ghostingen plaker meg ikke så lang. Jeg legger foreløpig ikke merke til den, men spørmålet er om jeg kommer til å gjøre det etter en tids bruk?

Kunne ha byttet den i E248WFP, men den kan du ikke justere høyden på. Det må jeg kunne. Så er det heller ikke USB hub uten at det er et must.

Hvilken skjerm er da den beste i samme prisklasse som 2407WFP-HC. Vil ha et S-PVA panel.

 

Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Er kjedelig å beholde denne skjermen dersom det skulle komme en ny en om 2 mnd som fungerer helt perfekt.

:hmm:

 

Edit: Sh** nå ser jeg en rød skygge under tittellinjen til tekst som er quotet på forumet når jeg scroller nedover.

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
Er veldig i tvil om jeg skal sende den tilbake eller ikke.

Ghostingen plaker meg ikke så lang. Jeg legger foreløpig ikke merke til den, men spørmålet er om jeg kommer til å gjøre det etter en tids bruk?

Kunne ha byttet den i E248WFP, men den kan du ikke justere høyden på. Det må jeg kunne. Så er det heller ikke USB hub uten at det er et must.

Hvilken skjerm er da den beste i samme prisklasse som 2407WFP-HC. Vil ha et S-PVA panel.

 

Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Er kjedelig å beholde denne skjermen dersom det skulle komme en ny en om 2 mnd som fungerer helt perfekt.

:hmm:

 

Edit: Sh** nå ser jeg en rød skygge under tittellinjen til tekst som er quotet på forumet når jeg scroller nedover.

 

Jeg vil absolutt påstå at BenQ FP241W er et godt alternativ til Dell skjermen.

Har fått masse god omtale på reviews også, bare søk litt på google.

 

Vinci

Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt påstå at BenQ FP241W er et godt alternativ til Dell skjermen.

Har fått masse god omtale på reviews også, bare søk litt på google.

 

Har hatt en 19" Benq fp37s tidligere. Den var altfor lys. Justerte man ned lystyrken fikk en bare baklyslekasje. Samt fargene var veldig blasse.

Lenke til kommentar

Her er opplysninger om hvilke display som sitter i de forskjellige dell skjermer:

 

 

The 245T and the old 2407WFP use the same panel.

 

2005FPW = LG.Philips S-IPS LM201W01

2007FP = LG.Philips S-IPS LM201U05

2007FP = Samsung S-PVA LTM201U1

2007WFP = LG.Philips S-IPS LM201W01

2007WFP = Samsung S-PVA LTM201M1

2405FPW = BenQ Samsung PVA LTM240M1-L01

2407WFP = BenQ Samsung S-PVA LTM240M2

2407WFP-HC = BenQ Samsung S-PVA LTM240CS01

2707WFP = TPV S-PVA LTM270M1

3007WFP = Lite-On LG.Philips S-IPS LM300W01

3007WFP-HC = Lite-On LG.Philips S-IPS LM300WQ1

 

245T = Samsung S-PVA LTM240M2

 

The 2407WFP-HC uses Samsung's brand new LTM240CS01 S-PVA panel

 

Dette er offisielle opplysninger gitt av Dell på deres forum.

 

 

Jeg har sendt returforspørsel etter angrerettsloven. Hvis jeg får tilbud om et brukbart avslag i pris vil jeg vurdere og beholde den.

 

En ting dere kan føle dere trygge på er at det vil komme lcder som er bedre enn dette det er bare spørsmål om når.

Dell vil sikkert komme med en revisjon de kan ikke leve med all den negative omtalen denne skjermen har fått.

Det vil også komme flere og flere lcd skjermer med led baklys noe som gjør at sortnivået blir bedre og jevnere så det er ingen grunn til å fortvile for dere som er usikker på en retur. Lcder med led baklys vil også ha lengre levetid. Det sies at de kommer for fullt i 2008.

Endret av Bond33
Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt påstå at BenQ FP241W er et godt alternativ til Dell skjermen.

Har fått masse god omtale på reviews også, bare søk litt på google.

 

Har hatt en 19" Benq fp37s tidligere. Den var altfor lys. Justerte man ned lystyrken fikk en bare baklyslekasje. Samt fargene var veldig blasse.

 

Hva i alle dager har dette med BenQ FP241W å gjøre?

Jeg har hatt en Volvo 360, den var ikke så god, dårlig top fart og treg aksellerasjon,

derfor er nok ikke Volvo V70 heller noe bra?

 

I flere av testene jeg har lest om BenQ skjermen så blir den sammenlignet med Dell sin skjerm, og da sier de at BenQ sin skjerm er bedre. Tror ikke disse testene gjaldt HC skjermen, men den versjonen som var ute før, rev A04.

Men av det jeg har fått med meg ville jeg mye heller hatt rev. A04 enn den nye HC skjermen pga. store problemer

med ghosting.

 

Vinci

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...