Gå til innhold

Musikktips til min søster 13 år?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Min søster har bursdag om ikke så lenge og fyller 13 år. Hun har gitt meg følgende liste over artister hun ønsker album av:

 

Rihanna, Amy winehouse, Akon, justin timberlake og lignendes

 

Jeg er ikke særlig begeistret over musikksmaken hennes. For mye ultra pop med syltynne tekster, Boobz og svette kvinner som spilles på de hotteste kanalene 24/7. Masseprodusert søppel etter min mening. Ikke at jeg var noe bedre selv da jeg var mindre :p

 

Er det noe av denne musikken som kan være bra? eller annen musikk som er kul men mindre masseprodusert søppel? Vil gjerne gi henne noe kvalitetsmusikk hun kan vokse på i denne trøblete perioden hun har forran seg. Det er viktig at det er kul musikk hun vil like men som samtidig er god musikk hun ikke vil angre på når hun blir eldre. Om dere skjønner tegningen.

 

Noen gode forslag? :)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi henne The Cure - Disintigration og noe av Muse - Black Holes & Revelations. Det høres virkelig ut som noen på en ung alder kan verdsette.

Viktig at jenteungen blir oppdratt på en riktig måte. Hold henne unna all slags emo musikk. Det kan føre til en livsstil som består av sure miner på foreldre og glasskår/kniv bak puta.

Lenke til kommentar
Gi henne The Cure - Disintigration og noe av Muse - Black Holes & Revelations. Det høres virkelig ut som noen på en ung alder kan verdsette.

Viktig at jenteungen blir oppdratt på en riktig måte. Hold henne unna all slags emo musikk. Det kan føre til en livsstil som består av sure miner på foreldre og glasskår/kniv bak puta.

9304137[/snapback]

 

Jeg synest det er viktig å inngå et kompromiss med henne og musikksmaken hennes, derfor kommer jeg til å kjøpe 2 cder. Et av hennes egne forslag og noe annet jeg ønsker å sette som et eksempel for henne.

 

The Cure og Muse faller ihvertfall i min smak. Ihvertfall Muse om jeg måtte velge til henne.

 

Kom gjerne med flere tilbakemeldinger, fint om dere er litt konstruktive og skriver litt utfyllende. Ettersom det blir enklere for meg å vurdere musikkforslagene da. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke særlig begeistret over musikksmaken hennes. For mye ultra pop med syltynne tekster, Boobz og svette kvinner som spilles på de hotteste kanalene 24/7. Masseprodusert søppel etter min mening. Ikke at jeg var noe bedre selv da jeg var mindre

9303685[/snapback]

 

Så derfor skal du forsøke å få henne til å bli den musikkbevisste 13-åringen du ikke var? Slik "leding på den rette veg" kan ha en lei tendens til å slå tvert om - få henne til å utelukke det helt. Når man er 13 år er man - så vidt jeg husker - veldig opptatt av å være godtatt av de andre, og det som vi synes er god musikk blir oppfatta som snålt og rart av de yngre (de vet jo ikke bedre ennå, stakkars).

Vent et par år sier nå jeg, så er hun mer moden og mer mottakelig for noe nytt, og sikkert begynt å vokse fra seg de pop-greiene.

 

Men hvis du skal forsøke med noe nytt, begynn litt rolig (Muse da gitt!). Hva med et litt eldre band, med en litt tøff kvinnelig (vordende forbilde) vokalist? Blondie, 70-talls Fleetwood Mac holder jeg en finger på.

Lenke til kommentar
Så derfor skal du forsøke å få henne til å bli den musikkbevisste 13-åringen du ikke var? Slik "leding på den rette veg" kan ha en lei tendens til å slå tvert om - få henne til å utelukke det helt. Når man er 13 år er man - så vidt jeg husker - veldig opptatt av å være godtatt av de andre, og det som vi synes er god musikk blir oppfatta som snålt og rart av de yngre (de vet jo ikke bedre ennå, stakkars).

Vent et par år sier nå jeg, så er hun mer moden og mer mottakelig for noe nytt, og sikkert begynt å vokse fra seg de pop-greiene.

9304803[/snapback]

Jeg ville ha Linkin Park og Crazytown da jeg var 12 år, men jeg fikk Audioslave (debutalbumet 'Audioslave') istedet. Jeg digget det og det samme gjorde kameratene mine, og plutselig ble det Rage Against the Machine også. :) Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg er ikke særlig begeistret over musikksmaken hennes. For mye ultra pop med syltynne tekster, Boobz og svette kvinner som spilles på de hotteste kanalene 24/7. Masseprodusert søppel etter min mening. Ikke at jeg var noe bedre selv da jeg var mindre

9303685[/snapback]

 

Så derfor skal du forsøke å få henne til å bli den musikkbevisste 13-åringen du ikke var? Slik "leding på den rette veg" kan ha en lei tendens til å slå tvert om - få henne til å utelukke det helt. Når man er 13 år er man - så vidt jeg husker - veldig opptatt av å være godtatt av de andre, og det som vi synes er god musikk blir oppfatta som snålt og rart av de yngre (de vet jo ikke bedre ennå, stakkars).

Vent et par år sier nå jeg, så er hun mer moden og mer mottakelig for noe nytt, og sikkert begynt å vokse fra seg de pop-greiene.

 

Men hvis du skal forsøke med noe nytt, begynn litt rolig (Muse da gitt!). Hva med et litt eldre band, med en litt tøff kvinnelig (vordende forbilde) vokalist? Blondie, 70-talls Fleetwood Mac holder jeg en finger på.

9304803[/snapback]

Tja du har vel kanskje rett. Men bursdag er bursdag og album blir det. Kompromiss sier jeg. Hun får noe pop hun vil ha nå, og en ny impuls fra min side.

 

Syest ikke dine album passet jeg da, blir liksom litt for gammelt og sært, men for all del god musikk er det jo. Muse er litt nyere og kan være til en viss grad ungdomskole kult har jeg en følelse av. Men jeg kan jo ta grådig feil også da.

 

Ellers flott innlegg. Keep'em comming! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva synest dere om:

Amy Winehouse - Back to Black

Muse - Black Holes & Revelations

 

Eller skal jeg kanskje bare gå for 2cder hun liker?

 

Hun nevnte også nå at hun liker Fergie.

 

Da er det siste sjangse til innspill. Så stikker jeg på platekompaniet om en time. Er fortstt veldig usikker på hva jeg bør skaffe henne.

Lenke til kommentar
Hva synest dere om:

Amy Winehouse - Back to Black

Muse - Black Holes & Revelations

 

Go for it. Om hun ikke liker Muse har hun uansett fått en cd hun liker. Ser ikke noe galt i å vise den yngre garde ny og annen musikk. Greit nok at man ikke skal tvinge på noen musikk de ikke liker, men ungdom som får høre endel forskjellig blir som regel mye mer åpen i forhold til musikk senere. Tror jeg da.

Lenke til kommentar

Han respekterar jo andres musikksmak? Elles ville han kjøpt ei Emperor-skive eller noko anna ho garantert ikkje vil like. Det han er ute etter er å utvide hennar musikalske horisont ved å introdusere ho for andre band enn dei ho vanlegvis høyrer på. Dette er meir som ein teneste å rekne enn respektlaust..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...