Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

`07 Saab 9-3 1.9 TiD 120 hk - chiptuning


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt bilen i emnet, og vurderer å få tunet den når den får noen km på telleren.

 

I følge forhandler er 120 hk utgaven identisk med 150 hk utgaven, med unntak av toppen som er 8 ventilers på 120 og 16 ventilers på 150.

 

Har sjekket flere alternativer. En DTK-boks (www.biltuning.no) vil koste ca. 3000, ta 10 minutter å installere og øke effekt til 141 hk samt plusse på ca. 50 NM til 330. I tillegg loves redusert drivstoff-forbruk. Dette gjør den uten å endre ladetrykket, kun ved å endre parametere på dieselpumpa. Et annet alternativ er KCR, men det tror jeg er samme opplegget som DTK.

 

Så har vi en løsning som Saab-forhandleren kan levere, nemlig Hirsch. Her legger man inn modifisert programvare på bilens eksisterende system. Imidlertid er ytelsestallene identiske med DTK sin løsning. Dette koster den nette sum av kr. 12.000, men da beholder man garantien.

 

Jeg er på jakt etter en løsning som faktisk inkluderer ladetrykket som et av parameterene for å øke effekten, slik at man kanskje kan ta ut litt mer.

 

Tips, noen?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KCR er vel en såkalt powerbox som kobles mellom styring og dieselpumpa og gjør således ikke noe med turbotrykket - og leverer identiske tall som DTE-boksen gjør...hos Biltuning i Kristiansund får man DTE til min bil til ca kr. 3000 så KCR er betydelig dyrere uten å kunne tilby mer på papiret.

 

PPC tuning ser ikke ut til å finnes til akkurat min utgave.

 

Dermed sitter jeg fremdeles med kun powerbox-alternativer om man ser bort fra Hirsch - men 12.000 for samme effekt/momentøkning som DTE til 3.000 og i tillegg ser det ut som om Hirsch ikke byr på bedret drifstofføkonomi - det holder ikke.

 

Speedpartschip finner jeg ikke på sidene til Speedparts Norway. Har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
KCR er vel en såkalt powerbox som kobles mellom styring og dieselpumpa og gjør således ikke noe med turbotrykket - og leverer identiske tall som DTE-boksen gjør...hos Biltuning i Kristiansund får man DTE til min bil til ca kr. 3000 så KCR er betydelig dyrere uten å kunne tilby mer på papiret.

 

PPC tuning ser ikke ut til å finnes til akkurat min utgave.

 

Dermed sitter jeg fremdeles med kun powerbox-alternativer om man ser bort fra Hirsch - men 12.000 for samme effekt/momentøkning som DTE til 3.000 og i tillegg ser det ut som om Hirsch ikke byr på bedret drifstofføkonomi - det holder ikke.

 

Speedpartschip finner jeg ikke på sidene til Speedparts Norway. Har jeg oversett noe?

9300667[/snapback]

 

Ikke mitt sterkeste felt dette, men at en tuningboks som kun endrer på dieselpumpens parametere skal kunne gi lavere forbruk høres da vel ganske tvilsomt ut, eller..? ;)

 

For å få mer kraft kun med dieselpumpen finnes det kun én måte, sprute inn mer diesel.

Resultat: dysen vil være åpen lengre, forbrenningen vil vare lengre og eksosen bli varmere og tuboen vil slite mer. Tviler sterkt på at det gir noen reduksjon i forbruk ihvertfall.

 

Tuningboksen stiller seg mellom motor og ECU (hjernen til motoren) og jukser med tallene som går inn og ut, og lurer motoren til å f.eks. kjøre inn mer diesel.

Til sammenligning så er det forhandler tilbyr en endring av verdiene som ligger i hjernen. Motoren øker turbotrykket, øker mengden innsprøytet drivstoff, blandingsforholdet forblir det samme som orginalt og motoren går renere. I tillegg vil det nesten helt sikkert gi mer kraft, selvom tallene er de samme.

 

Synes prisen til forhandler var høy da, selvom det kanskje er verdt det med tanke på garantien. Hvis du ikke synes det, så er det mange her på forumet som har anbefalt TS Racing.

 

For din bil så blir det vel å havne på omkring 7000 kroner (link).

 

Selv ville jeg ihvertfall ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.. :)

Lenke til kommentar
Speedpartschip finner jeg ikke på sidene til Speedparts Norway. Har jeg oversett noe?

 

Japp.. Saab deler---> Uppgardering/chipptrim---> 9-3---> Diesel 03 ;)

9302451[/snapback]

Takker. Powerbox den der også ser det ut til...

For din bil så blir det vel å havne på omkring 7000 kroner (link).

 

Selv ville jeg ihvertfall ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.. smile.gif

Det frister ikke med en powerbox, nei...men min bil er ikke listet opp, dessverre.

 

Får ta meg en runde med forhandleren og høre om det er noe å gå på med Hirsch. En chiptuning til 12 lakser blir bare ikke gjennomført, men 7 kan vel la seg gjøre. Husker jeg betalte rundt 6 for en BSR-chip til en 98 Passat 1.8 T tiptronic for 7-8 år siden, og DET var ihvertfall mye for pengene. :dribble:

 

EDIT: Se heer ja...

 

http://www.superchips.co.uk/models.php

 

Saab 9-3 TiD

2004 onwards

Engine type : Turbo-Diesel

Engine size : 1910 cm3

Cylinders : 4

 

Original bhp : 120

Original nm : 280

BHP increase : 32

NM gain : 69

Lb/Ft gain : 51

 

View Power Curve

 

[To view Power Curves or Road Tests

Adobe Reader must be installed]

 

Price* : £499.00

 

EDIT2: Ser ut som Autopower forhandler Superchips. Var forresten der jeg tunet den nevnte Passaten også..

9319tid120.pdf

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har Speedparts fått inn PPC tuning til min bil. Halve prisen i september i forhold til Hirsch, en bedre effekt/momentkurve og noe høyere ytelse. I tillegg ser det ut til å være en veldig fleksibel løsning siden den tillater eieren å bytte mellom tuningprogramvare og original etter behov, samt at det kan hentes nye programvareversjoner over nett.

 

http://www.autopower.no/ny/index.php?id=ppc

http://sv.bsrab.se/products/t1192/

Kanskje kombinere med dette:

 

http://www.hirsch-performance.com/getAttac...54-8e8b76c1907d

 

Hmm....jeg er jo egentlig ikke så veldig opptatt av utseendet da men dette var jo litt lekkert å se på...og siden det er rustfritt er det jo veeldig fornuftig også...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
KCR er vel en såkalt powerbox som kobles mellom styring og dieselpumpa og gjør således ikke noe med turbotrykket - og leverer identiske tall som DTE-boksen gjør...hos Biltuning i Kristiansund får man DTE til min bil til ca kr. 3000 så KCR er betydelig dyrere uten å kunne tilby mer på papiret.

 

PPC tuning ser ikke ut til å finnes til akkurat min utgave.

 

Dermed sitter jeg fremdeles med kun powerbox-alternativer om man ser bort fra Hirsch - men 12.000 for samme effekt/momentøkning som DTE til 3.000 og i tillegg ser det ut som om Hirsch ikke byr på bedret drifstofføkonomi - det holder ikke.

 

Speedpartschip finner jeg ikke på sidene til Speedparts Norway. Har jeg oversett noe?

9300667[/snapback]

 

Ikke mitt sterkeste felt dette, men at en tuningboks som kun endrer på dieselpumpens parametere skal kunne gi lavere forbruk høres da vel ganske tvilsomt ut, eller..? ;)

 

For å få mer kraft kun med dieselpumpen finnes det kun én måte, sprute inn mer diesel.

Resultat: dysen vil være åpen lengre, forbrenningen vil vare lengre og eksosen bli varmere og tuboen vil slite mer. Tviler sterkt på at det gir noen reduksjon i forbruk ihvertfall.

 

Tuningboksen stiller seg mellom motor og ECU (hjernen til motoren) og jukser med tallene som går inn og ut, og lurer motoren til å f.eks. kjøre inn mer diesel.

Til sammenligning så er det forhandler tilbyr en endring av verdiene som ligger i hjernen. Motoren øker turbotrykket, øker mengden innsprøytet drivstoff, blandingsforholdet forblir det samme som orginalt og motoren går renere. I tillegg vil det nesten helt sikkert gi mer kraft, selvom tallene er de samme.

9302734[/snapback]

Grunnen til at en skal kunne oppnå lavere forbruk er at dreiemomentkurven forskyves slik at en får økt moment på lavere turtall. Har hørt mange som sier at forbruket blir lavere, men har ikke sett noen skikkelige undersøkelser av det.

 

Enig i at det er mer gunstig med metoden forhandleren bruker, blandingsforholdet forblir det samme som orginalt slik at eksostemperaturen ikke blir like høy og forbrenningen optimal.

Lenke til kommentar

Trodde først at alle alternativene utenom Hirsch leverte en såkalt dieselboks der bare dieselmengden ble økt, men PPC opplegget var av samme type som Hirsch, altså reprogrammering av chippen.

 

 

Du bestemmer selv om du vil ha original- eller trimprogram installert.

Du slipper å åpne panseret.

Gir god effektøkning.

Best i test programvare.

Ingen synlige tilleggsbokser.

Kun originalenheten som styrer motoren, derav ingen konflikt.

Oppdatering av software over internett.

Endrer alle viktige parametere:

-Drivstoffmengde økes for å få mer effekt.

-Innsprøytningstidspunkt, (tenning), optimaliseres for økt gassrespons.

-Momentbegrensning tilpasses nye parametere.

-Turbotrykk korrigeres for å sikre rett blandingforhold.

-Programmet tilpasses eventuelt partikkelfilter.

-Røykbegrensning tilpasses for å unngå uønsket utslipp.

 

De to er nok de viktigste forskjellene foran en såkalt dieselboks, som bare øker dieselmengden. Skriv en tilbakemelding på hvordan det fungerer når du har fått den da :)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Trodde først at alle alternativene utenom Hirsch leverte en såkalt dieselboks der bare dieselmengden ble økt, men PPC opplegget var av samme type som Hirsch, altså reprogrammering av chippen.

Det finnes andre alternativer enn det også, man har jo utbytte av chip/styreenhet, jfr. Superchips. Sistnevnte byr på en irreversibel modifikasjon, noe som for meg ikke er interessant. Selv om Superchips byr på den høyeste effekten av alternativene er effektkurven et sørgelig syn. Ingen vesentlig økning før man er godt passert 3000 rpm, og det høres ikke særlig kjørbart ut.

 

I følge Speedparts er BSR et par hakk hvassere enn originaltrim (Hirsch), diagrammet ser ihvertfall tiltalende ut. Kommer tilbakemelding her etterhvert.

Lenke til kommentar
Grunnen til at en skal kunne oppnå lavere forbruk er at dreiemomentkurven forskyves slik at en får økt moment på lavere turtall. Har hørt mange som sier at forbruket blir lavere, men har ikke sett noen skikkelige undersøkelser av det.

9492479[/snapback]

 

For å få mer energi ut av motoren (større dreiemoment), så er det dessverre ingen vei utenom å putte mer energi (drivstoff) inn i motoren. En viss effekt eller dreiemoment krever en viss mengde diesel inn i motoren. Du kan ikke jukse med energiregnskapet.

 

At chipping såkalt skal øke virkningsgraden til motoren er det reneste sprøyt. Drivstofforbruk er blant det som optimaliseres mest mot fra fabrikkens side. Ingen skal få meg til å tro at en selvlært motor-trimmer i Norge skal klare det like bra eller bedre som fabrikkens egne ingeniører.

Lenke til kommentar
Grunnen til at en skal kunne oppnå lavere forbruk er at dreiemomentkurven forskyves slik at en får økt moment på lavere turtall. Har hørt mange som sier at forbruket blir lavere, men har ikke sett noen skikkelige undersøkelser av det.

9492479[/snapback]

 

For å få mer energi ut av motoren (større dreiemoment), så er det dessverre ingen vei utenom å putte mer energi (drivstoff) inn i motoren. En viss effekt eller dreiemoment krever en viss mengde diesel inn i motoren. Du kan ikke jukse med energiregnskapet.

 

At chipping såkalt skal øke virkningsgraden til motoren er det reneste sprøyt. Drivstofforbruk er blant det som optimaliseres mest mot fra fabrikkens side. Ingen skal få meg til å tro at en selvlært motor-trimmer i Norge skal klare det like bra eller bedre som fabrikkens egne ingeniører.

9519371[/snapback]

Det er klart det må mer drivstoff inn i motoren for å få økt dreiemoment. Jeg krangler ikke på det. Økt dreiemoment i den lavere delen av registeret kan f.eks gjøre at en kan holde hakket tyngre gir enn en ellers i mange situasjoner. F.eks på en dieselbil så kan en i stedet for å måtte holde 2100rpm i 4. gir i 80 km/t i oppoverbakke holde 1700rpm i 5. gir i 80km/t. Å holde motoren gående på 400rpm mer krever drivstoff. Å oppveie den økte motstanden som 5. giret gir krever også drivstoff. Dette er et spørsmål om hva som krever mest. Uten en effektøkning hadde kanskje ikke motoren gått reint på 1700rpm i 5. gir. En effektøkning kan også muliggjøre gjevnt over tidligere girskift og at en kan ta i bruk et turtallsområde der motoren jobber mer effektivt.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke motorene så ufattelig optimalisert fra fabrikk, for de må jo ta høyde for en mengde variabler i driftsbetingelsene motoren kan bli utsatt for, som varierende drivstoffkvalitet, temperaturer, luftfiltre som burde ha vært skiftet osv. Når man chipper (eller bytter programvare) er disse marginene redusert, og man kan da optimalisere motorparameterene ytterligere med noe redusert drivstoff-forbruk som resultat, forutsatt at man ikke tar ut de ekstra kreftene som motoren yter. Gjør man det vil man selvfølgelig ha mulighet for å bruke mer.

 

Når det gjelder disse powerboksene har kjaks helt rett. En økning i kreftene som medfører at man kan kjøre på et høyere gir skal i teorien skulle kunne gi lavere forbruk, selv om denne formen for tuning ikke virker særlig attraktiv for min del.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Heisann jeg hadde min 2006 saab 9-3 1.9tdi 120hk på chiping hos http://www.tktrimming.no/. Og jeg ble knall fornøyd. Dem gikk inni styreenheten og programerte der. Byttet også luftfilter på den. Dem dro den i benken også. jeg fikk 163hk og 380NM. Men jeg måtte gå ned ett nivå pga at jeg fikk problemer med partikelfilter. Så nå har jeg 155hk og 380nm. Det kostet 9 tusen med filter,men dem tok litt ekstra for dem dro den i benken pluss at kontakta på enheten satt utrolig fast pga av inneskjermen var litt fillete og det hadde sprutet en del saltvann oppi kontakta. Merker utrolig stor forskjell på drivstoff forbruk. Bruker mye mindre.

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til forumet! Kjekt å høre dine erfaringer. Mitt PPC system kom i posten i dag, men jeg får nok ikke testet i dag grunnet en liten snelle på 4 som har oppkastsyken...

 

Har installert ppcsync på en av PC`ene mine, dette skal brukes til å hente oppdaterte programvareversjoner fra BSR om det skulle bli nødvendig. Så får det bli å lese bruksanvisningen skikkelig så lenge.

:)

Lenke til kommentar

Fungerte ikke dette gitt. Får bare "No programs match this car" i displayet i enheten. Regner med at det løses raskt fra leverandøren, men det er uansett litt surt å måtte vente noen dager til.

:)

 

EDIT: Nettoppdateringen ville plutselig fungere igjen i motsetning til i dag tidlig, ppc-enheten ble oppdatert, og bilen er nå tunet. Imidlertid får jeg ikke tatt prøveturen før senere i dag. Men den starter og går som den skal i det minste.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Da var prøveturen unnagjort, og jeg kan vel si at dette var verdt pengene. Jeg syntes at draget var godt i andre og tredje gir med original styring, men disse girene er veldig fort unnagjort nå. På fjerde får man imidlertid bruke de ekstra kreftene et par øyeblikk lengre før det er på tide å gire, og forskjellen fra originalt er ganske enkelt formidabel.

 

Fornøyd altså.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...