Gå til innhold

Hva er vanlig lønn?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått ferdig en mastergrad i softwareutvikling, og holder på å søke jobb i Trondheim. Jeg har ingen (relevant) erfaring, unntatt studieerfaring. I jobbsøkingsprosessen blir jeg ofte spurt om forventet lønnsnivå, så jeg lurer på hvor mye jeg bør forlange. Er 320 000 i året et vanlig nivå som nyutdannet?

Nyutdannede med mastergrad i Oslo får en del mer enn det tror jeg. Jeg tipper minimum 380K, antagelig mer. Men dette er jo avhengig av type jobb, offentlig/privat, karakterer osv. Jeg kan ikke tenke meg at det er stor forskjell i Bartebyen.

 

Tekna publiserer lønnstatistikker for sine medlemmer (5 årig master/siving) og fjorårets lå på rundt 360-380K for nyutdannede i privat sektor hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
380' for nybegynner er bra hvis det er tillegg for overtid og/eller andre bonuser, men jeg tror ikke dette er minimumsnivå, flere er nede på 350-360 i grunnlønn.

Betalt overtid er så fjernt for meg så det glemte jeg å nevne at jeg ikke tenkte på ;) Men som nevnt; det er mange faktorer med i bildet. Uansett synes jeg 320 i dagens marked er for lavt for en relevant 5-årig utdannelse.

 

Den detaljerte Tekna-statistikken har tatt med overtider og bonuser, men jeg finner hverken brukernavn eller passord så jeg får ikke logget inn og sjekket.

Lenke til kommentar

Det er det.

 

Undertegnende kan skrive under på at begynnerlønn for høsten 2008 i et konsulentselskap (Oslo) ligger på 400K + bonus.

 

(Selvsagt ikke noe overtidsbetaling.)

 

Edit: Bare svare på de siste trådene nå. Ser at dette ikke er så relevant for trådstarter. Vet ikke hva din lønn bør være på.

 

Edit2: Glemte å nevne at dette er med mastergrad.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
Det er det.

 

Undertegnende kan skrive under på at begynnerlønn for høsten 2008 i et konsulentselskap (Oslo) ligger på 400K + bonus.

 

(Selvsagt ikke noe overtidsbetaling.)

 

Edit: Bare svare på de siste trådene nå. Ser at dette ikke er så relevant for trådstarter. Vet ikke hva din lønn bør være på.

 

 

400K + bonus? Såpass...Jeg har 1 år i bransjen, tjener inn ca 1.3-1.4 mill/år. Jeg har en fastlønn på 330k og bonuser på ca 7500 om jeg fakturerer 100%. Tror jeg må se meg om etter noe annet gitt...

Lenke til kommentar
400K + bonus? Såpass...Jeg har 1 år i bransjen, tjener inn ca 1.3-1.4 mill/år. Jeg har en fastlønn på 330k og bonuser på ca 7500 om jeg fakturerer 100%. Tror jeg må se meg om etter noe annet gitt...

 

På 100% fakturering? Det er jo håpløst. Selskap som sikter mot 100% sier litt om hvor mye de satser på sine ansattes muligheter for faglig utvikling mener nå jeg.

 

Jeg har (får) et budsjett på 1400 fakturerte timer i året. Hvis jeg når det så er det 6% bonus av grunnlønnen (24000 første året). Over dette så slår tilleggsbonus inn. Dette er kun den personlige bonusen, i tillegg kommer evt. fellesbonus ifht. selskapets budsjett.

 

Dette er innen rådgiving, ERP, CRM ol.

Lenke til kommentar
400K + bonus? Såpass...Jeg har 1 år i bransjen, tjener inn ca 1.3-1.4 mill/år. Jeg har en fastlønn på 330k og bonuser på ca 7500 om jeg fakturerer 100%. Tror jeg må se meg om etter noe annet gitt...

 

På 100% fakturering? Det er jo håpløst. Selskap som sikter mot 100% sier litt om hvor mye de satser på sine ansattes muligheter for faglig utvikling mener nå jeg.

 

Jeg har (får) et budsjett på 1400 fakturerte timer i året. Hvis jeg når det så er det 6% bonus av grunnlønnen (24000 første året). Over dette så slår tilleggsbonus inn. Dette er kun den personlige bonusen, i tillegg kommer evt. fellesbonus ifht. selskapets budsjett.

 

Dette er innen rådgiving, ERP, CRM ol.

 

Jepp, jeg bør se meg om etter noe annet. Totalt i år kommer jeg kanskje oppi 40000kr i bonus, dvs total lønn er 370 000 for 2007.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...