Gå til innhold

Forklaring på Macro-objektiv


Anbefalte innlegg

Har farta litt rundtom her på foto-delen av forumet og sett ganske mange bra bilder. :thumbup: Det er sikkert nokon som har posta samme spørsmålet før. Det jeg lurer på er om noken kan forklare forskjellen mellom et KIT-objektiv til for eksempel EOS 400D og eit macro-objektiv til ikke alt for mange lapper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkordet her er nærgrense - hvor nærme du kan være motivet og fortsatt fokusere skarpt. Når vi snakker om makro så mener vi at du kan fokusere på et motiv på f.eks. 5mm, så er motivet også 5mm på negativet (eller sensoren i disse digitale dager). Dete kalles et makro forhold 1:1

 

Det mange objektiver som kaller seg macro, men har et forhold til 1:2 (da blir eksempelet på kun 2,5mm). eller enda dårligere.

 

Brennvidden på macro objektivet, vil påvirke hvor nærme du må motivet for å oppnå 1:1 forholdet. Med en 50mm, så må du veldig nærme, men med en 180mm kan du holde deg elngre unna - ypperlig for insekter.

 

Jeg vil anbefale deg å se på makro-objektiver fra 60mm til 90mm i første omgang, da de er de rimeligste og er også velegnet til å ta portetter med. Hvordan det? Makro objektivene er normalt skarpe i alle sammenhenger og 60-90mm er velegnet til portretter når du bruker digital-kamera.

 

Tom

 

Edit - leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takker og bokker :D

Så med et macro-objektiv 60-90mm elns vil jeg kunne ta skarpere bilder, og kunne gå nermere motivet enn med et vanlig zoom objektiv. Viss jeg skulle ta bilde av et jordbær så måtte jeg holde en viss avstand 20-25 cm med et KIT objektiv, men med et macro objektiv kunne jeg holde en avstand på noen få centimeter ? Trur jeg har forstått det nå :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan skyte inn en liten kommentar: jeg mener det er bedre å se på den maksimale forstørrelsen som objektivet kan gi. Et ekte makroobjektiv har maks. forstørrelse på 1:1 eller bedre, som Tom sier i sitt første svar.

Jeg har selv et zoom-objektiv som kan fokusere ned mot 20 cm, mens makroobjektivet mitt har en nærgrense på ca. 40 cm. Dvs. at jeg kan gå nærmere med zoomen, men zoomobjektivets forstørrelse er liten slik at det på ingen måte kvalifiserer til å kalles et makroobjektiv. Et annet zoom-objektiv jeg har, kan også fokusere på ca. 40 cm, dvs ca det samme som makroobjektivet. Men igjen: det er forstørrelsen som er den store forskjellen på objektivene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...