Gå til innhold

Installere NVIDIA grafikkdriver

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Hvordan installerer jeg grafikkdriver til grafikkortet mitt på Ubuntu? Jeg har lastet ned riktig pakke fra NVIDIAs sider og skriver inn det de sier jeg skal gjøre, men så sier programmet at jeg ikke er root? Jeg lagde en konto når jeg fyrte opp Ubuntu for første gang... Noen forslag?

Edit: Lyd hadde også vært ok å ha. :roll:

Please, jeg er helt blank på Linux... :innocent:

Endret av LostOblivion
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lot Ubuntu installere driveren tydeligvis. Så rebootet jeg og når jeg valgte Ubuntu fra bootmenyen mister skjermen signal fra grafikkortet. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke bilde. Jeg kan trykke ctrl-alt-del og maskinen rebooter, men kommer ikke inn i Ubuntu GUIen... :dontgetit: Støtter ikke Ubuntu 8800 eller noe?

Begynner å tvile litt på Linux egentlig her... Hjelp meg før jeg gjør det... :thumbdown:

Endret av LostOblivion
Skrevet

>Begynner å tvile litt på Linux egentlig her

Du skulle kanskje ikke ha installert Linux med en slik holdning. To ting er viktig når man er ny i Linux; 1. ALDRI få panikk, 2 ALDRI gi opp! Det er alltid en løsning, vær tålmodig.

rocknrolf77 foreslo noe, prøvde du det? Har du backup av xorg.conf? Har du prøvd å sette opp xorg.conf på nytt for å sjekke om det virker om du går tilbake til default. De fleste av alle Linuxfeil er brukerfeil.

Ikke gi opp.

Skrevet (endret)

Kan godt skjønne at det å installere skjermkort-drivere kan være noe herk for nybegynnere, det er tross alt mye enklere i windows. det er en av tingene ubuntu kan bli bedre på

EDIT: og 8800 funker fint i linux

Endret av hockey500
Skrevet

Er ikke den lukkede driveren som fungerer på linux med 8800 kort? Den du laster ned fra nvidia sine sider støtter 8800 kortene ihverfall. Du kan prøve de.. Litt herk å legge inn for en nybegynner men du finner guider på hvordan du legger inn slike driverpakker på ubuntuforums.org. Lykke til. ikke gi opp!

Skrevet

Du får prøve å installere den absolutt nyeste driveren med envy kanskje.

Hvis du kommer deg inn i terminalen, enten som jeg har prøvd å forklare tidligere. Med ctrl - alt - F2 eller med safe mode eller hva det nå heter fra grub.

Hvis du kommer fra grub med "safe mode" kommer du rett til rot brukeren. Da kan du først skrive for å hente envy scriptet :

wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/envy_0.9.7-0ubuntu8_all.deb

og så kan du skrive for å installere pakka :

dpkg -i envy_0.9.7-0ubuntu8_all.deb

og deretter kan du skrive for å starte envy :

envy -t

Da kan du bare følge instruksjonene for å installere nvidia driveren.

Kanskje du trenger en restart. Hvis du kommer deg inn i terminalen den andre veien (med ctrl - alt -F2) må du skrive sudo foran alt utenom wget for å få rot rettigheter.

Det kan være litt knotete med lukkede drivere og ny harware noen ganger. Håper du får det til da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...