Gå til innhold

telefonen ble stjålet, får ikke forsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hu stod og pratet men han i bilen, så mistet hun mobilen under bilen som begynte å kjøre, og knuste telefonen. :p Men jaja, bra for hu da. :)

Men tilbake on topic. Bagasjerommet hvor telefonen befant seg var jo låst utenifra. Så man måtte jo "bryte" seg inn for å låse den opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er irrelevant dersom måten man fikk opp bagasjerommet var å trykke på en åpne knapp inne i bilen.

Da har han gjort noe uaktsomt (les definisjonen jeg postet igjen) ved å gjøre noe et vanlig fornuft menneske ikke ville gjøre ved å gi tyven enkel adgang til bagasjerommet ved å ikke låse bilen.

Du kan gjerne sammenligne dette med f. eks denne situasjonen: Du har låst døren til leiligheten, men har et nøkkelskap med en reservenøkkel utenfor som du har glemt å låse. Tyven må i følge din definisjon "bryte seg inn", men du har likevell gjort noe uaktsomt ved å gi ham enkel tilgang til nøkkelen som han må bruke for å "bryte seg inn".

Skrevet

Et konkret eksempel på forskjellen:

Dersom man jobber med maskiner og glemmer å ta på ansiktsmasken og blir skadet er man uaktsom.

Dersom man jobber med maskiner og det er noe galt med ansiktsmasken slik at den faller av og man blir skadet er man ikke uaktsom men har opplevd et uhell.

Husk at uaktsomhet på langt nær er det samme som at man opplever et dumt uhell.

Altså, å miste mobilen sin under en bil er ikke uaktsomt, men å glemme å låse bilen sin er det.

9305492[/snapback]

Hvis du var klar over at det var noe galt med masken slik at du visste at den kunne falle av, men alikevel valgte å bruke denne masken fremfor en annen så har du vært uaktsom. Forstår hvor du vil, men vil bare påpeke at man kan være uaktsom selv om man tilsynelatende ikke er det.

Hvis du låser bilen din, men legger 100.000 i kontanter synlig i baksetet på bilen så er det mange forsikringsavtaler som vil regne deg som uaktsom. Det hjelper også å installere alarm i bilen. Det er mange slike små detaljer som påvirker forsikringen din.

Ved å glemme å låse bilen så har du tråkket i salaten.

Skrevet
Hvis du var klar over at det var noe galt med masken slik at du visste at den kunne falle av, men alikevel valgte å bruke denne masken fremfor en annen så har du vært uaktsom. Forstår hvor du vil, men vil bare påpeke at man kan være uaktsom selv om man tilsynelatende ikke er det.

9320069[/snapback]

Litt morsomt at du skulle nevne det, for jeg satt faktisk og vurderte om jeg skulle ta med noe lignende da jeg skrev det eksempelet, men valgte å la vær sånn for enkelhets skyld.

PS! Godt du skjønte hvor jeg ville, men i tilfelle noen andre ikke har det så kan jeg si: Det jeg ville fram til var at uaktsomhet ikke er det samme som å komme ut for et dumt uhell. Uaktsomhet har mer med årsaken til uhellet å gjøre, og om offeret har gjort noe "klandreverdig" som har forårsaket uhellet.

Skrevet

Hvis du tegnet forsikringen hos Expert dekker den for plutselig og uforutsett skade som varen utsettes for. Tyveri dekkes også i låst rom, men da må politianmeldelse vises fram. Bil regnes ikke som låst rom (kun hvis det er gps som blir stjålet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...