Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen viser ikke bilde under boot.


Anbefalte innlegg

Hei, da var det min tur til å ha ett vanskelig problem.

 

Saken er slik:

 

Flyttet ned til stavanger.

Hadde demontert cpu kjøleren fordi den veier ett tonn. Da jeg hadde montert den på igjen startet alt på maskinen tenker på vifter o.l Men selve maskinen viste aldri ett bilde. (Skjermkortviften gikk). Maskinen kommer aldri så langt som at den begynner poste.

 

Ting jeg har prøvd:

 

Rive alle kabler ut og begynne på nytt.

Ta ut bios batteriet og resette biosen.

Feilsøk med skjermkort, ram, hdd osv.

 

Det samme skjer hele tiden.

 

Mener at jeg har kortet feilsøkingslisten ned til to ting: Enten cpu'en eller hket.

 

Speks: Asus p5n-sli deluxe, e6600, 8800gtx 786 mb, oz 2048 mb ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, da var det min tur til å ha ett vanskelig problem.

 

Saken er slik:

 

Flyttet ned til stavanger.

Hadde demontert cpu kjøleren fordi den veier ett tonn. Da jeg hadde montert den på igjen startet alt på maskinen tenker på vifter o.l Men selve maskinen viste aldri ett bilde. (Skjermkortviften gikk). Maskinen kommer aldri så langt som at den begynner poste.

 

Ting jeg har prøvd:

 

Rive alle kabler ut og begynne på nytt.

Ta ut bios batteriet og resette biosen.

Feilsøk med skjermkort, ram, hdd osv.

 

Det samme skjer hele tiden.

 

Mener at jeg har kortet feilsøkingslisten ned til to ting: Enten cpu'en eller hket.

 

Speks: Asus p5n-sli deluxe, e6600, 8800gtx 786 mb, oz 2048 mb ram.

9288615[/snapback]

Dette skjedde også meg idag med ein ny pc som eg har satt sammen, har hatt nokon til å sjå på den som meiner at det må vere hkèt eller cpuèn. Dritttttttt I verste fall kan det vere feoil på begge? Det er vel ikkje slik at vifta di må snu ein spesiell veg, har du sjekka det??

Lenke til kommentar

Håper du får hjelp på denne, har nøyaktig samme feil selv, NØYAKTIG.

 

Jeg har også testet cpu og ram mot en annen pc, der virker de, pluss testet cpu og ram oppi den defekte pcen, der var det samme feil.

har prøvd å starte maskinen uten enten ram eller cpu, samme feil (fikk ikke noe ny feil eller alarm piping)

 

"edit" forresten, det kommer heller ikke noe lys i front panelet (hdd elle power lys) men det er en diode så lyser på hovedkortet, sånn grønn diode, som indikere at an får strøm, tror ikke det er en feil melding"

 

prøvde å teste uten P4 pluggen ( firkanta 4 pin power, 2 stk 12v og 2 stk gnd), fikk samme feil da også.. så vil anta at det enten er hovedkortet eller PSU.

 

skal fortsette litt idag, prøve å måle spenning på PSU, evt bytte psu.

 

til De vise menn som vet svaret:

la oss si at feks HK er feilen, hvorfor virker ikke hk?

hvordan kan hk plutselig slutte å virke?

hva er det som er defekt med hovedkort og går det ann å fikse dette? (uten å bytte kortet da..)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

hehe, ser at jeg ikke er alene ihvertfall. Og nei jeg har ikke monteret hket direkte på hkbrettet avstandsstykkene er på.

 

Men jeg har ihvertfall bestilt et nytt hk og en ny cpu så får vi se hva som er gale :p Sender en av de tilbake håper jeg.

 

Men når jeg tenker meg om kan psuen og gi for lite strøm til gtx kortet mitt. Ahhh.... Blir gal..

Lenke til kommentar
til De vise menn som vet svaret:

la oss si at feks HK er feilen, hvorfor virker ikke hk?

hvordan kan hk plutselig slutte å virke?

hva er det som er defekt med hovedkort og går det ann å fikse dette? (uten å bytte kortet da..)

9291907[/snapback]

Vis og vis fru blom :whistle:

 

Når et hovedkort "plutselig" slutter å fungere så er det en god sjanse for at det allerede har tatt skade av statisk elektrisitet. Hvis man ikke er obs på dette, så er det fort gjort å ødelegge et hovedkort eller to, fordi man kommer borti med overarmen e.l.

Typisk for feil som oppstår av Electrostatic discharge (ESD) er at feilsymptomer oppstår flere måneder etter at uhellet fant sted. Eller at skaden har vært der i lang tid, men gjerne blir fremprovosert av rask oppvarming eller nedkjøling (du prøver å starte maskinen en kald vinterdag og plutselig funker den ikke lengre).

 

 

Men når jeg tenker meg om kan psuen og gi for lite strøm til gtx kortet mitt. Ahhh.... Blir gal..

9293303[/snapback]

Lite sansynlig. Hadde PSU vært for svak hadde du merket det hvis du hadde hatt veldig mange harddisker i maskinen din (samtidig spinup under oppstart) OG når du skulle spille et spill som krever litt av skjermkortet. Men sånsett så er det ikke umulig at feilen skyldes dårlig strømforsyning. Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

da har jeg prøvd med en ny PSU og målt spenningene, ingen forbedring.

 

siste ting å gjøre innenfor mine kunnskaper, er vel å flashe BIOS (ja, jeg har tenkt på det før..) men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det..

 

Hovedkort er ett P4R8T Asus,.. jupp kanskje litt gammalt..

 

Har prøvd å dratt ut batteriet, men må vel flashas ved hjelp av en jumper elle knapp?

 

Normalt hadde jeg bare skaffet meg ett nytt HK, men siden det er litt gammelt, og det er en Barebone PC, så kan jeg ikke ha hvilket som helst kort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...