Gå til innhold

1080p vs 720p - Er det merkbar forskjell?


Anbefalte innlegg

Jeg klarte ikke finne en egen tråd som tok opp det spørsmålet, så jeg fant ut at jeg lager en. Ser det har blitt diskutert sånn smått i diverse tråder, men ikke stort mer enn det. Får da inderlig håpe at det ikke er jeg som er dårlig til å søke.

 

Det har seg hvert fall sånn at jeg er på jakt etter ny tv og jeg sliter veldig med å finne ut om jeg skal ha en TV som støtter 1080p, de koster gjerne noen høvdinger ekstra. Så leser man litt rundt omkring at det ikke er vits med 1080p hvis tv'n er mindre enn 42", mens andre kan finne på å si 46". Jeg blir å kjøpe en tv som er i størrelsen 40-42", midt i smørøyet for hele den krigen kan det virke som.

 

X360 og PS3 blir det med tid og stunder, samme gjelder HD-materiale av diverse slag, men er 1080p så mye bedre enn 720p sett med normale øyne? Av og til så lurer jeg nesten på om dette kan sammenlignes med en gryterett; hvis man fjerner paprikaen så vil ingen merke at den er borte, men maten smaker fremdeles akkurat det samme. Eller at paprikaen er der, men du klarer bare ikke smake den.

 

Har det noe å si om man velger plasma eller LCD? Det sies at man bør gå for LCD hvis man har tenkt å bruke konsoll og PC mot tv'n så da blir det vel en LCD-tv på meg hvis de har rett. Men så bør det jo nevnes at oppløsningen visstnok er det fjerde viktigste for å få et bra bilde på tv'n, husker ikke hvor jeg leste det, da heller jeg mer og mer mot 720p enn 1080p.

 

Er småskeptisk for å gjøre samme tabbe som med datamaskinen min. Kjøpe et beist av en PC kun for å ende opp med å surfe på nettet og kanskje spille en gang i blant. Overkill? OJEH! Men du verden så pent det så ut på papiret, det skal jeg ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpt en lcd lg 42" ly-modell med full hd(1080p). Bruker den mest til ps3 og dvd(blueray). Det er en vanvittig stor forskjell skal jeg si deg :thumbup:

Men ekspertene sier at hvis du skal ha 1080p bør du minst kjøpe større en 37 tommer. Du ser ikke den altfor store forskjellen på tver som er 37 og mindre.

Skal du ha større skjerm enn 37" ..kjøper du full hd.

Lenke til kommentar

Gå for plasma du, med ditt behov tror jeg det er overlegen. At LCD er bedre enn plasma på konsoll er egentlig ikke sant. Dette er en myte fra den tiden da plasma slet med innbrenning.

 

Da kommer det an på hvor mye penger du vil bruke;

Panasonic PV/PX70 er veldig veldig mye TV for pengene, den er bedre enn de mange LCDer på det meste.

Pioneer 8. generasjon, Dette er nok TVen med best bilde på markedet idag. Koster dog litt over det dobbelte av panasonicen.

Lenke til kommentar

Det har da vært rapportert om innbrening av plasmaer her tidligere i nyere tid. Må si at fullhd var en helt annen opplevlse på prosjektor når jeg testet det men usikker på hvordan det er på tvr. Hva med å dra til elkjøp og be dem vise en bluerayfilm i 1080 og 720. Dra hjem å tenke på det og så spørre her igjen?

 

Ang innbrenning så fikk han siste som maste om det på forumet det pga innbrenning av xbox 360 menyen og speedometeret i et bilspill om jeg husker rett. Er kjedlig å måtte bekymre seg for slikt.

Lenke til kommentar
Jeg leste en test som viste at det er liten merkbar forskjell.

Dersom en har 60" må en sitte på en avstand som er lik fra albuen til pingerspissene for å se forskjell.

1080p merkes nok bedre på større skjermer og prosjektorer.

9282142[/snapback]

 

Det der er hvertfall tull.. ! En avstand lik albuen-fingertuppene blir vel omtrent en halvmeter.. Jeg kan fint sitte halvannen meter unna min 42" 720p plasma og se pikslene.

Lenke til kommentar

Forleden dag var jeg innom Sony-center (på Lagunen hvis det spiller noen rolle). Der henger det fire like store LCD-TV'er i størrelsesorden rundt 40-42" (ca., jeg er ikke helt sikker) som konstant kjører en BluRay-demo i loop. De har to TV'er med 720 og to med 1080, og jeg så grei forskjell på 720 og 1080, men klarte ikke å skille 1080'ene fra hverandre (den ene skulle visstnok være bedre enn den andre).

På 1080 var hele demoen (en fargesparkende opplevelse fra Los Angeles eller ett eller annet sydhavsstrøk) litt klarere. Nesten på grensen til menneskelig syn. På panoramabilder var menneskene tydelig mer detaljerte.

Jeg stod ca. 2 meter fra skjermene. Kanskje det var derfor forskjellen var så tydelig.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Gå for plasma du, med ditt behov tror jeg det er overlegen. At LCD er bedre enn plasma på konsoll er egentlig ikke sant. Dette er en myte fra den tiden da plasma slet med innbrenning.

 

Da kommer det an på hvor mye penger du vil bruke;

Panasonic PV/PX70 er veldig veldig mye TV for pengene, den er bedre enn de mange LCDer på det meste.

Pioneer 8. generasjon, Dette er nok TVen med best bilde på markedet idag. Koster dog litt over det dobbelte av panasonicen.

9283276[/snapback]

 

At LCD er bedre på konsoll en plasma er det ingen tvil om. LCD er best på konsoll og pc, så enkelt er det. Plasma er ikke like skarpt. Dette har blitt diskutert så utrolig mange ganger på avforum at jeg ikke klarer å telle det lenger, og konklusjonen er alltid at LCD er best til konsoll og pc (skarpere), og plasma er best til film.

 

At PX70 gir mye for pengene er det ingen tvil om, forgjengeren px60 (?) ga også mye for pengene, og i følge tester så er px70 enda bedre. Jeg har vurdert den, og gjør det enda, men jeg ser veldig lite på tv, så jeg vil først se hvordan den tar seg ut på konsoll. Tviler på at den kan måle seg med en sharp xd1 eller xl1e på akkurat det punktet uten at jeg vet det. "Relativt ny" modell dette som jeg ikke har hverken sett eller lest så alt for mye om. Spennende skal det uansett bli å se denne på konsoll.

 

Jeg er ikke bekymret for innbrening på de nyeste plasma modellene, men man bør ha det i bakhodet, og det èr utrolig kjipt hvis det skulle skje!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Man må også passe på hva som vises som du sier. Det er få filmer som er filmet med tanke på 1080

9289053[/snapback]

Jeg vil tro det kommer mange flere i fremtiden. Hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel Europa som har begrenset seg til 720p, men i USA og Japan (som jeg vet om) så har man 1080p. Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Ja, det er forskjell på 1080p og 720p. Hvor godt du vil merke forskjellen er blant annet (som sagt) litt avhengig av avstanden fra TVen til sofaen din. Dessuten er det en kjensgjerning at LCD er best til konsoll og PC. Jeg har selv en 46" 1080p TV fra Sony som jeg titt og stadig ser 1080p film på fra PC via HDMI. Spiller dessuten en del Xbox 360 på den, også med 1080p (med VGA kabel). Skulle jeg kjøpt meg TV i dag ville jeg aldri vurdert noe annet enn 1080p LCD. But thats just me da.

 

A person's ability to distinguish small details is described by visual acuity. When individual pixels are barely resolvable, increased resolution brings no benefit for the viewer, unless the viewing distance can be shortened or the display enlarged. For many users' television viewing distances, in order to see the full benefit from 1080p content a display must be bigger than usual or the viewing distance needs to be closer than usual. The ability of the eye to resolve 1080p content also depends on the amount of contrast in the picture. For optimum viewing of resolution it has been recommended that you sit back a maximum of approximately three times the height of your display.

 

Fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Endret av Autopsy
Lenke til kommentar
Gå for plasma du, med ditt behov tror jeg det er overlegen. At LCD er bedre enn plasma på konsoll er egentlig ikke sant. Dette er en myte fra den tiden da plasma slet med innbrenning.

 

Da kommer det an på hvor mye penger du vil bruke;

Panasonic PV/PX70 er veldig veldig mye TV for pengene, den er bedre enn de mange LCDer på det meste.

Pioneer 8. generasjon, Dette er nok TVen med best bilde på markedet idag. Koster dog litt over det dobbelte av panasonicen.

9283276[/snapback]

 

At LCD er bedre på konsoll en plasma er det ingen tvil om. LCD er best på konsoll og pc, så enkelt er det. Plasma er ikke like skarpt. Dette har blitt diskutert så utrolig mange ganger på avforum at jeg ikke klarer å telle det lenger, og konklusjonen er alltid at LCD er best til konsoll og pc (skarpere), og plasma er best til film.

 

At PX70 gir mye for pengene er det ingen tvil om, forgjengeren px60 (?) ga også mye for pengene, og i følge tester så er px70 enda bedre. Jeg har vurdert den, og gjør det enda, men jeg ser veldig lite på tv, så jeg vil først se hvordan den tar seg ut på konsoll. Tviler på at den kan måle seg med en sharp xd1 eller xl1e på akkurat det punktet uten at jeg vet det. "Relativt ny" modell dette som jeg ikke har hverken sett eller lest så alt for mye om. Spennende skal det uansett bli å se denne på konsoll.

 

Jeg er ikke bekymret for innbrening på de nyeste plasma modellene, men man bør ha det i bakhodet, og det èr utrolig kjipt hvis det skulle skje!

9290088[/snapback]

 

LCD er skarpere på STILBILDER ja, men hvor nyttig er det? Faktumet er at dagens LCDer også har etterslep, og de fleste klarer rett og slett ikke holde på bildekvaliteten når det skjer mye bevegelse. Plasma har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg vet ikke hvilke lcd skjermer du har sett på, men sharp xd1 har 4ms, og jeg har ikke merket noe spes. etterslep på den. Men det finnes jo så mye forskjellige som er der ute å går, jeg holder meg unna tatung og andre billigmerker. LCD er skarpere til spes pc bruk, også til konsoll vil jeg påstå. Plasmaskjermene har som oftest ikke mere enn 720p og vil derfor ikke bli like skarpt som på en lcd skjerm.

Jeg regner med at lcd skjermene du har sett på har 8 ms som er mest vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...