Gå til innhold

Tillegspoeng for høyere utdanning?


Anbefalte innlegg

Prøvde å finne litt info om dette på google men fant ikke noe relevant så jeg spør forumet her (som forresten > rådgivere). Er det slik at man får studiepoeng for å ta ett eller flere år på universitet eller høyskole? Må man fullføre det studiet man har påbegynt eller kan man bare droppe ut etter x år og høste poeng? og er det en maksgrense for hvor mange poeng man kan få?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får studiepoeng av å studere ja. Avhengig av studie får man noe slikt som 30 studiepoeng i løpet av to semestre (ett år). Om man kan for eksempel droppe ut av et bachelor-studie etter ett år og høste poeng vet jeg ikke. Selv tar jeg årsstudium psykologi iår og får dermed 30 poeng etter ett år. En studieveileder kan sikkert si mer om det.

Lenke til kommentar
Man får studiepoeng av å studere ja. Avhengig av studie får man noe slikt som 30 studiepoeng i løpet av to semestre (ett år). Om man kan for eksempel droppe ut av et bachelor-studie etter ett år og høste poeng vet jeg ikke. Selv tar jeg årsstudium psykologi iår og får dermed 30 poeng etter ett år. En studieveileder kan sikkert si mer om det.

9278982[/snapback]

 

30 poeng etter 1 år? Seriøst? Da kan jeg komme inn i hva som helst hvor som helst?

Endret av realfingolfin
Lenke til kommentar
30 studiepoeng, ikke konkurransepoeng nei :-) Studiepoeng er det du får når du tar fag ved universitet/høyskole. 30 sp er ett vanlig semester.

9279416[/snapback]

 

Ah skjønner, hører at de skal fjerne tillegspoeng i 2009 eller er det bare tillegspoeng fra videregående som skal falle bort?

9279458[/snapback]

 

Jeg har forstått det slik at vi nye vgs. elever etter Kunnskapsløftet KUN får tillegspoeng for 2MX, 3MX, 2FY og 3FY - totalt 4 tillegspoeng.

 

La oss si at jeg har 4,8 i karaktergjennomsnitt - da kan jeg få 52 karakterpoeng for å konkurrere med etter vgs?

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar

slå opp i søkerhåndboka, men for et par år siden ga matte kjemi fysikk og biologi ekstrapoeng. I tillegg var det alderspoeng, poeng fra militæret/høyskole (var tre poeng til sekundærvitnemålet), i tillegg hadde f.eks. medisin poeng hvis du tok relevant jobb ett år eller to. Så var det fem poeng (?) for tre femtimersfag over to år, og noe språkgreier vel.

 

Antar det ikke er så aktuelt for deg men noen studier hadde også tilleggspoeng for jenter.

 

Men som nevnt snakk med rådgiver og slå opp i søkerhåndboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...